15 110 läst ·
26 svar
15k läst
26 svar
Någon som har flödesmätare på golvvärmeslingorna?
Så här ser LK ventilen ut:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...justeringsventil-tillopp-vkf-rf_77746800.aspx
Den har ingen insexskruv utan man man skruvar på räfflade svarta plastdelen som då åker in/ut ur kroppen. Tyvärr är det plastgängor och det kan droppa där ifall man skruvar "för mycket".
https://www.lksystems.se/sv/produkt...justeringsventil-tillopp-vkf-rf_77746800.aspx
Den har ingen insexskruv utan man man skruvar på räfflade svarta plastdelen som då åker in/ut ur kroppen. Tyvärr är det plastgängor och det kan droppa där ifall man skruvar "för mycket".
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Då är jag med hur du menar. Jag läste inte tråden ordentligt utan hade för mig sedan senast jag var aktiv att det handlade om den sortens ventil som jag länkade till. På golvvärmefördelarna är det så som du säger att man justerar på vredet.
Märkligt att hela flödet har beckat ihop för dig. De andra i tråden menar väl ändå att det bara är själva mätaren som har kärvat ihop och inte flödet i slingan. Mina flödesmätare är ju ett par år gamla nu och de är helt kolsvarta och visar egentligen ingenting. Men systemet är ju intrimmat sedan flera år och ger perfekt värme så jag bryr mig inte så mycket om att glaset är svart.
Märkligt att hela flödet har beckat ihop för dig. De andra i tråden menar väl ändå att det bara är själva mätaren som har kärvat ihop och inte flödet i slingan. Mina flödesmätare är ju ett par år gamla nu och de är helt kolsvarta och visar egentligen ingenting. Men systemet är ju intrimmat sedan flera år och ger perfekt värme så jag bryr mig inte så mycket om att glaset är svart.
Jag har råkat ut för samma problem med min golvvärmeshunt.Z Zakalwe skrev:
Ska man behöva köpa en ny ventil och byta för att få det att sluta läcka?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Teoretiskt kan man rengöra, men de blir svarta ganska snabbt pga magnetit.richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kom nån fram till hur man gjorde och måste det luftas efter?richardtenggren skrev:
richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden