Jag vill inte lägga mig i för mycket men vore det inte en rimlig kompromiss att ha knoppar på skåp och handtag på lådor? Hur som helst, att följa upp antingen kyl/frys eller ugnshandtagen är ingen dum idé. Dock tycker jag att en anledning till att stilen med liggande handtag på överskåp fungerar väl på bilden ovan är att de bara har tre överskåp. Hade köket haft en mängd överskåp i olika storlekar hade det sett rörigt ut. När det gäller att just montera handtag vågrätt måste man nästan köra på samma storlek på samtliga handtag (eller åtminstone samma storlek på alla överskåpshandtag och samma storlek, eventuellt lite större på lådor och underskåp). Detta fungerar så länge alla överskåp har samma storlek, men om de varierar mycket i storlek ser det inte roligt ut. Just därför är knoppar att föredra till överskåpen. Har inte kökssnickaren några åsikter? Kanske kan han/hon övertala maken om att knoppar är snyggast på överskåpen?

anthill skrev:
Jag vill inte lägga mig i för mycket men vore det inte en rimlig kompromiss att ha knoppar på skåp och handtag på lådor? Hur som helst, att följa upp antingen kyl/frys eller ugnshandtagen är ingen dum idé. Dock tycker jag att en anledning till att stilen med liggande handtag på överskåp fungerar väl på bilden ovan är att de bara har tre överskåp. Hade köket haft en mängd överskåp i olika storlekar hade det sett rörigt ut. När det gäller att just montera handtag vågrätt måste man nästan köra på samma storlek på samtliga handtag (eller åtminstone samma storlek på alla överskåpshandtag och samma storlek, eventuellt lite större på lådor och underskåp). Detta fungerar så länge alla överskåp har samma storlek, men om de varierar mycket i storlek ser det inte roligt ut. Just därför är knoppar att föredra till överskåpen. Har inte kökssnickaren några åsikter? Kanske kan han/hon övertala maken om att knoppar är snyggast på överskåpen?
Vad jag är tacksam för all input:). Blir det handtag så blir de inte liggande på överskåpen, det är en sak som är säker. Bilden var mer tänkt att illustrera ett kök med innanförliggande luckor i kombination med mer moderna handtag. Kökssnickaren säger skålhandtag och knoppar men han har inte sett vår blandare, lampa över köksön etc.

Vi har två överskåp i köket, båda med dubbeldörrar - alla dörrar har samma mått. Lådorna är dock i varierande bredd i köket och jag tror att de smalaste är runt 40 cm.

Misse skrev:
Vad jag är tacksam för all input:). Blir det handtag så blir de inte liggande på överskåpen, det är en sak som är säker. Bilden var mer tänkt att illustrera ett kök med innanförliggande luckor i kombination med mer moderna handtag. Kökssnickaren säger skålhandtag och knoppar men han har inte sett vår blandare, lampa över köksön etc.
Bra! lol. Jag känner mig mer känslomässigt investerad i din köksrenovering än vår egen haha.

Misse skrev:
Vi har två överskåp i köket, båda med dubbeldörrar - alla dörrar har samma mått. Lådorna är dock i varierande bredd i köket och jag tror att de smalaste är runt 40 cm.
Så det rör sig alltså om totalt fyra dörrar som maken inte kan tänka sig knoppar på? Beror detta på att han tycker knoppar är fula, opraktiska, eller är det en situation där den ena parten sätter sig på tvären som en ren demonstration? Du behöver inte svara men jag har förståelse för samtliga situationer då vi har gått igenom samma diskussioner här, dock var vi förvånansvärt nog i princip överens om detaljerna i köket sånär som på takbelysningen där vi nådde en slags kompromiss som jag iaf tror alla är nöjda med.

Mikael_L
Misse skrev:
De står nu mellan dessa. Jag vill ha knoppen, maken handtag nummer 1...
Ja smaken är verkligen som baken. Jag själv gillade inget av förslagen.
Det visar så tydligt på svårigheten att ge råd när alla ändå tycker om så olika saker. :)

I inlägget efter, #40, så tycker jag det fjärde handtaget är klockrent. Så tydligen gillar jag lite mjuka och rundade former.

Vi har egentligen inte pratat om att mixa handtag och knoppar eller hade nog egentligen tänkt oss samma på lådor och överskåp. Man kan nog sammanfatta det hela med att maken tycker att knoppar är mindre snygga. Nu står jag och håller i ett skinnlindat handtag som inte var så dumt men jag vet inte hur praktiskt det är. Vi har varit överens om precis allt hittills så vi skall nog komma överens om det här också... i alla fall förr eller senare.

Så där- idag borras hål i luckorna och lådfronterna, ett i varje! Gissa om jag är nöjd:).

• Gilla
anthill
  • Laddar…
ullberg
Misse skrev:
Så där- idag borras hål i luckorna och lådfronterna, ett i varje! Gissa om jag är nöjd:).
Stort grattis, jag tror ni gör helt rätt, och att din man kommer förstå det när allt är på plats.

/U

Hemmakatten
Nu väntar vi spänt på bilder på nya köket. :)

Redigerat:
Så här blir det. Tack till er som övertygade mig om att det var bäst med knoppar:).

knoppar_zps0deadefe.jpg

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Bra val :thumbup:

Supersnyggt! Med allt arbete du lagt ner är detta antagligen byggahus mest genomtänkta kök :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.