25 960 läst ·
55 svar
26k läst
55 svar
Någon som vill "tycka till" vad gäller val av handtag (eller knoppar)?
Som ni säkert förstår så har jag svårt att bestämma mig för om jag föredrar en mer "klassisk" knopp eller ett mer modernt handtag. Jag tror faktiskt att båda alternativen skulle kunna fungera i vårt kök. Här är två alternativ till. Vad tycker ni?

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Som jag sagt tidigare tycker jag, givet att ert kök ser ut som på bilden i första inlägget (innanförliggande luckor, spis a la Ilve etc.) att ovala knoppar är bland det bästa man kan välja.
Möjligtvis lite vanligt (om man tänker på kök av den karaktären, sett till snittköket är det nog inte alls lika vanligt), men det finns en god anledning till det, det är snyggt!
Knoppen på bilden ser ut att vara tennoxid, och som jag sagt tidigare, om man tycker det ser för gammeldags ut kan man istället ta den i rostfri look, det skulle jag hävda gör att det ser ut som en mer modern tolkning.
Tja, jag upprepar väl mig mest, och det är för att min åsikt står fast om dessa två är valet.
/U
PS. det var någon som tidigare tog upp att slå i kanten på handtag, och jag har för mig att du höll med om att du i alla fall fastnat i tidigare handtag. Även om jag personligen inte tycker det är ett problem är väl handtaget till vänster ett som har hörn man kan slå sig på (stöta in låret i), dock ej fastna
Möjligtvis lite vanligt (om man tänker på kök av den karaktären, sett till snittköket är det nog inte alls lika vanligt), men det finns en god anledning till det, det är snyggt!
Knoppen på bilden ser ut att vara tennoxid, och som jag sagt tidigare, om man tycker det ser för gammeldags ut kan man istället ta den i rostfri look, det skulle jag hävda gör att det ser ut som en mer modern tolkning.
Tja, jag upprepar väl mig mest, och det är för att min åsikt står fast om dessa två är valet.
/U
PS. det var någon som tidigare tog upp att slå i kanten på handtag, och jag har för mig att du höll med om att du i alla fall fastnat i tidigare handtag. Även om jag personligen inte tycker det är ett problem är väl handtaget till vänster ett som har hörn man kan slå sig på (stöta in låret i), dock ej fastna
Precis, man måste kolla dom i verkligheten också.Misse skrev:
Vi tittade lite på dom också, men ganska tidigt gick dom bort från alternativen. Tjejen var inte speciellt sugen på rostfritt och jag tyckte nog att dom både var lite för gammeldags och aningens klumpiga - drar blickarna till sig lite väl mycket.
Kan dessa vara något då?
(Jag har inte sett dom i verkligheten).
Alla från www.beslagsbutiken.se
Gammeldags grunddesign med modern touch.
Redigerat:
Ett väldigt diskret, modernt alternativ vore även dessa handtag som kan användas på både skåp och lådor (finns också i en mängd längder och monteras med den långa vertikala plåten skruvad i lådans/skåpets insida):

Annars finns ju också denna variant av modernt skålhandtag (finns även i en kortare variant som är 13 cm):

Annars finns ju också denna variant av modernt skålhandtag (finns även i en kortare variant som är 13 cm):

Jag håller med dig (och ja, det är innanförliggande luckor och en spis från Ilve) - en rostfri knopp hade passat perfekt. Nu får jag dock inte bestämma denna detalj helt själv och maken vill ha ett handtag! Vi har köpt ett antal olika handtag som vi tagit hem (och självklart en knopp också) och makens förstahandsval är handtaget Ship som jag visade ovan. Jag tror att det hade varit fint på lådorna men mindre fint på skåpen för det är lite vinklat. Märkligt att detta skulle vara så svårt!ullberg skrev:Som jag sagt tidigare tycker jag, givet att ert kök ser ut som på bilden i första inlägget (innanförliggande luckor, spis a la Ilve etc.) att ovala knoppar är bland det bästa man kan välja.
/U
De står nu mellan dessa. Jag vill ha knoppen, maken handtag nummer 1...

Jag tror att handat nummer 1 kan fungera på lådor men jag är tveksam till hur det ser ut på t.ex våra överskåp då det är vinklat (kanske lite svårt att se på bilderna dock).

Jag tror att handat nummer 1 kan fungera på lådor men jag är tveksam till hur det ser ut på t.ex våra överskåp då det är vinklat (kanske lite svårt att se på bilderna dock).
Hmm... jag gillar personligen inte alls handtag #1 som skåpshandtag, känns för klumpigt... Handtagen är ju en så viktig detalj så jag hoppas ni verkligen inte väljer en dålig kompromiss, vänta då hellre tills ni kan enas om något som verkligen tilltalar er båda.
Om man vänder blickarna från Sverige (i detta fall mot USA) finner man ofta serier med matchande handtag och knoppar, nedan fyra serier med matchande handtag och knoppar från Restoration Hardware. Om ni inte vill köra på den i Sverige populära varianten med skålhandtag kombinerat med knoppar skulle jag i ert fall överväga att importera knoppar och handtag i matchande serie (kanske inte just någon av dessa men det finns säkerligen ytterligare hundratals kombinationer på den enorma amerikanska marknaden):

Om man vänder blickarna från Sverige (i detta fall mot USA) finner man ofta serier med matchande handtag och knoppar, nedan fyra serier med matchande handtag och knoppar från Restoration Hardware. Om ni inte vill köra på den i Sverige populära varianten med skålhandtag kombinerat med knoppar skulle jag i ert fall överväga att importera knoppar och handtag i matchande serie (kanske inte just någon av dessa men det finns säkerligen ytterligare hundratals kombinationer på den enorma amerikanska marknaden):

Redigerat:
Jag tycker absolut att du ska välja en oval knopp alternativt ett skålhandtag (men det va inte ens med bla dina förslag). Samtidigt gillar jag tanken att sticka ut lite med någon detalj och blanda gammalt med modernt även om jag också anser det som ett lagbrott i vissa fall. Knoppen är ett tryggare val men det mesta brukar kunna fixa sig med lite spackel och målarfärg (om det är handmålade luckor).
Shit, jag tror inte jag hjälpte dig nånting i ditt val
Shit, jag tror inte jag hjälpte dig nånting i ditt val
Tack alla för era förslag! Vi har helgen på oss att välja eftersom snickarna vill borra hålen på måndag. Hade jag/vi varit ute i bättre tid så hade man förstås kunnat importera (=köpa hem prov och sedan det antal man behöver om de är lika bra i verkligheten som på bild) men som det är nu får vi nog faktiskt välja ett handtag (eller knopp om jag får bestämma för jag tycker att ni som föreslagit det har rätt och ännu mer övertygad är jag nu då nästan allt är på plast) vi har möjlighet att se.
Nu är jag antagligen helt fel person att prata om kökshandtag men köp hem ett av varje och prova er fram....men kom ihåg att välja samma hålbild.....
Det är precis det vi gjort! Handtaget som lutar lite (Ship från Beslag Design) gick dock inte att köpa med sig hem eller ens låna hem då det var helt nytt och de bara tagit in ett exemplar till butiken.Enk Projektet skrev:
Gah- jag blir tokig!!!!!!! Maken vill absolut INTE ha knoppar och vi måste hitta något som vi båda kan komma överens om.
Det hela handlar om att vi hade tänkt oss ett kök, visserligen med innanförliggande luckor men med helt släta sådana som skulle vara sprutlackerade och som snarare kändes nutid än sekelskifte.
Det här var köket vi tänkt oss:
I sista sekund ändrade vi till luckor med ram och ett handmålat kök men blandare och lampa är ju beställt till vårt "moderna" kök. Nu funderar jag på om man skall försöka hitta handtag som ser ungefär likadana ut som handtagen på spisen?
Kan i så fall de här vara något?
På måndag måste hålen för handtagen borras varför vi inte har överdrivet mycket tid på oss.
Det hela handlar om att vi hade tänkt oss ett kök, visserligen med innanförliggande luckor men med helt släta sådana som skulle vara sprutlackerade och som snarare kändes nutid än sekelskifte.
Det här var köket vi tänkt oss:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I sista sekund ändrade vi till luckor med ram och ett handmålat kök men blandare och lampa är ju beställt till vårt "moderna" kök. Nu funderar jag på om man skall försöka hitta handtag som ser ungefär likadana ut som handtagen på spisen?
Logga in
Skapa konto
Kan i så fall de här vara något?
Logga in
Skapa konto
På måndag måste hålen för handtagen borras varför vi inte har överdrivet mycket tid på oss.