C
Är sugen på att lägga uppåt 100 m² "victorian tiles" i källaren. Lutar åt klassiska enkla snedställda schackrutor.
Inte lika sugen på att betala byggnadsvårdshandelns kungliga priser (2-3 000 kr/m²). Detta är ju, åtminstone i sin klassiska form, rätt enkla pressade cementplattor om jag förstått det rätt.

Schackrutevarianten verkar inte slagit an hos de svenska kakelimportörerna, och i vilket fall är det i så fall moderna plattor med klassiska mönster. Däremot har jag förstått att de fortfarande är populära i t.ex. Frankrike = troligen ganska prisvärda där.

Någon som har importerat själv eller gjort några efterforskningar? Tips på inköpsställen, tankar kring frakt, osv.?

C cpalm skrev:
… "victorian tiles" … är ju, åtminstone i sin klassiska form, rätt enkla pressade cementplattor …
Är det inte oglaserade klinkerplattor?

C
fahlis fahlis skrev:
Är det inte oglaserade klinkerplattor?
De Winckelmans-plattor som säljs dyrt här är till synes (oglaserad) granitkeramik så jag gissar att de är en moderniserad variant. Vad jag kunnat läsa var denna typ av plattor ursprungligen av enklare typ, men jag kan vara ute och cykla. För mig har det kanske inte så jättestor betydelse så länge de är "autentiska", min poäng var att det inte verkar vara något speciellt med plattorna som skulle förklara det höga priset.

C
Ingen som har några tankar kring detta?
Vet ju att vi har ett antal skribenter som är bosatta i Frankrike, och rimligen borde ha koll på bygghandeln där.

För att utveckla detta med att jag får för mig att det är cementplattor så verkar de kallas "carreaux de ciment" på franska.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Jag körde med den här varianten i badrummet: [länk]
Men jag vet inte om det är vad du är ute efter?
Kanske inte just oxford, men de hade ju en hel del annat i sortimentet som är på helt rätt spår och lite mer rimliga priser. Så det skall undersökas närmare.

Sen är det väl detta förvisso "moderna" mattglaserade(?) klinkerplattor. Dels är man ju lite orolig att det inte blir rätt "stuk", och dels oroar det mig lite med utsatta ytor när plattorna inte är genomfärgade. Man har ju sett några exempel på plattor som blivit skitfula med tiden.

Jag har inte haft mina så länge att jag nött ut dom, så jag vet inte hur bra dom tål "vanligt" slitage. Men på något ställe har det gått en flisa och där är det en störande vit prick i det svarta.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.