Några tankar kring skridskobana på tomten

21k läst  38 svar

1. D
    Medlem · Nivå 16
    Jag spolade några år. Jag spolade direkt på gräsmattan.det krävs ganska många spolningar. Det går att lägga på lite mer vatten om det finns lite snö på underlaget.
    Jag testare även att fylla upp en tunna som sedan fick stå och kallna så att vattnet var 0grader. Sedan vippade jag den. Då flyter det ut, utan att det nya vattnet riskerar att smälta hål i underlaget. Om det lutar lite kan man bygga upp en liten vall av blöt snö. Men det bör inte finnas märkbara lutningar.

2. P
    Medlem Nivå 1
    Här kommer mina tips för er som inte vill göra ett byggprojekt av det hela (jag vet att detta är en bygg-sajt) men jag gör ändå. Resultat ca 90kvm skridskobana i Stockholmsområdet. Kostnad 300kr/Pre presenning (3st) från Biltema.

Här kommer mina tips:
    • Lägg ut en press på en skottad yta
    • Skotta på all snö
    • Spola snön till kramsnö/slask
    • Trampa snön
    • Låt den frysa
    • spola upprepade gånger med lite vatten och vips sågar du en åkbar, hållbar men inte perfekt is, men helt klart duglig för rolig hobby åkning.

Har själv spolat upp ca 90 kvm på det sätt tog ca 2 veckor eftersom det är i STOCKHOLM och vädret är lite Si och så.

Tips: Ha en vit press, ta bort alla löva och skräp, låt dem inte frysa fast. Spola ofta och sopa efter skottning så får du bästa resultat.

Redigerat 6 feb 15:46
  3. T
    Husägare · Nivå 9
    Jag förstår inte riktigt med vad du menar "låt dem inte frysa fast"? Om jag ser rätt på bilden så ser det ut som presenningarna är under isen.. Då är de väl fastfrusna?

4. D
    Medlem · Nivå 16
    Jag gissar att han syftar på löv och skräp.
    Själv har jag kört utan press.

5. major_tom
    Renoverare · Nivå 7
    Prenum menade med största sannolikhet att man inte ska låta löven och skräpet frysa fast

6. A
    Medlem Nivå 3
    En fundering: hur mår gräsmattan efter en sådan här behandling? Märks det någon skillnad på det som varit täckt av is när våren och så småningom sommaren kommer?

7. D
    Medlem · Nivå 16
    I mitt fall verkade det ha en negativ inverkan på gräset. Det blev mindre gräs och mer andra örter.

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 3
    Gräsmattan har i mitt fall inte tagit stryk de år jag använt vit press, medan det år jag använde grön press tog den gräsfläcken kanske en vecka eller två längre tid att bli grön. Bor man på en plats där temperaturen ofta pendlar kring nollan rekommenderar jag varmt ”bassängvarianten” (även om det är lite mer jobb att bygga en sarg) som jag beskrev i första inlägget då vattnet/isen annars smälter/flyter bort o man får börja om igen när det väl blir kallt.

• Laddar…
  9. K
    Hobbysnickare Nivå 5
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190131_193111.jpg
    roligt att se att man inte är ensam om att spola is i trädgården.
    Det är andra året jag gör det.
    I fjol så spolade jag direkt på gräsmattan, försökte få till en sarg av snö jag blötte. Erfarenheten blev att spola lite och ofta. Så fort man råkade få på för mycket vatten på ett ställe ville det smälta igenom och skapa gångar där vattnet försvann.ner i gräsmattan. Gräsmattan var ju inte direkt plan så vattnet ville ju gärna rinna och samlas på visa platser där det blev hål...

I år så köpte jag en billig presenning och byggde en sarg av virke och försökte gjuta en is.
    Nu såg jag hur mycket gräsmattan lutar. När jag fyllt på 20cm hade jag vatten på nästan hela ytan 6*10meter. Det var då jag började inse att presenningen i te var gjord för det vattentrycket och började läcka.
    Den blev riktigt fin is på en bit där det var 10cm vatten så tekniken att gjuta kan nog vara bra om man har tätt under.
    Så nu blev det att gå ut och skvätta vatten i ett tills jag fått upp nivån. tyvärr så har jag lite dåligt tålae och hällde gärna på för mycket vatten och ville det gärna samla sig vatten, frysa på ytan och läcka ut någon stans och bli stora luft.

Så har man en plan yta så går det säkert lättare.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: