80 092 läst ·
195 svar
80k läst
195 svar
Några bor i vårt nyproducerade radhus som vi snart har tillträde till
Det finns många varianter på obehagliga och kränkande beteenden man kan bli utsatt för. Kanske hade det känts annorlunda om byggföretaget frågat om det går an att låta jobbarna övernatta? Själv har jag flera gånger fått beställda byggjobb utförda annorlunda än jag velat, pga att byggaren hellre gjorde på sitt sätt. Som när rörmokaren byggde bort självcirkulationen i värmesystemet (bra att ha om det blir haveri på pumpen, eller strömavbrott). Eller när snickaren vandrade en runda med leriga stövlar på nya furugolvet innan det lackats. Man blir arg och ledsen. Det finns mycket slarv, fantasilöshet och ren nonchalans. Tydliga avtal är viktigt, och sen beredskap för att kräva rättelse.
Förstår känslan fullt ut. Så snålt av byggherren att låna ut ert hus till en vän. De hade väl kunnat på hotell el vandrahem.
Här kommer ett tips som av vissa kan ses lite flummigt men allt för att hjälpa er.....
Men för att få en bra känsla i huset. Gå/åk dit när ni fått tillträde gärna utan barnen. öppna alla fönster och låt de dåliga energierna vädras bort. Vill ni göra en större "vädring" läs om space clearing. Ni kan tända ljus spraya med en fin . doftsprej.
Ordna en fin inflyttningscermoni med barnen så att känner sig stolta över boendet.
Sedan får den snåla byggherren kompensera er först en storstäd precis innan ni flyttar in och sedan en bra kompensation. Men när ni går in genom dörren till ert hem så lämna alla negativa tankar utanför !
Mår ni inte bra i huset efter den tidsgräns ni satt så sälj!
Önskar att det blir ett bra slut på detta !
Här kommer ett tips som av vissa kan ses lite flummigt men allt för att hjälpa er.....
Men för att få en bra känsla i huset. Gå/åk dit när ni fått tillträde gärna utan barnen. öppna alla fönster och låt de dåliga energierna vädras bort. Vill ni göra en större "vädring" läs om space clearing. Ni kan tända ljus spraya med en fin . doftsprej.
Ordna en fin inflyttningscermoni med barnen så att känner sig stolta över boendet.
Sedan får den snåla byggherren kompensera er först en storstäd precis innan ni flyttar in och sedan en bra kompensation. Men när ni går in genom dörren till ert hem så lämna alla negativa tankar utanför !
Vi människor är känslovarelser det måste vi förstå. Sedan styrs och påverkas vi olika av det. Många av oss upplever att vårt är vårt hem är vårborg och något ytterst privat. Se tex hur olika vi reagerar på ett inbrott för många är det oerhört kränkande, för en del så till den grad att denne tvingas flytta. Medan för andra så gör man upp med försäkringsbolaget och det är fine.
Jag förstår Lotta bj till 111% här dom kanske gjort sitt livs investering med mycket känslor och drömmar i, vad vet jag. Sedan kommer denne byggherre och profiterar orättfärdigt på deras dröm utan att kommunicera på något vis. Det finns bara ett ord för det och det är - Skamligt. Pengar är inte det primära det ör sekundärt utan det primära här är kränkningen.
Jag förstår Lotta bj till 111% här dom kanske gjort sitt livs investering med mycket känslor och drömmar i, vad vet jag. Sedan kommer denne byggherre och profiterar orättfärdigt på deras dröm utan att kommunicera på något vis. Det finns bara ett ord för det och det är - Skamligt. Pengar är inte det primära det ör sekundärt utan det primära här är kränkningen.
Redigerat:
Då är frågan om det ändå redan är "besudlat" med tanke på alla fikastunder, svordomar och snack som pågått under byggtiden. Att några av snickarna valt att sova i just ditt radhus är inget jag reagerar på (jobbar med fastigheter/installation), en bekräftelse på att det är ett ok hus.
I ett samhälle där folk inte tvekar över att fortsätta bilda familj med en partner som gjort allt möjligt med någon annan person, för att kanske bryta upp igen och fortsätta göra halvsyskon med någon annan begagnad.
Ni som köper nya bilar, ni vet att personer som byggt bilen faktiskt kört den, kanske t.o.m. fisit i förarsätet.
Men å andra sidan bor jag i ett hus som är över hundra år gammalt där någon troligtvis dött, så har kanske lite andra referenser. Nej jag har inga "bonusbarn" eller begagnad fru, men bilen vet jag inte vad andra gjort för någonting i...
I ett samhälle där folk inte tvekar över att fortsätta bilda familj med en partner som gjort allt möjligt med någon annan person, för att kanske bryta upp igen och fortsätta göra halvsyskon med någon annan begagnad.
Men å andra sidan bor jag i ett hus som är över hundra år gammalt där någon troligtvis dött, så har kanske lite andra referenser. Nej jag har inga "bonusbarn" eller begagnad fru, men bilen vet jag inte vad andra gjort för någonting i...
Bra tips! Tack! Flummigt eller ej så kanske en ceremoni kan funka. Jag kan tänka mej att pröva bo där i 6 månader och känns det ff inte bra så får vi flytta till ett annat nytt hus i området och i o m detta se till att ha en tydligare kontraktsskrivning.MiaSthlm skrev:Förstår känslan fullt ut. Så snålt av byggherren att låna ut ert hus till en vän. De hade väl kunnat på hotell el vandrahem.
I övrigt så fattar jag att byggjobbarna måste få gå på muggen, men nu är det några som tydligen inte har med bygget att göra som huserar där med allt vad det innebär. Hade byggherren frågat oss om det var ok och erbjudit kompensation så hade vi ju kunnat ta ställning till det. Nu fick vi inget val.
Vi reagerar lite olika jag och maken. Vi är bägge arga och besvikna men för maken hjälper ekonomisk kompensation. För mej är det en mer känsloreaktion och för sånt hjälper ju inte pengar.
Var huset redan sålt till TS när detta hände eller skedde det innan försäljningen? Isf ägde ju byggherren huset. Om nåt skadats eller slitits pga de som nyttjat huset skulle kanske försäljningspriset sänkts men har nån verkligen profiterat på TS i det här?
Tycker iofs att byggaren gjort fel men tycker ändå att det har betydelse om TS redan tittat på och köpt huset eller om det här skedde före köpet.
Tycker iofs att byggaren gjort fel men tycker ändå att det har betydelse om TS redan tittat på och köpt huset eller om det här skedde före köpet.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Ts skriver i första inlägget att de har köpt huset och väntar på inflyttMikael_L skrev:
När de köpt huset så är det deras.
När man köper gammalt hus så regleras inflytt i köpeavtalet, men så fort köpekontraktet är undertecknat så äger man; även om tidigare ägare bor kvar i ytterligare 10år.
Hur skulle ekonomisk kompensation hjälpa din man.lottabj skrev:Bra tips! Tack! Flummigt eller ej så kanske en ceremoni kan funka. Jag kan tänka mej att pröva bo där i 6 månader och känns det ff inte bra så får vi flytta till ett annat nytt hus i området och i o m detta se till att ha en tydligare kontraktsskrivning.
I övrigt så fattar jag att byggjobbarna måste få gå på muggen, men nu är det några som tydligen inte har med bygget att göra som huserar där med allt vad det innebär. Hade byggherren frågat oss om det var ok och erbjudit kompensation så hade vi ju kunnat ta ställning till det. Nu fick vi inget val.
Vi reagerar lite olika jag och maken. Vi är bägge arga och besvikna men för maken hjälper ekonomisk kompensation. För mej är det en mer känsloreaktion och för sånt hjälper ju inte pengar.
Förklara gärna påståendet att "när de köpt huset så är det deras"Fjojtmehmet skrev:
Riskövergången brukar ju vara vid tillträdesdagen. Innan dess är det säljarens egendom och ansvar.
Sen är det ett radhus vilket innebär att det är ett bygge med flera bostadsdelar i samma hus. Så att TS skulle vara ägare och byggherre för sin del i huset verkar inte troligt utan det är nog mer troligt att exploatören/byggaren är byggherre och ägare fram till tillträdesdagen.
TS har beskrivit sina känslor över det inträffade. Det är hennes och familjens känslor och är oantastbara, just på grund av att det är så de känner.
Alla ni som påstår och kommer med tankar hur ni skulle agerat, det är ju intressant men det gäller ju just er och era känslor. Det i sig är intressant, i en filosofisk betraktelse, med om det för rådgivningen framåt, det vete tusan?!
TS har drabbats av något som de anser vara ett övertramp. Vilka råd och dåd behöver de då, för att lösa situationen, uppfattar jag som att de efterfrågar. Inte vad vi alla tycker och känner. Personligen ser jag det som att förringa deras känslor, och det var nog inte meningen? Eller hur!
Alla ni som påstår och kommer med tankar hur ni skulle agerat, det är ju intressant men det gäller ju just er och era känslor. Det i sig är intressant, i en filosofisk betraktelse, med om det för rådgivningen framåt, det vete tusan?!
TS har drabbats av något som de anser vara ett övertramp. Vilka råd och dåd behöver de då, för att lösa situationen, uppfattar jag som att de efterfrågar. Inte vad vi alla tycker och känner. Personligen ser jag det som att förringa deras känslor, och det var nog inte meningen? Eller hur!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Det är en sak att stå ut med sådant som man kan vänta sig, man väntar sig normalt inte tex ett inbrott (men det kanske börjar bli dags att lära om (undviker politik här då det inte är tillåtet)) Så jag förstår att det fanns folk som blev upprörda över att Älvsbyhus lät bygglagen sova i husen under bygget (är nog numera förbjudet) och jag tror de skulle sluta med det, var nån som beskrev bajs på golven osv. Nu tror jag Älvsbyhus har totalentreprenad = man har ej tillträde till huset då man ej är byggherre själv, då är det ju lämpligt att man inte släpper in den som ska bo där förrän huset är städat på bajs osv, så man slipper se det åtminstone.Skrot-Nisse skrev:Då är frågan om det ändå redan är "besudlat" med tanke på alla fikastunder, svordomar och snack som pågått under byggtiden. Att några av snickarna valt att sova i just ditt radhus är inget jag reagerar på (jobbar med fastigheter/installation), en bekräftelse på att det är ett ok hus.
I ett samhälle där folk inte tvekar över att fortsätta bilda familj med en partner som gjort allt möjligt med någon annan person, för att kanske bryta upp igen och fortsätta göra halvsyskon med någon annan begagnad.Ni som köper nya bilar, ni vet att personer som byggt bilen faktiskt kört den, kanske t.o.m. fisit i förarsätet.
Men å andra sidan bor jag i ett hus som är över hundra år gammalt där någon troligtvis dött, så har kanske lite andra referenser. Nej jag har inga "bonusbarn" eller begagnad fru, men bilen vet jag inte vad andra gjort för någonting i...![]()
Hade husen varit till salu länge och varit osålda så hade man ju kunnat förstå att de typ hyrt ut till folk så antar jag ej är fallet här?
Det finns ju folk som fått flytta pga inbrott, och detta är ju inte samma sak alls men ändå ganska nära, alltså det har skett något man haft fog för att inte behöva vänta sig, och inbrott kan man ju inte bli informerad om i förväg, men Älvsbyhus och denne byggherre hade ju kunnat informera köparen innan.
Ni som klankat ner på köparen i detta fall tycker jag borde klanka ner på alla som haft inbrott och mår dåligt över det också - bara så ni vet vilket intryck ni gör på det ni skriver.
Exakt! Tips kring det juridiska och hur vi kan återfå glädjen emottages tacksamt. Fått flera bra tips här i tråden, tack till er. Ni som tycker att jag är överkänslig och knäpp får väl tycka det, det bryr jag mej inte så mycket om, det är ju sånt som händer när man lägger ut nåt på ett forum.Senior skrev:TS har beskrivit sina känslor över det inträffade. Det är hennes och familjens känslor och är oantastbara, just på grund av att det är så de känner.