Mugmaz MugAssMaz skrev:
Beställ från Wish.
Där är det inbakat i priset.
Inga andra avgifter tillkommer.
Den varan finns tyvärr inte där

H Husqvarna220Ac skrev:
Kör EBay, Wish blir dyrare ändå, och ibland får du avgifter ändå från dem.

Köper mycket från Kina, men förstår ej denna avgift som är olika varje gång trots exakt samma innehåll/pris, ibland kostar en vara 1500:- och får avgift för 97:-, sen exakt samma innehåll får en avgift 230kr, nästa gång 150kr.

Vart nyfiken, såklart, vad är det du ska handla?

En robotdammsugare

R RalleB skrev:
Detta ”knep” funkar inte längre... dessutom olagligt för säljaren att deklarera så har jag för mig.
Pratade med postnord om detta förra veckan och, jo, det funkar fortfarande men...
Det måste stå en privatperson som avsändare, inte ett företag, och jag vet inte om kineserna är så pigga på att skriva detta på paketen.

Vem ser skillnaden?

Vad är det för modell? Måste vara superpris, kvalitet är alltid den stora risken, och garantierna..

H Husqvarna220Ac skrev:
Vad är det för modell? Måste vara superpris, kvalitet är alltid den stora risken, och garantierna..
Googla Roborock T6
Roborock/xaiom är lite som Electrolux/Huskvarna fast ett kinesiskt bolag som gör teknik utöver det vanliga, jag påstår att deras teknik ligger långt före andra robottekniker. Kvaliten är jag inte orolig för, dom stora tekniksäljarna som Elgiganten media markt, net on net mm säljer deras produkter. Garantin finns också men det blir lite bökigare dom skickar delar och du själv får stå för jobbet vilket är ganska enkla jobb iof

C cpalm skrev:
Tidigare struntade ju Postnord i detta av någon märklig anledning, men nu kommer du inte undan.
Det var inte någon märklig anledning. Det finns en EU-regel som säger att moms inte behöver tas ut om värdet är max 20-30 Euro (minns inte exakt). Så agerade Postnord tidigare. Det finns ingen EU-regel som förbjuder att moms tas ut från första kronan/Euron och det är så Postnord nu agerar, troligen efter starka påtryckningar från detaljhandeln.

Gränsen på 1500 kronor (nu 1600) gällde tull och inte moms. För momsregistrerade företag innebar detta att inkommande paket med ett värde under 1500 kronor brukade komma utan att moms eller tull debiterades, eftersom momsen inte är en kostnad för momsplitkiga företag (om företaget går med vinst). Företaget förväntades deklarera momsen på egen hand, men det hade ingen ekonomisk betydelse för staten om det gjordes eller inte.

Nu stoppar Postnord alla paket även till företag, och avgiften är 275:- inklusive moms i stället för 75:- som gäller för privatpersoner. Detta är helt oacceptabelt, och jag låter nu alla beställningar utanför EU till företaget adresseras till mig som privatperson i stället när det är möjligt (det är enkelt via Ebay och Aliexpress).

Wish har ett avtal med Postnord, så att momsen tas ut redan vid beställningen, och paketen stoppas då inte av Postnord. Wish har dock mycket högre priser än Aliexpress, så det är inte alls säkert att det lönar sig.

Wish är en portal som döljer den verkliga säljaren, ungefär som Fyndiq eller CD-on.
Aliexpress är också en portal, men där kan man särskilja de olika säljarna från varandra, ungefär som Ebay.
Säljarna hos Aliexpress är extremt måna om sin kundnöjdhet, och de få gånger det blivit fel har det snabbt blivit rättat.

Om man gör en väldigt "spretig" beställning kanske Wish är bra, för hos Aliexpress drabbas varje paket av Postnords avgifter, och det blir ju ett paket för varje säljare man handlar av.

• Gilla
Bergsee
  • Laddar…
C
B b_hasse skrev:
Det var inte någon märklig anledning. Det finns en EU-regel som säger att moms inte behöver tas ut om värdet är max 20-30 Euro (minns inte exakt). Så agerade Postnord tidigare.
22 euro i enlighet med en överenskommelse med Tullverket enligt PostNord: https://www.postnord.se/om-oss/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/postnord-reder-ut-momsfragan
Men vad de fått detta ifrån verkar inte helt glasklart, det var ju det som framstod som "märkligt" i mediadebatten kring detta: https://www.svd.se/staten-kan-krava-postnord-pa-miljoner-har-ett-ansvar
Men det kanske är en EU-regel som du säger?

Även om jag beställt en hel del grejor privat från Kina så kan jag ju inte på långa vägar påstå att jag har något statistikt signifikant underlag, men jag kan konstatera så mycket att för min del släppte PostNord igenom allt med de gamla rutinerna, oavsett värde. De gånger det gått via en annan aktör har det tvärtom "fastnat" 100% av gångerna. De ligger ju en viss logik i att stoppa paketen, eftersom de genom rätten att ta ut en avgift har möjlighet att tjäna pengar på intullningen.

Du åker på moms samt 75kr av posten, köpte för 1500:- från Kina via EBay, kostade mellan 97kr-270kr, tagit hem ”sammalika” vara flera ggr, men olika summa nästan varje gång, skiljer det lite skulle jag handla i Swe.

Och vår kr är låg...

B b_hasse skrev:
Det var inte någon märklig anledning. Det finns en EU-regel som säger att moms inte behöver tas ut om värdet är max 20-30 Euro (minns inte exakt). Så agerade Postnord tidigare. Det finns ingen EU-regel som förbjuder att moms tas ut från första kronan/Euron och det är så Postnord nu agerar, troligen efter starka påtryckningar från detaljhandeln.

Gränsen på 1500 kronor (nu 1600) gällde tull och inte moms. För momsregistrerade företag innebar detta att inkommande paket med ett värde under 1500 kronor brukade komma utan att moms eller tull debiterades, eftersom momsen inte är en kostnad för momsplitkiga företag (om företaget går med vinst). Företaget förväntades deklarera momsen på egen hand, men det hade ingen ekonomisk betydelse för staten om det gjordes eller inte.

Nu stoppar Postnord alla paket även till företag, och avgiften är 275:- inklusive moms i stället för 75:- som gäller för privatpersoner. Detta är helt oacceptabelt, och jag låter nu alla beställningar utanför EU till företaget adresseras till mig som privatperson i stället när det är möjligt (det är enkelt via Ebay och Aliexpress).

Wish har ett avtal med Postnord, så att momsen tas ut redan vid beställningen, och paketen stoppas då inte av Postnord. Wish har dock mycket högre priser än Aliexpress, så det är inte alls säkert att det lönar sig.

Wish är en portal som döljer den verkliga säljaren, ungefär som Fyndiq eller CD-on.
Aliexpress är också en portal, men där kan man särskilja de olika säljarna från varandra, ungefär som Ebay.
Säljarna hos Aliexpress är extremt måna om sin kundnöjdhet, och de få gånger det blivit fel har det snabbt blivit rättat.

Om man gör en väldigt "spretig" beställning kanske Wish är bra, för hos Aliexpress drabbas varje paket av Postnords avgifter, och det blir ju ett paket för varje säljare man handlar av.
Hur bokför du ett sådant inköp till ditt företag från wish, då momsen redan är betald av säljaren, men inte angiven på fakturan?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B Bergsee skrev:
Hur bokför du ett sådant inköp till ditt företag från wish, då momsen redan är betald av säljaren, men inte angiven på fakturan?
Jag har aldrig handlat hos Wish, varken privat eller till företaget, för Aliexpress har alltid varit ett bättre alternativ, trots Postnords avgift på 75:- (det kan vara 275:- om paketet är adresserat till ett företag, men sedan Postnord införde sin avgift på 75:- har jag sett till att alla paket som hanteras av Postnord varit adresserade till mig som privatperson).

Wish är en portal med anonyma säljare, och det finns många berättelser om undermåliga produkter därifrån. Aliexpress är en portal där säljarna inte är anonyma, och de är mycket måna om att få ett bra omdöme. Dessutom har Aliexpress löst de problem som uppstått utan någon större diskussion. Jag har handlat väldigt mycket hos Aliexpress, men det har minskat sedan Postnord införde sin avgift.
Nackdelen med Aliexpress är förstås att det blir flera paket med avgift till Postnord om man vill handla från mer än en säljare. Det var därför som Wish var tvungna att hitta en lösning med Postnord. När du beställer därifrån vet du inte hur många paket det blir. Vem vågar handla om Postnord kan begära 75:- per vara?

För att dra av betald moms måste du ha den specificerad, så om du inte får den informationen från Wish så kan du inte dra av den. Sedan gäller för import att du själv ska räkna ut ett momsbelopp som du ska bokföra både som ingående och utgående moms. Den utgående momsen hamnar på olika konton i momsdekelarationen beroende på momssats (6, 12, eller 25%) och beroende på om det är inom eller utom EU. Det finns alltså 6 olika "rutor" för utgående importmoms i momsdeklarationen. Den ingående momsen klumpas ihop med all annan ingående moms.

Ska man vara riktigt petig så ska nog det momsbelopp du räknar ut baseras på det du betalat i utländsk valuta multiplicerat med valutakursen när varan når Sverige, men där har jag satt stopp för tokigheterna. Jag baserar den egenuträknade momsen på beloppet i svenska kronor på min kreditkortsfaktura.

moms på dylika inköp kan inte "dras av" och användas i firma. Är lika på ebay om man köper som privatperson och det skickas med global shipping och man betalar allt i förväg. Ska man importera som företag så får man göra det under samma regler som alla andra företag och momsa och tulla hemma.

S Stefan1972 skrev:
moms på dylika inköp kan inte "dras av" och användas i firma. Är lika på ebay om man köper som privatperson och det skickas med global shipping och man betalar allt i förväg. Ska man importera som företag så får man göra det under samma regler som alla andra företag och momsa och tulla hemma.
Det är ju märkligt att man betalar momsen till Wish eller Ebay, men inte kan dra av den.
Nu handlar jag inte hos Wish till företaget, så det problemet slipper jag. Aliexpress debiterar inte moms, och momsen som betalas till Postnord här i Sverige är avdragsgill.

För Ebay-inköp i USA har jag en "forwarder" i New Jersey som sköter importen till Sverige på rätt sätt så att momsen blir avdragsgill. För säljaren i USA blir det en "Inrikes" affär. Ebay's "Global Shipping Program" är enkelt för säljare i USA, men värdelöst om man som köpare är ett företag i Sverige. En "forwarder" löser problemet.

Kan man inte be Wish låta bli att betala in momsen?

useless useless skrev:
Kan man inte be Wish låta bli att betala in momsen?
Om det är möjligt så försvinner den lilla fördel som Wish har vid mycket små beställningar.
Om de betalar momsen så slipper du Postnords avgift på 75:- per paket. Tänk på att du inte vet hur många paket det blir av din beställning hos Wish.

Vill du betala 75:- per paket är det bättre att handla hos Aliexpress. De lägger inte på moms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.