Mikael_L
erkka skrev:
Jag lider verkligen med TS, så här får det inte gå till! Sen blir jag oerhört ledsen av att se alla förlöjligande kommentarer om överreaktion o liknande, el dåliga jämförelser med nybilsköp. Hur nån känner eller reagerar är helt personligt, och det är inte ok att klanka ner på.

Men hur ska man egentligen skriva ett kontrakt när man bygger nytt?? Trodde inte man skulle behöva ta in klausuler om att folk inte får bo i huset? Vad mer är bra att skriva in i kontraktet? Typ: bostaden får ej användas som innebandyplan till byggjobbarna efter arbetstid...
Använd ett vanligt standard entreprenadkontrakt ifall du inte är en fena på att författa juridiskt korrekta dokument, eller anlitar en jurist för ett egenkonstruerat.

Förutom det vanliga tugget i kontraktet är det viktigt att ange slutdatum för entreprenaden samt ange villkor för vite och hävning.
Utan angivna vites och hävningsvillkor så blir det en oerhörd trög resa att få någon ersättning för försening samt möjlighet att häva entreprenaden och låta någon annan ta vid ifall det drar över tiden.

Och så gäller samma ifall man vill försäkra sig att ingen sover på bygget, står det bara att det inte får ske så blir ersättningen om det ändå händer bara motsvarande den (ekonomiska) skadan man lidit, dvs typ noll kronor.
Så ange att vitet för att om någon sover i bygget är 100.000:- per natt, eller något sådant.
Det låter häftigt, men om byggfirman inte vill avtala om detta så är det bara att fråga om varför, för enda anledningen till att tveka över den avtalspunkten är ju att man övervägar att låta någon övernatta.
Om det inte kommer sovas på bygget så händer det ju inget och vitet skulle lika gärna kunnat varit en miljard kronor.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Det finns anledningar varför man inte släpper in kunder innan allt är klart.
Sen ska självklart inte byggherrar göra som i detta fall.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Nej "bekanta" har givetvis ingenting där att göra. Det hade jag missat...... låter som en dålig ursäkt.
Rent spontant skulle jag gissa att de "bekanta" egentligen var utländska svartarbetare.

Jag undrar bara var ni menar att en veckopendlande byggnadsarbetare skall sova..... ute under en gran?

• Gilla
lottabj
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Nej "bekanta" har givetvis ingenting där att göra. Det hade jag missat...... låter som en dålig ursäkt.
Rent spontant skulle jag gissa att de "bekanta" egentligen var utländska svartarbetare.

Jag undrar bara var ni menar att en veckopendlande byggnadsarbetare skall sova..... ute under en gran?
På hotell husvagn vandrarhem.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
heimlaga skrev:
Om man vill agera lite professionellt, fixa en husvagn eller byggbod för mat/dusch/inkvartering.

Använda huset kan vara en möjlighet om det avtalas om med byggherren/köparen.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
ItWasntMe skrev:
Sen får vi inte svar på om det är under uppbyggnad, eller om det bara är ett befintligt som renoveras.....
Om du hade läst vad tråden handlar om innan du kommenterade så hade du sett att det står 'nyproducerade' i rubriken.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det låter väl hårt att tappa lusten helt på huset på grund av detta. Anlita en städfirma på byggarens bekostnad samt någon annan kompensation t.ex. nåt tillbehör till hus eller trädgård.

Det måste väl regleras i nån lag hur hus under uppbyggnad får nyttjas? Får man ens bo där?

/HLH

Frågan är, när "bor" man? Trådskaparen verkar ha lämnat tråden, problemet ligger nog djupare än att nån råka sova och dricka kaffe i deras nya hus..

• Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
japp. Problemet verkar vara mer mentalt på ett annat plan än att ngn bara användt det.
husköp handlar om betydligt större saker än vad hon verkar påpeka som det stora problemet.

heimlaga skrev:

Lägenhet, Vandrarhem, camping, Hotell. husbil.

har flertalet bekantas om jobbar på annan ort, och det är något av alternativen ovan, aldrig på arbetsplatsen.

• Gilla
Adam F och 1 till
  • Laddar…
oobum skrev:
Lägenhet, Vandrarhem, camping, Hotell. husbil.

har flertalet bekantas om jobbar på annan ort, och det är något av alternativen ovan, aldrig på arbetsplatsen.
Nej, om inte annat blir det ju jätteproblem med försäkringar OM något skulle hända.

hemljuvahem86 skrev:
Det måste väl regleras i nån lag hur hus under uppbyggnad får nyttjas? Får man ens bo där?

/HLH
Nej, man får inte bo i ett hus där slutintyg ännu inte utfärdats. Det kan bli en väldigt dyr natt (typ 22 000 i byggsanktionsavgift).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Inte för att detta har någon med saken att göra egentligen men när folk helrenoverar ett bef. hus får man ju så klart bo i skiten samtidigt tex när man inte har ett funderande kök eller badrum, men ett helt nybyggt hus utan slutintyg, ajja balja, inga papper från kommunen, lyda snällt.

fast det är troligen skillnad på att bo i ett hus och övernatta tillfälligt i nåt med fyra väggar och ett tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.