Ett försök till tolkning av motsägelsefulla uppgifter:

lottabj skrev:
...Vi blev nyligen insläppta för att ta mått och då visar det sej att några personer (byggjobbarna kanske) bor där...
lottabj skrev:
Enlig byggherren (har jag via mäklaren nu fått reda på) är det en bekant till honom som fått bo där...
Som jag förstår det är det byggmästarens bortförklaring till mäklaren, då han förstår att det kan tas upp negativt att byggarna sover i huset några dagar.
Mäklaren har nog (som vanligt) ingen aning alls.
Vilket stöds av att
lottabj skrev:
...
Mäklaren med många år i branschen tykte också att det var jättekonstigt och att han aldrig sett nåt liknande innan när han visat nyproduktion.
Naivitet eller ren lögn från mäklaren?

Hur mäklaren sedan kan få "några personer" till att bli "en bekant" står bortom mitt förstånd.

Var sedan spekulationerna här om skidturister, vintersportort osv kommer ifrån förstår jag inte heller.
Det verkar närmast vara en ny variant av viskleken :p

En annan aspekt:
Det är ju rätt vanligt med inbrott i och stölder från hus under uppförande. Några larm finns ännu inte installerade, och huset är fullt med helt nya kapitalvaror, som lätt kan stjälas och säljas vidare på t.ex. blocket.

Genom att låta huset vara "bebott" förhindrar man effektivt sådana stölder.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Mycket snack och lite verkstad. Att byggjobbare provfiser på toan och att de tittar ut genom fönstren och ser utsikten och att de dricker kaffe på arbetsplatsen är en sak. Det innebär inte att begreppet "nyproducerat" ändras. Det är genom att bruka något som "nyproducerat" blir "begagnat". Det är inte slitaget i sig utan att annan part, och i det här fallet tredje part utan koppling och vetskap för köparen, haft nyttjanderätt och kunnat bruka det som trådskaparen tecknat kontrakt på att köpa med förutsättningar att det är nyproducerat och obrukat.

Jag skulle tveklöst skriftligt meddela säljaren att denne brustit i att uppfylla sin del av kontraktet genom att överlåta en nyproducerad obrukad fastighet på tredje part utan att ha överenskommelse med köparen. Jag skulle också meddela säljaren att jag ska ha dennes skriftliga redogörelse för alla händelser etc i det som hänt och jag skulle meddela säljaren att jag kan komma att lämna ärendet till domstol om det inte går att lösa mellan parterna.

Att sen mäklaren spelar förvånad hör till spelet för säljare och mäklare lever i symbios och upplever sig som starkare än den enskilde köparen. Dessutom tjänar de två tillsammans grova pengar på oss köpare och vår livsdröm. Då är det väl själva den om några av er tycker man ska svälja och godta allt och bortse från att giriga personer på ett oetiskt sätt utnyttjar såväl oss som billig importerad arbetskraft för sin egen vinning, jag gör det inte.

Stå på dig lottabj för säljarens nonchalans är inte ok och du ska överlåta åt säljaren att beskriva hur denne vill gottgöra dig. Du ska känna dig respekterad och du ska kunna gå vidare från det här oavsett hur du väljer göra.

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Kan vara nyttigt att få lite referens till "problemet" att man råkat se en luftmadrass i ett hus man inte tillträtt än...

[länk]
OK, kan vara att TS har ett I-landsproblem här, MEN! Sverige är ett I-land, och varför vi i Sverige i alla lägen ska behöva sänka ner värderingar och standard till U-landsnivå fattar jag inte. Om TS förväntar sig och betalat för en nybyggnation, tycker jag inte det finns någon ursäkt för att andra människor fått bo i huset. Vem är ansvarig för om dessa personer råkat slå sönder eller förstöra något? Kan byggherren ursäkta sig med att "allt var helt och nytt och fräscht när det sattes in, så det är någon annan, troligen köparen, som åstadkommit felet"?

• Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Säljaren ansvarar fram till tillträdet. Så då får säljaren fixa. Är det i nyskick så är det, oavsett hur det kom dit.

Finns ju hus som blivit fuktskadade under bygget. Så länge säljaren åtgärdat allt till överenskommen kvalitet för ett nybyggt hus så är det nybyggt.

lottabj skrev:
...och några tusenlappar för värdeminskningen på vitvarorna känns väl rimligt.
Vilken värdeminskning?

Kane skrev:
Vilken värdeminskning?

Ja, vitvarorna är använda=begagnade.

Maria T
Det uppfördes två Älvsbyhus i vårt närområde förra våren och sommaren, vi såg hur byggarbetarna bodde där, först i ena huset och sen i det andra. Jag har aldrig sett det så "uppenbart" tidigare, och min man tyckte det var märkligt då det fanns gott om plats att antingen sätta upp en byggfutt eller en husbil på tomterna. Dock såg jag att innan försäljning var det en städfirma i det ena huset, tre personer ungefär en hel dag, och jag gissar då på att samma skedde i det andra huset. Detta är i en förort strax söder om Stockholm.

Redigerat:
känns mer som att TS är ett troll.
ingen reagerar med avsky som att huset är obeboligt eller pestsmittat bara för att ngn har användt det. Sen får vi inte svar på om det är under uppbyggnad, eller om det bara är ett befintligt som renoveras.....
Självklart är det inte okej. inte någonstans.
Men man köper huset för läget, att ha ngt eget, närheten till skolor och dagis (eller frånskiljheten).
Känns helt enkelt som att Ts inte är seriös och bara vill ha ngt att gapa om.

En fet förlikning och prisreducering är juh kanon att få till i detta skede. Eller kanske en förlikning på en jävligt fet jacuzzi inne, eller ute. Möjligheter finns.

Redigerat:
Skall man få lönen att räcka till då man veckopendlar måste man övernatta någonstans där det inte kostar. Annars har man inte råd att arbeta för det blir inget netto kvar av lönen att ta med sig hem. Alternativet är rejäla löneförhöjningar med åtföljande kostnadshöjningar för köparen. Arbetsgivare är inga välgörenhetsinrättningar så ingen skall inbilla sig att arbetsgivaren är beredd att lägga ut pengar för den anställdes inkvartering.

Då jag veckopendlade bodde jag i ett och ett halvt år i en sommarstuga med vedspis och utedass. Vintertid var det ständig snö på golvet inomhus. Jag brukade ha +5 grader inomhus då jag kom från arbetet och då jag hade eldat hela kvällen var det +12 och då jag hade sovit några timmar var det +5 igen.
Det var ett lyxigt boende jämfört med många andra som jag har erbjudits och tackat nej till.......

Gällande toalettanvändningen så är alternativet till att använda de WC som finns att hänga upp en planka mellan två träd på tomten och skita där. Så har jag gjort ibland. Jag kan säga att det är för jävligt då det snöslaskar och man måste börja med att skrapa den mesta isbarken av skitstången med kniven innan man kan sätta sig. Då temperaturen går under -10 tycker inte hemorojderna om att sitta på skitstången...... men vad gör man.....

I det här sammanhanget tycker jag att lottabjs obehag för att bo där någon annan har övernattat känns väldigt egendomligt....... förutsatt att byggarna är försiktiga och ordningssamma och lämnar efter sig en bostad i nyskick när de flyttar ut!
Det finns tyvärr rötägg som lämnar en svinstia efter sig. De borde straffas ordentligt!

Jag har svårt att se varför det är så hemskt att äga en sak som någon annan har använt tidigare. Personligen brukar jag känna mig jäkligt nöjd när jag har råd att köpa någonting som jag inte måste börja med att reparera innan jag kan ta det i användning. Mycket är begagnat och är det inte begagnat så blir det.......

Allt har två sidor som ni ser!

• Gilla
bakterie och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag tror att jag förstår hur ni känner. Jag föreställer mig att det är samma känsla som infinner sig när man har haft inbrott. Det är en kränkning av den privata sfären som förut kändes trygg men nu är besudlad med närvaron av någon främmande, som utan samtycke tagit sig in och lämnat kvar sin energi. Energin är negativt laddad eftersom personen som bott där troligtvis varit medveten om att det egentligen inte var ok och haft en icke positiv situation som resulterat i att personen ifråga valt en sådan här kortsiktig lösning. Den energin känner ni av och internaliserar. Det är inte rättvist det ni utsatts för och det finns ingen kompensation som kan radera det som hänt och hur ni känner av detta. Ni har full rätt att känna sorg. Det är bra att ni valt att berätta, för att prata om det som hänt är viktigt i sorgarbetet.
Jag har tyvärr ingen lösning på själva situationen, men jag hör och känner er sorg och jag hoppas att det är en liten tröst i bedrövelsen.

• Gilla
lottabj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
heimlaga, TS har dock betalt för ett flång nytt hus, och borde väl kunna få förvänta sig ett som inte är lite använt då?

Visst kan jag hålla med om att det är rätt kraftig reaktion, att knappt vilja gå in huset.
Själv skulle jag vara förbannad, men allra troligast acceptera läget ganska snabbt.

Med det sagt så tycker jag sen att vi kan inte hålla på och ha åsikter om andras känslor.
Man måste väl för tusan ha rätt till sina egna känslor?

TS nojar över detta, själv nojar jag garanterat över något annat som inte TS ser något problem med. Så enkelt är det. Vi må ju ta varandra på allvar ändå.

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
E
Jag lider verkligen med TS, så här får det inte gå till! Sen blir jag oerhört ledsen av att se alla förlöjligande kommentarer om överreaktion o liknande, el dåliga jämförelser med nybilsköp. Hur nån känner eller reagerar är helt personligt, och det är inte ok att klanka ner på.

Men hur ska man egentligen skriva ett kontrakt när man bygger nytt?? Trodde inte man skulle behöva ta in klausuler om att folk inte får bo i huset? Vad mer är bra att skriva in i kontraktet? Typ: bostaden får ej användas som innebandyplan till byggjobbarna efter arbetstid...

• Gilla
lottabj
  • Laddar…
E
heimlaga skrev:
...... förutsatt att byggarna är försiktiga och ordningssamma och lämnar efter sig en bostad i nyskick när de flyttar ut!
Det finns tyvärr rötägg som lämnar en svinstia efter sig. De borde straffas ordentligt
1. Läs tråden igen. Det framgår att det inte var byggarna som bott där utan bekanta till säljaren
2. Tycker du det är ok att bo i ett hus du bygger utan att okeja med blivande ägare? Är det ens lagligt?

D
ItWasntMe skrev:
känns mer som att TS är ett troll.
Jovisst, hon reggade sig 2005, skrev några inlägg och planerade sedan sin diaboliska plan i 10 år.
Mästerklass i trollning!

• Gilla
varmstro och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.