Hej!

Vi skall gjuta en liten trappa i direkt anslutning till ett berg i vår trädgård. Sidan på berget som trappan skall ansluta emot och bottendelen som trappan skall vila emot är ganska ojämn.

Finns det något klurigt sätt att rita upp konturerna på formplyfan som kommer att sitta på båda sidor av trappen, så att formplyfan följer bergets konturer ganska exakt? Se bifogad bild.

• Illustration av en planerad trappa med formplyfa anpassad till ett ojämnt bergs kontur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skulle kunna göra en mall av kartong eller ett styvt papper, klipp till den tills det passar och sen föra över det till formplyfan

klipper man för mycket kan man tejpa på mer

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
@Martin Berggren Tack! Ja, det var ju en bra idé! Skall kolla om jag har några gamla flyttkartonger som kanske kan fungera som mall!

• Gilla
Martin Berggren
  • Laddar…
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Du skulle kunna göra en mall av kartong eller ett styvt papper, klipp till den tills det passar och sen föra över det till formplyfan

klipper man för mycket kan man tejpa på mer
Har använt penna i CD skiva på kartong, följer kontur.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
Hansiänga Hansiänga skrev:
Är du timmerman också ;-)

Det där är ett väl beprövat trick inom mitt skrå, när jag 1978 började formsätta fanns det inga CD-skivor så vi körde med en brädbit som distans, funkar lika bra men lite bängligare kanske 😆 Var mycket formsättning mot berg, men oftast var det inga skönhetskrav så då blev det kontursågning efter behag 😉

• Gilla
Hansiänga
  • Laddar…
Hansiänga Hansiänga skrev:
Blir inte perfekt, men fyll ut läckor med skumfog

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.