80 534 läst ·
195 svar
81k läst
195 svar
Några bor i vårt nyproducerade radhus som vi snart har tillträde till
Använd ett vanligt standard entreprenadkontrakt ifall du inte är en fena på att författa juridiskt korrekta dokument, eller anlitar en jurist för ett egenkonstruerat.erkka skrev:Jag lider verkligen med TS, så här får det inte gå till! Sen blir jag oerhört ledsen av att se alla förlöjligande kommentarer om överreaktion o liknande, el dåliga jämförelser med nybilsköp. Hur nån känner eller reagerar är helt personligt, och det är inte ok att klanka ner på.
Men hur ska man egentligen skriva ett kontrakt när man bygger nytt?? Trodde inte man skulle behöva ta in klausuler om att folk inte får bo i huset? Vad mer är bra att skriva in i kontraktet? Typ: bostaden får ej användas som innebandyplan till byggjobbarna efter arbetstid...
Förutom det vanliga tugget i kontraktet är det viktigt att ange slutdatum för entreprenaden samt ange villkor för vite och hävning.
Utan angivna vites och hävningsvillkor så blir det en oerhörd trög resa att få någon ersättning för försening samt möjlighet att häva entreprenaden och låta någon annan ta vid ifall det drar över tiden.
Och så gäller samma ifall man vill försäkra sig att ingen sover på bygget, står det bara att det inte får ske så blir ersättningen om det ändå händer bara motsvarande den (ekonomiska) skadan man lidit, dvs typ noll kronor.
Så ange att vitet för att om någon sover i bygget är 100.000:- per natt, eller något sådant.
Det låter häftigt, men om byggfirman inte vill avtala om detta så är det bara att fråga om varför, för enda anledningen till att tveka över den avtalspunkten är ju att man övervägar att låta någon övernatta.
Om det inte kommer sovas på bygget så händer det ju inget och vitet skulle lika gärna kunnat varit en miljard kronor.
Nej "bekanta" har givetvis ingenting där att göra. Det hade jag missat...... låter som en dålig ursäkt.
Rent spontant skulle jag gissa att de "bekanta" egentligen var utländska svartarbetare.
Jag undrar bara var ni menar att en veckopendlande byggnadsarbetare skall sova..... ute under en gran?
Rent spontant skulle jag gissa att de "bekanta" egentligen var utländska svartarbetare.
Jag undrar bara var ni menar att en veckopendlande byggnadsarbetare skall sova..... ute under en gran?
På hotell husvagn vandrarhem.heimlaga skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag har flyttat off topic inlägg om hantverkares arbetsförhållanden till en ny tråd: https://www.byggahus.se/forum/hantverkare/292682-hantverkares-arbetsforhallanden.html
/Moderator
/Moderator
Det låter väl hårt att tappa lusten helt på huset på grund av detta. Anlita en städfirma på byggarens bekostnad samt någon annan kompensation t.ex. nåt tillbehör till hus eller trädgård.
Det måste väl regleras i nån lag hur hus under uppbyggnad får nyttjas? Får man ens bo där?
/HLH
Det måste väl regleras i nån lag hur hus under uppbyggnad får nyttjas? Får man ens bo där?
/HLH
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Frågan är, när "bor" man? Trådskaparen verkar ha lämnat tråden, problemet ligger nog djupare än att nån råka sova och dricka kaffe i deras nya hus..
Lägenhet, Vandrarhem, camping, Hotell. husbil.heimlaga skrev:
har flertalet bekantas om jobbar på annan ort, och det är något av alternativen ovan, aldrig på arbetsplatsen.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Inte för att detta har någon med saken att göra egentligen men när folk helrenoverar ett bef. hus får man ju så klart bo i skiten samtidigt tex när man inte har ett funderande kök eller badrum, men ett helt nybyggt hus utan slutintyg, ajja balja, inga papper från kommunen, lyda snällt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
fast det är troligen skillnad på att bo i ett hus och övernatta tillfälligt i nåt med fyra väggar och ett tak.