6 204 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Någon som har koll på import ifrån china? Mer specifikt följdfråga kommer här:
Om jag beställer via AliExpress ”china” får man alltid betala moms vid ett värde >1500kr ? Vem kontrollerar detta (tullen antar jag) men inte kan dom gå igenom samtliga paket ifrån en lastning eller får man betala via fraktbolaget i Sverige ?
Jag ska importera en pryl ifrån china men vägrar om jag måste betala momsen. Någon sommar erfarenhet?
Jag ska importera en pryl ifrån china men vägrar om jag måste betala momsen. Någon sommar erfarenhet?
Japp, det är transportören som gör kontrollen och skickar inbetalningskortet när det gäller privatimport. De går i princip igenom alla paket - dels för att de är skyldiga att göra det, men inte minst för att de tjänar pengar på att göra detta genom rätten att ta ut en hanteringsavgift. Tidigare struntade ju Postnord i detta av någon märklig anledning, men nu kommer du inte undan.T Tolundb skrev:
Tack för svaretC cpalm skrev:Japp, det är transportören som gör kontrollen och skickar inbetalningskortet när det gäller privatimport. De går i princip igenom alla paket - dels för att de är skyldiga att göra det, men inte minst för att de tjänar pengar på att göra detta genom rätten att ta ut en hanteringsavgift. Tidigare struntade ju Postnord i detta av någon märklig anledning, men nu kommer du inte undan.
PostNord både kontrollerar och fotograferar försändelsen och de 75 Kr de tar i avgift går inte att komma ifrån. Däremot kan försändelsen ha ett betydligt lägre belopp så du betalar mindre moms.T Tolundb skrev:
Numera försöker en del kinaföretag att skicka försändelser genom annat EU-land som inte är lika strikta. Ibland fungerar det, men oftast har PostNord även koll på detta och tar ut sina 75 Kr, innan du får försändelsen hem till dig.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Kolla om varan finns på wish, de har avtal med postnord så tull och moms är redan ordnat i wish priserna.
Du betalat inget mer än det som står för varan+frakten hos wish.
Sen att appen har världens sämsta sökalgoritm är en jobbig grej.
AliExpress är långt bättre där.
Surt dock när man beställer saker från Ali för nån hundring, saker som inte går hitta i Sverige och sedan får man ungefär lika mycket i avgift som varan kostade.
Du betalat inget mer än det som står för varan+frakten hos wish.
Sen att appen har världens sämsta sökalgoritm är en jobbig grej.
AliExpress är långt bättre där.
Surt dock när man beställer saker från Ali för nån hundring, saker som inte går hitta i Sverige och sedan får man ungefär lika mycket i avgift som varan kostade.
Varan är helt ny i china släpptes för 3 veckor sedan, tyvärr bara officiella återförsäljare som har varan till försäljning just nu och dom har inga varulagret utanför china (redan kollat upp detta)Corpes skrev:
Om det är Roborock T6 du sysftar på så kommer nog den troligvis inte komma till EU då den endast är riktad åt Kina. Och detta med att be dom skicka som "gift" för att slippa avgifter/moms, det är väl som att spela på lotto?T Tolundb skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Kör EBay, Wish blir dyrare ändå, och ibland får du avgifter ändå från dem.
Köper mycket från Kina, men förstår ej denna avgift som är olika varje gång trots exakt samma innehåll/pris, ibland kostar en vara 1500:- och får avgift för 97:-, sen exakt samma innehåll får en avgift 230kr, nästa gång 150kr.
Vart nyfiken, såklart, vad är det du ska handla?
Köper mycket från Kina, men förstår ej denna avgift som är olika varje gång trots exakt samma innehåll/pris, ibland kostar en vara 1500:- och får avgift för 97:-, sen exakt samma innehåll får en avgift 230kr, nästa gång 150kr.
Vart nyfiken, såklart, vad är det du ska handla?