Berliner
Hej dengeroth,
ja du kan använda dem även på taket. Jag ringde till Tyskland och frågade efter ett pris för panelen, men problemet är att dem tillverkas efter måttbeställning. Då jag har ett brutit takstål och fyra takkupor är det inte lätt att får information om detta.

Du kan hitta bilder på:
http://www.vaku-isotherm.de/ebene2.html

kolla under rubrik "Anwendungsbeispiele" > " Dach & Gaupen" >"Montagebeispiel" > "Steildach"

eller " Anwendungsbeispiele" > " Dach & Gaupen" > "Montagebeispiel" > " Wand"

rubrik

Redigerat:
Vi kan väl förutsätta att VIP är betydligt dyrare än de andra materialen. 3,4,5 gånger? Jag förstår för min del inte hur du vågar satsa på ett så nytt och obeprövat (?) material. Finns det inte väl många oklarheter? Vad händer när man råkar trampa sönder en takpanna och skadar panelen och därmed vakuumet? Eller när en fågel bygger bo eller en mus tycker det är mysigt att gnaga under pannorna osv? Hur fungerar VIP på lite längre sikt? Behåller den sin funktion eller tappar den lite isolationsverkan för varje år?

Vad jag menar är att är det inte bättre att satsa på ett beprövat material, förvisso med sämre isolationsvärde, men som man vet fungerar över tiden? Man vill ju inte sitta där med Svarte Petter om några år och få göra om jobbet.

Berliner
Hej,
detta med VIP panelen blir ingenting.
Kostar 2000SEK per m2 vid en 40mm panel. Detta gäller vid standard mått. Då man måsta anpassa många skivor tillkommer ca.30% .
Trodde inte att det är så dyrt.

Pur/Pir 024 ligger vid 200SEK per 1m2 med en 100mm skiva inkl. underlagstak, + transport.

VIP-panelen har betalat sig någon gång runt år 2069 :)

Mycket intressant tråd, då jag precis ska starta takrenovering med Thermisol!

Jag har ett 1,5 plans hus med inre beklädnad på ovanvåningen som vi inte orkar riva i. Till det kommer ett helt oisolerat tak och ingen invändig tätning i form av plastfolie eller dylikt.

Så jag har funderat på hur jag utifrån ska kunna isolera både mellan takstolarna och ovanpå nya råsponten utan att råka ut för problem. Men jag antar att Bauders lösning med att montera ångbroms i varje fack innan man trycker dit isoleringen är ett vettigt sätt.

Så i mitt fall blir det (innifrån och ut):

Innertak
Ångbroms
Stenull/takstol
Råspont
Diff-öppen duk
Thermisol
Läkt
Takpannor

Ska följa tråden för att se vad andra gör.

MVH

Marcus

Vi funderar också på att isolera utifrån med Thermisol, men jag undrar hur det funkar med valmat tak, någon som vet???

janwide
janwide: Tack för svaret, jag ska leta vidare där.

Det verkar som om de flesta lägger takpannor på cellplasten. Jag vet inte om vårat hus klara tyngden av tegel, vi har någon form av tunna plattor (asbest?) idag. Finns det någon med erfarenhet av annat takmaterial än takpannor ovanpå cellplasten? Vad funkar bra? Tips mottages tacksamt.

Berliner skrev:
Hej stary ,

du kan skaffa detta genom Bauder i Norge eller skickar mig ett PM.
För att fästa ströläkten behövs ett skruvmall och godkännda skruv. 8/10 x ...
Men om du har takstolar c/c1200 får du problem om du vill använda 200 isolering.

Berliner

Hej Berliner.

Vårt tak är 108m2 sadeltak (109 om man räknar med skorstenen) uppmätt på ritning. Det har ca 22 graders lutning samt 2 takkupor, 1 åt vardera hållet, med något brantare lutning. Utifrån och in är det betongpannor, bär/ströläkt, takpapp, roting av äldre modell troligen utan spont, takstolar c/c 1000mm av 5" timmer.

Under detta finns förstås kallvind med ventilation och isolering. Har funkat i 45 år utan kända problem. Dock har vi bytt värmesystem i år vilket troligen inneburit att murstocken inte värmer upp vinden lika mycket som förr; samt drömmen om att eventuellt kunna flytta takisoleringen från insidan till utsidan och få större innerutrymmen på övervåningen.

Om bauders lösning är gynnsam och ekonomiskt försvarbar så är det något som vi mycket väl skulle kunna tänka oss.

Mvh
Staffan

Berliner
Hej stary,
jag har skickat ett PM till dig.

Berliner

Ska lägga om taket och då jag har kallvind skulle jag gärna köra med thermisols isoleringslösning. Men jag vill helst använda skingel, eller plåt. Någon som har erfarenhet eller synpunkter?

janwide
Idén med Thermisols lösning är att man flyttar ut kondenspunkten från råsponten/träkonstruktionen till yttertaket (oftast takpannorna). Eventuell kondens hamnar då under takpannorna. Med plåttak fungerar det lika bra förutsatt att man har en luftspalt/läkt mellan cellplasten och plåttaket. Shingel är tänkt att monteras direkt på råsponten och bildar ett tätt tak. Då måste man alltså lägga ny råspont på läkt över cellplasten för att få en luftspalt där kondensen kan vädras ut (och ett underlag för shingel). För mig låter det som att man får en ny "minikallvind" under den nya råsponten, och de klassiska problemen med mögel och fukt där istället. Att lägga shingel direkt på cellplasten verkar inte heller vara vettigt eftersom man då stänger in eventuell fukt och riskerar att bygga upp höga fukthalter i konstruktionen. Det finns kanske andra aspekter på detta men för mig är det: Plåt - Japp! Shingel - Nä!

Tackar för infon.

/Anders

janwide skrev:
Idén med Thermisols lösning är att man flyttar ut kondenspunkten från råsponten/träkonstruktionen till yttertaket (oftast takpannorna). Eventuell kondens hamnar då under takpannorna. Med plåttak fungerar det lika bra förutsatt att man har en luftspalt/läkt mellan cellplasten och plåttaket. Shingel är tänkt att monteras direkt på råsponten och bildar ett tätt tak. Då måste man alltså lägga ny råspont på läkt över cellplasten för att få en luftspalt där kondensen kan vädras ut (och ett underlag för shingel). För mig låter det som att man får en ny "minikallvind" under den nya råsponten, och de klassiska problemen med mögel och fukt där istället. Att lägga shingel direkt på cellplasten verkar inte heller vara vettigt eftersom man då stänger in eventuell fukt och riskerar att bygga upp höga fukthalter i konstruktionen. Det finns kanske andra aspekter på detta men för mig är det: Plåt - Japp! Shingel - Nä!
Jag är inne på samma spår. Med en luftspalt mellan plåt och cellplast så borde ju solen se till att det blir varmt (känn på ett svart plåttak..) så ev fukt kan torka ur bra och dessutom lätt ventileras ut?

Nu blev det lite jobbigt. Jag har börjat min utbyggnad i konservativ anda och planerat för invändig isolering, det var först i samma stressiga veva som takstolarna skulle komma som jag insåg fördelarna med att ha den utvändigt och då hade jag inte tillräckligt med processorkraft över för att ändra planerna.

Efteråt, med huset tryggt under råspont och takpapp så har jag haft lite mer tid att fundera och läsa på och insåg att det kanske inte var kört ändå. Enligt Thermisols nuvarande beskrivning så är det ju ok att behålla takpappen, så att lägga 10 cm cellplast på takpappen och läkta och lägga pannor ovan kändes som klart tekniskt och ekonomiskt görbart med massor med fördelar. 170 + 45 cm mineralull på insidan på det. Hurra!

Efter att ha läst den här tråden så blir jag bekymrad igen, uppenbarligen så är inte de svenska lösningarna stabila och uttestade än och jag har inte fattat än hur lätt/görligt/svårt/DYRT det är att anpassa de tyska till mina randvärden (råspont + nylagd takpapp som jag inte gärna vill riva upp).

Jag ser två stora orosmoln:

1. Jag är bekymrad över att lösningen med 10 cm utanpåliggande cellplast och drygt 20 cm isolering innanför råsponten (ok enligt Thermisols nuvarande beskrivning såvitt jag förstått) inte följer tumregeln minst 2/3 av isoleringen utanför. Samtidigt så verkar det vara så folk gör (de som inte tagit steget längre och skippat råsponten helt). Har någon en reflektion över detta? Ni som gjort det, kör ni på och hoppas att det går bra ändå eller har ni argument för att det ska fungera? Typ svärfars tak är gjort så och det har stått fräscht i 10 år :-). Flyttar daggpunkten tillräckligt långt ut för att inte hamna i råsponten?

2. Nu när Thermisol börjar luta åt att ångspärren ska ligga ytterst och rent allmänt signalerar att de inte tänkt färdigt börjar takpappen kännas mer och mer bekymmersam. Samtidigt så skulle det kännas väldigt surt att riva upp helt nylagd takpapp. Verkar som ingen vet något riktigt säkert just nu (utom tyskarna :-)) men reflexioner och bollplankstankar runt behålla eller ta bort takpappen mottages med STOR tacksamhet. Just nu känns det ganska vilset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.