Nu förstår jag inte riktigt hur du menar att du justerar ventilerna.
Man ska ju skruva på den lilla insex-skruven som sticker ut lite snett åt sidan. Skruvar du in den helt så stoppar du flödet och skruvar du ut den så ökar flödet sakta men säkert.
Mässingsventil med en liten insex-skruv vriden snett åt sidan.

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Jacobsson
  • Laddar…
Då är jag med hur du menar. Jag läste inte tråden ordentligt utan hade för mig sedan senast jag var aktiv att det handlade om den sortens ventil som jag länkade till. På golvvärmefördelarna är det så som du säger att man justerar på vredet.

Märkligt att hela flödet har beckat ihop för dig. De andra i tråden menar väl ändå att det bara är själva mätaren som har kärvat ihop och inte flödet i slingan. Mina flödesmätare är ju ett par år gamla nu och de är helt kolsvarta och visar egentligen ingenting. Men systemet är ju intrimmat sedan flera år och ger perfekt värme så jag bryr mig inte så mycket om att glaset är svart.

K
Z Zakalwe skrev:
Så här ser LK ventilen ut:
[länk]

Den har ingen insexskruv utan man man skruvar på räfflade svarta plastdelen som då åker in/ut ur kroppen. Tyvärr är det plastgängor och det kan droppa där ifall man skruvar "för mycket".
Jag har råkat ut för samma problem med min golvvärmeshunt.
Ska man behöva köpa en ny ventil och byta för att få det att sluta läcka?

K Kortling skrev:
Ska man behöva köpa en ny ventil och byta för att få det att sluta läcka?
Man kan stänga av flödet till fördelaren, skruva ur plastventilen, linda några varv med teflontejp och skruva tillbaka den. Min slutade läcka då.

• Gilla
Kortling
  • Laddar…
richardtenggren
Hur byter man glaset?
Släpper på trycket och skruvar lös glasen bara?
Har en RF 12 varav 5 glas är svarta, samt min Optiflow-ventil.

Första tanken var att rengöra befintliga, går det?
Ping @anders07 och @Zakalwe

richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur byter man glaset?
Släpper på trycket och skruvar lös glasen bara?
Har en RF 12 varav 5 glas är svarta, samt min Optiflow-ventil.

Första tanken var att rengöra befintliga, går det?
Ping @anders07 och @Zakalwe
Teoretiskt kan man rengöra, men de blir svarta ganska snabbt pga magnetit.

richardtenggren
Z Zakalwe skrev:
Teoretiskt kan man rengöra, men de blir svarta ganska snabbt pga magnetit.
Jo, men källan till magnetiten är nu borta i mitt system, så borde lösas med några rengöringar.

Har du koll på tillvägagångssättet för att demontera glasen? Behöver jag tappa ur eller så? :)

Jo, men källan till magnetiten är nu borta i mitt system, så borde lösas med några rengöringar.

Har du koll på tillvägagångssättet för att demontera glasen? Behöver jag tappa ur eller så? :)
Kom nån fram till hur man gjorde och måste det luftas efter?

richardtenggren
Andreaserijsson17 Andreaserijsson17 skrev:
Kom nån fram till hur man gjorde och måste det luftas efter?
Jag har inte bemödat mig ännu, tog bort de sista stålrören i början av året. Enligt min röris vi använde så blev det sådär snabbt igen. Men nu har vi bara plast och koppar i systemet så borde vara lugnt.

Jag har inte bemödat mig ännu, tog bort de sista stålrören i början av året. Enligt min röris vi använde så blev det sådär snabbt igen. Men nu har vi bara plast och koppar i systemet så borde vara lugnt.
Okej, ja vi får se om man tar tag i det då

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.