Vill man ha avdragsgill moms så får man beställa som företagare så allt blir transparent. Eller så köpa av de som inte lägger på moms så köpet blir export i vanlig mening. De möjligheter som står till buds nu är helt anpassade till privatpersoners inköp. Säljande företag redovisar då momsen till skatteverket.

Jag har ett kvitto från Amazon.SE där ingen moms anges. Jag har också ett äldre kvitto från Amazon.DE (innan de öppnade i Sverige) där svensk moms (25%) och ett svenskt momsregistreringsnummer anges, även om kvittot är i euro. Intressant...

C
B Bergsee skrev:
Jag har ett kvitto från Amazon.SE där ingen moms anges.
Var det Amazon Sverige som var säljare då?

Jag har också ett äldre kvitto från Amazon.DE (innan de öppnade i Sverige) där svensk moms (25%) och ett svenskt momsregistreringsnummer anges, även om kvittot är i euro. Intressant...
Inte så konstigt som det låter, en utländsk säljare som har en viss omsättning i Sverige måste redovisa och betala svensk moms trots att det inte är ett svenskt företag. Momsregistreringsnumret tillhör då ofta t.ex. tyska handelskammaren om säljaren själv inte vill registrera sig i Sverige. Men det visar ju på hur oerhört komplicerat detta med import och export är.

Om säljaren har ett icke-svenskt EU-momsregistreringsnummer måste man ge den sitt eget svenska momsregistreringsnummer för att undvika att utländsk moms läggs på (jag vet inte om det ens är teoretiskt möjligt att få tillbaka den i efterhand). Oavsett om säljaren lagt på sin egen moms (dvs EU men inte Sverige, ej avdragsgillt) eller inte så måste man som svensk momsregistrerad köpare lägga på både ingående och utgående moms i sin bokföring (dvs ett nollsummespel) för att momsdeklarationen ska bli rätt.

För amazon.se:
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=201895850

Någon som har tips om var man kan köpa en sån här för ett vettigt pris från en svensk återförsäljare? Finns annars på Wish, Banggood, AliExpress, Ebay, Amazon.de och .se men enbart från Kina...

Miter Gauge med Aluminium Alloy Fence och Stop för sågningsmontering på verktygsbord.
Miter Gauge (länk)

Också intresserad av T-Tracks med diverse tillbehör. (Har sett hyvlar.se men de har mestadels Incra som visserligen är bra kvalité men fel färg och pris. ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.