De kommer aldrig att kunna hanteras som massiva, då de inte är eller kommer bli det.D David_Berglund skrev:Skalblocksmuren skall gjutas upp till halva översta stenen före håldäcken läggs på, och blir då massiv och tål enorma laster. Därefter övergjuts håldäcken med minst 30mm (50 i mitt fall, med golvvärmeslang i) och i samband med detta gjuta en kantbalk till syllen på ovanliggande garage. Jag har dock funderat på att att lägga håldäcken på stämp med ~1mm marginal mellan däck och mur, för att kunna gjuta alltsammans i en gjutning men beslutat att det är för riskabelt, så det blir i två etapper.
Dock belastas kantbalken i källarplattan totalt med 29kN/m, vilket får anses vara ganska mycket för en villamiljö, men den är dimensionerad därefter.
[bild]
Ja, att stämpa upp håldäcken vid montage är nog en dum idé. Du kanske vet det redan, men blir spännvidden för kort så kommer de att knäckas. Förstår att man snackar om kanske 100 mm kortare på var sida, så troligtvis hade det fungerat. Men jag hade inte chansat.
Oavsett kul med förspänd armering hos privatpersoner, det ser man sällan!
Gammal tråd men blev nyfiken kring slutsatsen att naja armering endast har en funktion under gjutningen. Möjligen något off topic för en garageplatta - men visst ska väl armeringen i t.ex. en bro klara dragkraft över långa sträckor, varför behovet av ordentlig najning alt. svetsning handlar om mer än bara gjutmomentet?
Frågan var om inte najning alt. svetsning visst har en viktig funktion utöver att hålla armeringen på rätt ställe under gjutningen. Min gissning är att najning alt. svetsning håller ihop armeringsstålet över längre sträckor och därmed kan hålla emot dragkrafter (inte last) över längre sträckor. Något som borde vara viktigt i t.ex. broar.A ArneTW skrev:
Nej najningen har ingen funktion efter gjutningen.I Ingenjörssnickarn skrev:Frågan var om inte najning alt. svetsning visst har en viktig funktion utöver att hålla armeringen på rätt ställe under gjutningen. Min gissning är att najning alt. svetsning håller ihop armeringsstålet över längre sträckor och därmed kan hålla emot dragkrafter (inte last) över längre sträckor. Något som borde vara viktigt i t.ex. broar.
När gjutningen är klar och färdighärdad så har ju Najningen ingen funktion längre, dvs armeringen "hålls" på,plats av betongen...I Ingenjörssnickarn skrev:Frågan var om inte najning alt. svetsning visst har en viktig funktion utöver att hålla armeringen på rätt ställe under gjutningen. Min gissning är att najning alt. svetsning håller ihop armeringsstålet över längre sträckor och därmed kan hålla emot dragkrafter (inte last) över längre sträckor. Något som borde vara viktigt i t.ex. broar.
Last kan vara både dragkraft och tryckkraft... Jag förstår inte hur du tycker najningen skulle kunna ta hand om några krafter överhuvudtaget efter att betongen härdat?
/ATW
Menar inte att najningen tar last, utan armeringen i t.ex. en sprucken betongkonstruktion. Men som annan svarat - tillräckligt mycket armering omlott löser troligen att en spricka inte hamnar exakt mellan två sektioner armering.A ArneTW skrev:När gjutningen är klar och färdighärdad så har ju Najningen ingen funktion längre, dvs armeringen "hålls" på,plats av betongen...
Last kan vara både dragkraft och tryckkraft... Jag förstår inte hur du tycker najningen skulle kunna ta hand om några krafter överhuvudtaget efter att betongen härdat?
/ATW
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden