Är det så att det som Nils82 tror är det än vidrigare. Jag vill inte köpa bostad av ett företag som inte har rimliga arbetsvillkor för sina anställda/underentreprenörer.

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Man kan ju hoppas att man inser att det är ett slags modernt slaveri att låta arbetare leva och bo på sin egna arbetsplats. Är nog få på detta forum som skulle tycka det är okej för sin egna del.
För ärligt, vem tror på att byggherrens "polare" bor där tillfälligt? Släpp sargen å kom med i matchen!
Intressant hur man kan tolka saker på olika sätt. Varför misstro TS? Jag skulle gissa att det handlar om en populär vinterort och byggherren låtit sina polare bo där. Men om du nu skulle ha rätt i ditt antagande att det är "slavar" som bott i huset så borde väl byggherren klämmas åt på andra sätt.

Mikael_L
Nils82 skrev:
Man kan ju hoppas att man inser att det är ett slags modernt slaveri att låta arbetare leva och bo på sin egna arbetsplats. Är nog få på detta forum som skulle tycka det är okej för sin egna del.
Frågar du mig?

Jag kan väl säga såhär. Ifall jobben helt sinade här omkring, så jag var tvungen att ta ett jobb säg uppe i Östersund och veckopendla.
Var jobbet på runt 4 månader och firman väljer hotell åt mig så lär det bli runt 40.000:-

Om vi splittar detta, kunden får 20' billigare hus och jag får 20' rakt ner i fickan men bor på bygget, så självklart väljer jag det.
Det skulle vara piss att inte se sin familj annat än på helgerna, så dessa pengar satsade jag sen på mer ledighet eller en utlandsresa eller likn för att kompensera lite för det sabbade familjelivet under arbetsveckorna.
Att bo på hotell tycker jag aldrig är speciellt kul ifall jag inte har min familj med mig, min bättre hälft eller några goda gamla vänner, så under dessa premisser har jag det lika bra på en madrass på golvet i ett bygge.

Men detta är hur som helst en liten annan fråga än trådens. Det skulle inte vara OK att bo på bygget utan att kunden har blivit informerad/ godkänt det. Anser jag iaf.

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Intressant hur man kan tolka saker på olika sätt. Varför misstro TS? Jag skulle gissa att det handlar om en populär vinterort och byggherren låtit sina polare bo där. Men om du nu skulle ha rätt i ditt antagande att det är "slavar" som bott i huset så borde väl byggherren klämmas åt på andra sätt.
Ingen misstro till TS från mitt håll. Jag är bara erfaren i branschen och har god insikt i byggbranschens " mindre roliga sida". Min naiva förmåga försvann för många år sedan.

Jag tycker det är lite oseriöst att börja använda huset. En riktigt proffsig firma ordnar de sanitära angelägenheterna åt sina arbetare. Det finns en bra uppfinning som heter husvagn, där finns både sovplats, kök och toalett.

• Gilla
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Antingen är TS ett troll, eller har väldigt få väsentliga problem att bita i.
Det är väl snarare så att folk har olika syn på problem och det är svårt att ta ifrån dem den uppfattningen.

Det ser du bara på svaren här. En del förstår dem och en del tycker det är troll som du.

• Gilla
Swe_Mala
  • Laddar…
F
mr_bygg skrev:
Det kanske är mäklare/byggare som skall misstros och inte TS?

Det är väl nånstans mellan självklart, högst troligt och rimligt att Nils82 har rätt här?

• Gilla
Pidde3
  • Laddar…
Lite relief till denna historia:

När vi byggde år 2010 hyrde byggmästaren en sommarstuga att bo i för bygglaget.
Bygget började i april, och skulle vara klart under juli, så det var "off season" och billigt att hyra.

Men bygget drog ut på tiden, blev försenat som stora projekt ofta blir.
Byggmästaren frågade då om bygglaget, det var fyra man, kunde få bo i huset under färdigställandet.
Inga problem tyckte jag, det var trevliga killar från Polen.
Så de satte upp ett par våningssängar, och använde den ena toaletten.
Kök fanns inte i huset, så matlagning fick de utföra i sin byggcontainer.

Slutsats, och en fråga till TS:
Inte förstördes huset av att fyra personer bodde där ett par veckor.

Och en fundering till TS: Det viktigaste kan väl inte vara att huset var helt jungfruligt, som en osprättad bok?
Det viktiga är väl läget, tomten, planlösningen och allt ni får med ert nya boende?
Eller är det något mer konkret i det nya huset ni är missnöjda med som gör att ni ångrar köpet?

• Gilla
Solari och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Byggmästaren frågade då om bygglaget, det var fyra man, kunde få bo i huset under färdigställandet.
Inga problem tyckte jag, det var trevliga killar från Polen.
Så de satte upp ett par våningssängar, och använde den ena toaletten.
Kök fanns inte i huset, så matlagning fick de utföra i sin byggcontainer.
Men du blev tillfrågad och godkände upplägget vilket inte verkar skett i det här fallet. Jag förstår TS och har inga problem att acceptera den kritik som finns och hade byggmästaren frågat så hade det troligen aldrig funnits en tråd här på BH. Antingen hade det blivit ett ja eller ett nej men det är fullständigt hål i huvudet att inte fråga kunden innan.

Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
... men det är fullständigt hål i huvudet att inte fråga kunden innan.
Där håller jag med dig till 110%!

Men det mest störande för TS här verkar vara att det överhuvud taget har sovit, bott en människa i huset.
Det låter som hon tycker att det är skändat, och totalt motbjudande nu.

Kanske jag uppfattar det hela fel :o

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Nej, du har förmodligen uppfattat det helt rätt och allt handlar om individuella känslor och där tycker jag att man får stå sitt kast om man inte frågat innan. Lite som en ny bil, så fort den kör ut genom dörren på bilfirman så tappar den ett avsevärt värde. Man ska nog inte förakta känslan av att köpa nytt och vill man ta betalt för en ny produkt så ska den uppfylla förväntningarna.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Helt klart fel av byggherren.
Men släpp det och gå vidare och börjar ni jävlas och bråka med byggherren så blir det nog jätte lätt att få saker fixade om sådant händer.
En rejäl ursäkt från byggherren ska räcka i detta fall.

....annars får du ju köpa ett hus från framtiden byggt av robotar. Lider med dig. Hemskt att människor vistats i huset. Tanken är ju skrämmande att hur man än gör kommer en människa vara i ditt nya hus innan du. Tänk på alla innerväggar och reglar människor tagit på med sina händer. Vilket problem!

• Gilla
Solari och 3 till
  • Laddar…
När vi byggde för 3 år sen var vi på bygget för att se hur de gick framåt, då stod en wc i ett av rummet (ej badrummet) frun undra varför den stod där. "För att de sätter dit den på avloppet när de ska skita" sa ja (badrummen var inte klara men avloppen var uppdragna) Då ja själv e röris tyckte ja det var en bra lösning, slapp grabbarna åka till macken för att skita o tappa tid, frugan blev jättearg.. Alla är vi olika.. Er situation är absolut inte jämförbar men tänkte bara säga att alla reagerar olika

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att det blir slutbesiktning innan inflyttning, då kan man ju passa på att påpeka att toaletten inte är ny utan begagnad, likaså spis, kyl, ugn osv. Förutsatt att det finns spår av användning. Och kräva att de byts mot nya eftersom det är det ni betalar för. Om inte annat kan ju det ange nivån för kompensation.

• Gilla
Solari och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.