Jag spolade några år. Jag spolade direkt på gräsmattan.det krävs ganska många spolningar. Det går att lägga på lite mer vatten om det finns lite snö på underlaget.
Jag testare även att fylla upp en tunna som sedan fick stå och kallna så att vattnet var 0grader. Sedan vippade jag den. Då flyter det ut, utan att det nya vattnet riskerar att smälta hål i underlaget. Om det lutar lite kan man bygga upp en liten vall av blöt snö. Men det bör inte finnas märkbara lutningar.

A axxa skrev:
Tänkte dela med mig av mina försök att skapa en hockeyrink/skridskobana/isbana i trädgården och på köpet kanske få några tips från andra som haft liknande projekt.

I fjol (2016) skruvade jag ihop en ram, ca 5x8 meter, av lite överblivet 90x45, spände en pressening över ramen och ställde ut vattenspridaren. Ganska omedelbart insåg jag att det inte var en bra idé
....
Här kommer mina tips för er som inte vill göra ett byggprojekt av det hela (jag vet att detta är en bygg-sajt) men jag gör ändå. Resultat ca 90kvm skridskobana i Stockholmsområdet. Kostnad 300kr/Pre presenning (3st) från Biltema.

Här kommer mina tips:
• Lägg ut en press på en skottad yta
• Skotta på all snö
• Spola snön till kramsnö/slask
• Trampa snön
• Låt den frysa
• spola upprepade gånger med lite vatten och vips sågar du en åkbar, hållbar men inte perfekt is, men helt klart duglig för rolig hobby åkning.

Har själv spolat upp ca 90 kvm på det sätt tog ca 2 veckor eftersom det är i STOCKHOLM och vädret är lite Si och så.

Tips: Ha en vit press, ta bort alla löva och skräp, låt dem inte frysa fast. Spola ofta och sopa efter skottning så får du bästa resultat.

• Hemmagjord skridskobana på 90 kvm med slät is, omgiven av snöhögar, i en snöig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord skridskobana på 90 kvm med klar is och snövallar, omgiven av snötäckta trädgårdar och hus.
    Skapa konto
  • Hemmagjord skridskobana med blank is omgiven av snö i en trädgård med solsken.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Plutus och 16 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt med vad du menar "låt dem inte frysa fast"? Om jag ser rätt på bilden så ser det ut som presenningarna är under isen.. Då är de väl fastfrusna?

Jag gissar att han syftar på löv och skräp.
Själv har jag kört utan press.

• Gilla
Prenum
  • Laddar…
Prenum menade med största sannolikhet att man inte ska låta löven och skräpet frysa fast

• Gilla
Prenum
  • Laddar…
En fundering: hur mår gräsmattan efter en sådan här behandling? Märks det någon skillnad på det som varit täckt av is när våren och så småningom sommaren kommer?

I mitt fall verkade det ha en negativ inverkan på gräset. Det blev mindre gräs och mer andra örter.

• Gilla
Kicko8686 och 1 till
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
En fundering: hur mår gräsmattan efter en sådan här behandling? Märks det någon skillnad på det som varit täckt av is när våren och så småningom sommaren kommer?
Gräsmattan har i mitt fall inte tagit stryk de år jag använt vit press, medan det år jag använde grön press tog den gräsfläcken kanske en vecka eller två längre tid att bli grön. Bor man på en plats där temperaturen ofta pendlar kring nollan rekommenderar jag varmt ”bassängvarianten” (även om det är lite mer jobb att bygga en sarg) som jag beskrev i första inlägget då vattnet/isen annars smälter/flyter bort o man får börja om igen när det väl blir kallt.

• Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Ett leende barn i vinterkläder åker skridskor på en hemmagjord isbana i trädgården på kvällen.
Skapa konto
roligt att se att man inte är ensam om att spola is i trädgården.
Det är andra året jag gör det.
I fjol så spolade jag direkt på gräsmattan, försökte få till en sarg av snö jag blötte. Erfarenheten blev att spola lite och ofta. Så fort man råkade få på för mycket vatten på ett ställe ville det smälta igenom och skapa gångar där vattnet försvann.ner i gräsmattan. Gräsmattan var ju inte direkt plan så vattnet ville ju gärna rinna och samlas på visa platser där det blev hål...

I år så köpte jag en billig presenning och byggde en sarg av virke och försökte gjuta en is.
Nu såg jag hur mycket gräsmattan lutar. När jag fyllt på 20cm hade jag vatten på nästan hela ytan 6*10meter. Det var då jag började inse att presenningen i te var gjord för det vattentrycket och började läcka.
Den blev riktigt fin is på en bit där det var 10cm vatten så tekniken att gjuta kan nog vara bra om man har tätt under.
Så nu blev det att gå ut och skvätta vatten i ett tills jag fått upp nivån. tyvärr så har jag lite dåligt tålae och hällde gärna på för mycket vatten och ville det gärna samla sig vatten, frysa på ytan och läcka ut någon stans och bli stora luft.

Så har man en plan yta så går det säkert lättare.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Jag förstår inte riktigt med vad du menar "låt dem inte frysa fast"? Om jag ser rätt på bilden så ser det ut som presenningarna är under isen.. Då är de väl fastfrusna?
Det stämmer pressen är under och det är löven man ska akta så de inte fryser fast.

Kan också passa på att uppdatera att isen fortfarande finns kvar fast det nu varit plusgrader i över en vecka. Hoppas bara det kommer lite minusgrader så jag kan börja spola igen annan det är försent.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tobbbias skrev:

Syftade på löv och skräp, ser att jag var lite otydlig. När löven kapslas in i isen och sedan får sol på sig så blir det hål isen, som man måste laga med slask.

Hello,

är i färd att också göra en isbana på tomten. Vad kostar det ca i kronor att spola upp, alltså ren vattenförbrukning? Siktar på 4*7m och ca 5-10cm djupt. :-)

D Dollars skrev:
Hello,

är i färd att också göra en isbana på tomten. Vad kostar det ca i kronor att spola upp, alltså ren vattenförbrukning? Siktar på 4*7m och ca 5-10cm djupt. :)
Inte mycket. I Stockholm kostar vattnet 8,32kr/kbm. Dina 1,4-2,8 kbm kostar alltså i runda slängar en tjuga...

Lyckosar jag spolar byns isbana, 2400 m2 så hittills har jag spolat ut 42000 liter vatten.
I fortsättningen blir det bara att blänka på isen med 3000 liter 1-2 ggr i veckan.

Protte

A axxa skrev:
Inte mycket. I Stockholm kostar vattnet 8,32kr/kbm. Dina 1,4-2,8 kbm kostar alltså i runda slängar en tjuga...
Och i Göteborg kostar det dubbelt så mycket 16,28/kbm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.