J
Tyvärr misstänker jag att man rent juridiskt inte tar hänsyn till känslor utan faktisk skada. Därav tror jag det är rimligt med städning, värdeminskning på vitvaror alt nya. Hade tillträde redan varit hade det varit brottsligt att släppa in nån i huset. Nu är det tyvärr nog bara oproffesionellt och omdlmeslöst. Jag tror som många andra att ni kommer glömma detta. Men förbannad tycker jag absolut man kan bli.

Jag vill också påminna om att begreppet "nytt" i hög grad är ett känslomässigt begrepp. Det finns inget som är helt nytt och rent, och vi lever i en värld där allt i någon mening är gammalt, besudlat och använt.

Bor man på ett nystädat hotellrum så kan tusentals personer ha sovit och sexat i sängarna och skitit och kräkts i toaletten. I vanliga sängkläder finns det tiotusentals kvalster som kryper och krälar och äter gamla hudavlagringar. På din hud så finns det miljarder bakterier, och du har fler bakterier än celler i din kropp. Träden från skogen som ditt hus är byggt av kan ha gnags av insekter och skadedjur, använts av älgar att klia sig mot och det har tagit sin näring från döda djur och växter i marken. I en vanlig simbassäng finns det 75 liter urin. Varje gång du andas in så andas du in molekyler som någon annan haft i lungorna, och rent statistiskt så drar du in någon molekyl som Adolf Hitler andats varje gång du andas in. Och kolet som utgör din kropp har många gånger varit del av något annat levande.

Det känns lite äckligt när man tänker på det, men det går över :).

• Gilla
Baloo80
  • Laddar…
Trist av byggherren!
Men, jag hade sett det så här:
En bil som man hämtar ny och själv kör ut genom portarna tappar direkt säg 4% i värde av detta nöje. Och ännu mer bara på en månad.
(Av den anledningen föredrar jag några månader beg bilar ifall specen som jag hade haft nöjet att göra först är minst lika bra )
Ett hus däremot, tappar normalt inte alls i värde pga någon flyttar in någon månad.
Nyhus känslan från målarfärg mm är lika bra, precis som i fallet ny plast i bilen.
I detta fall skulle jag tänka på det och begära en seriös sanering + några tusen i kompensation, säg 10000.
Der är inget för säljaren men ett erkännande för köparen.
Alternativt, sälj huset direkt, kanske med direkt 50000 i vinst och köp ett liknande eller bättre.
Sånt är livet.

petersv skrev:
Gällande varor så säljs återlämnade saket som nya, med full garanti. Inget konstigt med det. Annars skulle vi aldrig kunna ha öppet köp. Så den jämförelsen är inte relevant.
Fast det förutsätter att varan är obegagnad.

Tråkig upplevelse ni har haft

Skulle också bli mäkta besviken om mitt nya hus lånades ut till byggherrens vänner innan mitt tillträde.

Så som många tidigare sagt så har ni inget rent juridiskt att hämta men däremot har ni ett bra läge att kräva kompensation för hans agerande.

Så ta det lugnt och andas imellan åt

Problemet att prova att bo en period för att se om man kan komma över det man tycker är motbjudande är nog inte rätt väg, som jag ser det finns inget annat val än att dra sig ur hela köpet.
Hur skall människor som resonerar på detta vis klara av att komma in i sitt "nya" hus, helt utan förutfattade meningar, helt bara lägga undan alla sina negativa energier de får av att det inte längre är nytt, lura sig själva att det kanske blir bra i framtiden, lägg ner är mitt råd, prova inte ens om det går eller ej, bortkastad tid, jag hade valt att bryta avtalet på ett korrekt sätt, om det nu går och att det inte drabbar er ekonomiskt.

Jag förstår att ni inte vill ha det så här, men nu är det så läget är just nu, det är det nya utgångsläget, pga att byggherran gjort en dundertabbe samt att ni som kund är enligt mig lite mera känsliga än vad jag är van vid.
Att ni är lite känsligare är till stor del orsaken som jag råder er att inte ens prova på att ha huset, ens en kort tid.
Jag vill även skriva att jag inte alls tycker att ni på något vis är underliga som inte vill ha erat hus "besudlat" av någon eller några andra, vi är olika, det bara är så, jag vet inte ens om jag har någon åsikt om ni överreagerar eller ej, det ligger inte på mig att avgöra det.

Men, ett stort men, om det finns minsta tvivel om att det inte är riktigt så illa som det var innan tråden skapades, det räcker ibland att få skriva av sig, få se att folk håller med en samt det är samtidigt bra att se de som inte gör det, det är då ni skall ställa er frågan om det kanske går att lösa, att ni kan se detta hus som ett nytt köp för er, inte obrukat men nytt, för er, då kan det fungera.

Mvh P-A

Ps Jag hoppas innerligt att det löser sig för er, låt inte detta komma emellan familjen och skapa osämja, det är det inte värt, sådana här problem kan skapa problem på andra nivåer. Lek med tanken om ni kan flytta in utan kompensation, det är där ni bör börja, enligt mig, om ni kan det så finns det ett bra utgångsläge, att förhandla om kompensation.

• Gilla
lottabj och 1 till
  • Laddar…
Det är inte ok att göra som säljaren gjort. Oavsett om det står uttryckligen i kontraktet eller ej att ingen ska bo i det nyproducerade huset innan köparen flyttar in så hävdar jag att det är skäligt och rimligt antagande av köparen att denne är första boende i huset. Det är helt enkelt gällande tolkning av begreppet nyproducerat. Om nåt annat ska gälla måste det uttryckligen varit definierat i kontraktet och överenskommet. Det finns ingen som helst anledning att köparen ska behöva acceptera det här och få sitt livs dröm förstörd pga oseriös säljare.

Hävning eller rejält skadestånd är vad som gäller. Hävning av kontrakt för att säljaren inte längre erbjuder det som överenskommits. Skadestånd som alternativ ska vara rejält pga bristen på respekt för överenskommelsen med köparen.

Jag tror dessutom inte att det varit en tankevurpa av säljaren utan misstänker de anlitat billig arbetskraft och erbjudit tak över huvudet istf seriösa löner och villkor men det är min egen gissning. Sannolikheten att jag gissar rätt är hög

Det är omöjligt att ge några konkreta juridiska råd då vi inte vet innehållet i kontraktet. Men om det är ett normalt kontrakt har ni enligt min vetskap inget att hämta i rätten om ni väljer att stämma säljaren tex. Bättre då att förhandla fram någon typ av ersättning för det ni utsatts för. Mitt tips är att komma överens snarast möjligt och få allt på papper och gå vidare och tänka på ert fina hus, hur ni ska inreda och njuta av livet istället.

Eftersom ingen av trådläsarna läst kontraktet går det inte att ge konkreta juridiska råd varken i den ena eller den andra riktningen. Men varför så många som säger att det är bara att acceptera när ni inte vet? Är det bara av gammal vana att man ska bocka och tacka för att bli behandlad hur som helst?

Jag hävdar att vid ett normalt kontrakt finns det inget utrymme för säljaren att upplåta det som bostad åt tredje part innan köparens tillträde. Punkt. Vilken jurist som helst som har lite pondus kan ta säljaren till skranket på den punkten. Varför tror ni att en säljare rycker på axlarna åt att publikt behöva redovisa hur denne systematiskt (jag är övertygad om att det här är absolut inte första gången) upplåter nyproduktion som bostad åt arbetskraft?

Sätt ner klackarna i backen och säg ifrån när ena parten lämnar uppgjort avtal och nonchalerar köparen så här.

• Gilla
Bangan
  • Laddar…
Olaf3 skrev:
Jag hävdar att vid ett normalt kontrakt finns det inget utrymme för säljaren att upplåta det som bostad åt tredje part innan köparens tillträde. Punkt.
Rent formellt skulle det vara intressant att få höra vad du baserar ditt så bestämda påstående på. Speciellt som du avslutar med"Punkt." vilket tyder på att du är dösäker på det.

Att man inte får flytta in eller nyttja huset som bostad innan slutbesked är en sak, vilket då också normalt straffas med en sanktionsavgift.

Men det formella att inte byggherren får göra det ena eller andra med sin egendom skulle vara intressant att få veta. Riskövergång sker ju vid tillträdesdagen och att TS redan skulle äga bygget eller vara byggherre låter för mig lite osannolikt då det är ett radhus.

Jag anser absolut inte att det är rätt att husa folk i nybygget men det formella i vad byggaren får och inte får är ju en annan sak. Och så länge man levererar huset i ett nybyggnadsskick så förstår jag inte hur du kan vara så säker på din sak. Byggaren kanske byter ut vitvaror etc som använts under tiden......

Tror som vissa andra att det är en uppförsbacke i att tro att det bara går att häva avtalet eller att stämma säljaren.

Skrot-Nisse skrev:
Då är frågan om det ändå redan är "besudlat" med tanke på alla fikastunder, svordomar och snack som pågått under byggtiden. Att några av snickarna valt att sova i just ditt radhus är inget jag reagerar på (jobbar med fastigheter/installation), en bekräftelse på att det är ett ok hus.

I ett samhälle där folk inte tvekar över att fortsätta bilda familj med en partner som gjort allt möjligt med någon annan person, för att kanske bryta upp igen och fortsätta göra halvsyskon med någon annan begagnad. ;) Ni som köper nya bilar, ni vet att personer som byggt bilen faktiskt kört den, kanske t.o.m. fisit i förarsätet.

Men å andra sidan bor jag i ett hus som är över hundra år gammalt där någon troligtvis dött, så har kanske lite andra referenser. Nej jag har inga "bonusbarn" eller begagnad fru, men bilen vet jag inte vad andra gjort för någonting i... :p

Om fabriken testar bilen, flyttar bilen till avlastning, kör på den på trailern och trailerchauffören eller en mottagande mekaniker kör av den på plats, kör den därefter till recondaren eller verkstad för viss montering är inget jag funderar på. Inte heller om någon av dessa personer fisit i sätet på min bil, så länge fisen inte lämnar fläckar. ;)

Har däremot andra kunder eller kompisar till säljaren kört min bil, som jag har betalat för, skulle jag bli redigt förbannad. Min ekonomiska insats ska inte gagna andra utan mitt godkännande. Min förväntade upplevelse av ett inköp ska inte förstöras genom otillåten användning av min ägodel - min bil eller mitt hus - det skulle kännas oerhört respektlöst.

Om en ny bil eller ett nytt hus inte har ett obesudlat värde hur kan vi då lägga något som helst värde till våra begagnade bilar eller hus?

Mekanikern på min bilverkstad kan då tillåtas att hämta sina barn från dagis i min bil eller kan tillsammans med några arbetskompisar åka till McDonalds drive-in utan att fråga mig om lov, bilen är ju ändå begagnad, så att den blir lite mer använd borde inte göra något...

Byggjobbarna kan tillåtas att bo i mitt hus eller kanske någon kompis till byggfirmans chef som är tillfälligt utan bostad kan övernatta gratis utan att jag tillfrågas, medan jag är på semester och huset renoveras.

Det vore ju rätt knasigt.

Min personliga uppfattning är att det jag har köpt det äger jag. Det jag äger förfogar jag över - ingen annan. Vill man nyttja mina ägodelar frågar man om lov. Spelar ingen roll om jag redan bor i huset eller om jag ska flytta in senare.

Lite mer on topic:

Jag vet ju inte vad som står i kontraktet så jag kan inte säga vad som gäller i det specifika fallet. Men jag kan tänka mig att TS, lottabj, har lusläst kontraktet utan att finna något om att byggherren/bostadsrättsföreningen besitter rätten att låna ut/använda bostäderna för eget bruk innan ägaren flyttar in. Mig veterligen finns det inga lagar som alltjämt tillskriver byggherrar/bostadsrättsföreningar rättigheten att nyttja redan förbokade/sålda bostäder för övernattning eller hushållsbehov.

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Nickan70 skrev:
Min personliga uppfattning är att det jag har köpt det äger jag. Det jag äger förfogar jag över - ingen annan. Vill man nyttja mina ägodelar frågar man om lov. Spelar ingen roll om jag redan bor i huset eller om jag ska flytta in senare.
Det viktiga är då att veta när den formella rätten till det du köpt har övergått i ditt ägande. Det är ju inte förrän du tagit godset i besittning som du kan göra vad du vill eller bestämma över det du köpt.

Om du tex beställer en ny bil och betalar handpenning så äger ju du inte bilen redan när den står på bandet i fabriken utan först när den är till fullo betald och inregistrerad på dig. Olika affärer har olika regler....

• Gilla
Nickan70
  • Laddar…
Jag kan förstå att det känns lite konstigt att någon sovit där men jag tror ännu inte att något hus i Sverige uppförts utan att byggjobbare begagnat toan. Dusch och kök är kanske ovanligare att det används men i så gott som alla byggen har det ätits, fikats, etc. och med gästarbetare från andra EU länder som bor i husvagnar känns nog en riktig dusch rätt lockande...

Min gissning blir att det är byggjobbare som bott där men det vill inte byggherren medge för då kan han få facket på halsen...

Jag kan väl tycka att din reaktion är något överdriven men alla har vi rätt till våra känslor. Kanske är det mer chocken över att se en madrass där som spelar in än faktisk ovilja att flytta in?

Hemmakatten
Oavsett vilka som bott i huset, så är det inte tillåtet enligt PBL. Ingen får bo i huset innan slutbesiktning gjorts och slutbevis erhållits.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Det viktiga är då att veta när den formella rätten till det du köpt har övergått i ditt ägande. Det är ju inte förrän du tagit godset i besittning som du kan göra vad du vill eller bestämma över det du köpt.

Om du tex beställer en ny bil och betalar handpenning så äger ju du inte bilen redan när den står på bandet i fabriken utan först när den är till fullo betald och inregistrerad på dig. Olika affärer har olika regler....

Jag äger inte bilen på bandet, eftersom den inte har någon identitet. Bilfirman står som ägare tills den har landat hos dem, om jag inte själv hämtar bilen på plats i exempelvis Tyskland eller Frankrike förstås. Efter chassiregistrering tilldelas ett reg nr som sedan skrivs in i mitt köpekontrakt. Den information jag tidigare har fått säger att bilfirman inte har någon rätt att nyttja bilen för eget bruk och detta är inte något som står i mitt kontrakt med bilfirman, utan i kontraktet mellan bilfirman och tillverkaren om bilen är en unik kundbeställning. Men saker och ting kan förändras så klart. :)

On topic:

Om bilen/huset har en unik beställare/köpare brukar det också finnas unika regler. Kan dock tänka mig att det blir svårt att upphäva köpet utan fulspel, som att exempelvis hota med att nämna till facket att arbetarna sover i huset eller liknande, som bl.a. Anders07 påpekar förmodligen är något byggherren egentligen försöker dölja.

Men jag hoppas innerligt att det löser sig utan sådana tillgrepp, för det ger nog en ännu bittrare eftersmak.

Önskar i alla fall lottabj med familj lycka till med sin fajt och jag hoppas att ni uppnår en förlikning som ni känner passar hela familjen. Ge inte upp.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.