Hej!

Fråga 1:

El i ett attefallshus. Kommer finnas en flerfacksram vid ingången. 3 st kronbrytare som styr 6 st ljuskällor samt ett vanligt uttag. Är det korrekt tänkt med dragning av slang och kabel? Blir ju lite trångt vid flerfacksramar, man vill ju optimera så långt det går. Tändtrådar kommer märkas med nummer.

Schema för koppling av elledningar till lampor och uttag, handritat och färgmarkerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fråga 2, det kommer finnas ett antal höga fönster (200 cm) där vi kommer sätta småspottar. Min fru har dock sagt till om att hon kanske vill hänga stora julstjärnor där till julen. Det är totalt 4 st fönster, 1 meter breda. Min tanke är att sätta två st dubbellamputtag ovanför, är detta korrekt tänkt eller finns det smartare lösningar? Kanske räcker det med ett sånt här och att man kopplar samman 2 hänglampor på något sätt? Kommer totalt bli 4 st julstjärnor/hänglampor som ska styras av en brytare.

zxhNHlsaqbz4LUvoz19iQmHluudjkYBeZ10eH2gTjzCRmsYHqNHt1NEWZ8AvfSMYIe74PXLBn7MI3m3k7_LdXA=l80-w275-h194-nu

Fråga 3:
Kommer sätta en horisontell flerfacksram där tv och media ska vara. 3 st uttag och 1 st kombi nätverk och koax. Frågan är, vilka koax och nätverksuttag ska passa i denna ram?
Schneider Exxact Täcklock 2x RJ 45 + F-Kontakt (elbutik.se)
Ska det vara lexcom, keystone eller vad? Kan inte hitta dessa på elbutik.se

Tack på förhand
S
 
Kanske elektrikern kan hjälpa dig?
 
1. Kretslösningen är ok. Men tur och returledare ska gå i samma rör - strömmarna ska ta ut varandra. Du behöver då en 25-slang för dessa 9 ledare. Det kanske går att knö in i ett 20-vprör om det är rakt.

Dessutom blir det rejält trångt i kopplingsdosan så sök efter den djupaste du kan hitta. Kanske en takdosa kan användas.

2. två st dubbellamputtag ovanför vadå? varje fönster?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
K
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Kretslösningen är ok. Men tur och returledare ska gå i samma rör - strömmarna ska ta ut varandra. Du behöver då en 25-slang för dessa 9 ledare. Det kanske går att knö in i ett 20-vprör om det är rakt.

Dessutom blir det rejält trångt i kopplingsdosan så sök efter den djupaste du kan hitta. Kanske en takdosa kan användas.

2. två st dubbellamputtag ovanför vadå? varje fönster?
Intressant, det blir en knepig lösning med 25-slang och stos mot 16. Ska ta mig en funderare, denna typ av lösning med flerfacksramar är ju inte direkt ovanliga. Ja kopplingsdosan kan bli överkopplad, inte omöjligt att jag sätter två st istället, och ta hälften av belysningen i den ena och hälften i den andra. Kommer ev. behöva dra in nolla i brytar-apparaterna, då fjärrstyrd dimring med shelly-reläer önskas.

2) Jag var nog otydlig. Det är 4 st 1-meters fönster efter varandra, där man vill ha en häglampa i varje fönster. Man kan ju sätta ett dubbeluttag mellan två fönster, så får man 4 uttag totalt, eller sätta ett dubbeluttag i mitten, där två lampor får dela på ett uttag. Båda lösningarna fungerar ju, frågan är vad som blir bäst/snyggast. Det ska sitta en exxact-primo-ram där med. Bilden med en Trend är endast för illustration.

Tack för bra svar
/S
 
K Kallebo skrev:
Ramen ska använda lexcom för RJ45
ex: [länk]

Glöm inte att du måste köra montageram till [länk]

Har ingen erfarenhet av att koppla coax men det verkar som att du ska kunna koppla det via dina lexcomuttag och sedan använda en sån här sladd till tv: [länk]
Tackar, nej har inte heller någon erfarenhet av koax, mer än att jag vet att Smålandsvillan kör med dessa trevägsuttag med dubbla TP och en koax för tv. Den typ av hustillverkare brukar ju inte välja dyra speciallösningar för sina tillämpningar utan ta "standardgrejor". Tyvärr känner jag inte någon som bor i ett nyare SMV-hus som kan kolla vad det sitter för grejor där.

/S
 
Sockerhög Sockerhög skrev:
Kanske elektrikern kan hjälpa dig?
Ja, vi stänger el-sektionen i forumet så kan alla som har frågor och funderingar ringa till den lokale elektrikern sm svarar i telefon vart femte år och fråga om denne har tid. :rofl:

/S
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Var sitter kopplingsdosan i förhållande till strömbrytarna? Jag kan inte svara på om det faktiskt blir ett problem med magnetiska fält med två rör bredvid varandra en kortare sträcka.

En annan möjlig lösning är att hoppa över kopplingsdosan för tändtrådarna utan dra tändtråd, nolla och skyddsjord direkt från varje A-dosa.

Jag skulle sätta ett enkeluttag över/bredvid varje fönster, där det döljs av gardinen.
 
Fälten lär bli försumbara. Den typ av fält står i relation till strömmens storlek. Det är små strömmar=små fält. Därtill är det ju aldrig så att en tändtråd i fallet ner till en strömbrytare ligger bredvid en nolla med motriktat fält. Spelar ingen roll att det ligger en nolla till uttaget där strömmen i den påverkas ju inte av om lamporna är tända eller släckta.

TS, lägg minst två 16mm rör, lägg fas och nolla i samma rör.
 
  • Gilla
kallebolle och 1 till
  • Laddar…
VP rör rymmer mera tråd än VP slang, men det är ju mer modernt och hippt med slang.
Protte
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
  • Gilla
steve5432 och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Det är 4 st 1-meters fönster efter varandra, där man vill ha en häglampa i varje fönster. Man kan ju sätta ett dubbeluttag mellan två fönster, så får man 4 uttag totalt, eller sätta ett dubbeluttag i mitten, där två lampor får dela på ett uttag.
Vi har satt ett vanligt envägs schukouttag över varje fönster.
Gardin, rullgardin, tapet, väggkontakt, gardinstång, dekorativ pappersfigur, inomhusmiljö, heminredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhus, tapetvägg, vita dörrkarmar, fönster, elektriska uttag, hängande glödlampa, taklampa, träbjälkar.
 
  • Gilla
steve5432 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var sitter kopplingsdosan i förhållande till strömbrytarna? Jag kan inte svara på om det faktiskt blir ett problem med magnetiska fält med två rör bredvid varandra en kortare sträcka.

En annan möjlig lösning är att hoppa över kopplingsdosan för tändtrådarna utan dra tändtråd, nolla och skyddsjord direkt från varje A-dosa.

Jag skulle sätta ett enkeluttag över/bredvid varje fönster, där det döljs av gardinen.
Tänker sätta kopplingsdosan ovanför 4-facksramen, som en standardinstallation ser ut, så att det är förutsägbart var slangarna går.

Att dra direkt från apparaterna till respektive lampa är absolut ett alternativ.

Ja det mest logiska är ett 1-vägs lamputtag eller vanlig 1-vägs shuko ovanför varje fönster, dock tror jag inte det kommer vara gardiner där som täcker brytarna, finns liten risk att det kommer att bli estetiskt ej så tilltalande med fyra lamputtag där. :D Ska fundera lite mer på detta.

/S
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Fälten lär bli försumbara. Den typ av fält står i relation till strömmens storlek. Det är små strömmar=små fält. Därtill är det ju aldrig så att en tändtråd i fallet ner till en strömbrytare ligger bredvid en nolla med motriktat fält. Spelar ingen roll att det ligger en nolla till uttaget där strömmen i den påverkas ju inte av om lamporna är tända eller släckta.

TS, lägg minst två 16mm rör, lägg fas och nolla i samma rör.
Jo det blir försumbart om rören är intill varandra. Det blir även försumbart hos fas och tändtråd eftersom strömmen i dem är motriktade.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Kretslösningen är ok. Men tur och returledare ska gå i samma rör - strömmarna ska ta ut varandra. Du behöver då en 25-slang för dessa 9 ledare. Det kanske går att knö in i ett 20-vprör om det är rakt.
Jag förstår att detta är bästa praxis, och det leder till minimala magnetfält. Men finns det någon regel som förbjuder att man inte gör så, dvs tändtråden dras i ett rör och nolledaren tillbaka till dosan i ett annat rör, som kanske också går en annan väg genom rummet. Mao, finns det några elsäkerhetskrav som hindrar en sådan dragning? Eller faller det under "generalregeln" att en elanläggning ska vara överskådlig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.