15 110 läst ·
26 svar
15k läst
26 svar
Någon som har flödesmätare på golvvärmeslingorna?
Någon som har uponors flödesmätare på golvvärmeslingornas returledningar? Eller är det bara något som beckar igen och blir skitiga/svarta efter ett tag? Dyra, kostar 300 spänn styck! Kan ju vara bra om man vill ställa in flödet exakt på varje slinga, speciellt om slinglängderna varierar mycket och det är många slingor på fördelaren.

Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag har flödesmätarna. De blev svarta på några veckor, dvs helt värdelösa. Det berodde mycket på att de kopplades på ett panna som drivit ett äldre värmesystem från 40-talet med 1"3/4 järnrör och gamla radiatorer. Hela värmesystemet utom pannan byttes i samband med installationen, men det fanns tydligen tillräckligt med "grums" kvar för att sätta igen flödesmätarna på så kort tid att jag inte ens hann trimma in golvvärmesystemet.
Möjligt att det går att ta loss flödesmätarna och rengöra glaset, men det känns inte så lockande när golvvärmen fungerar bra för övrigt.
Wirsbos 20mm-system.
Möjligt att det går att ta loss flödesmätarna och rengöra glaset, men det känns inte så lockande när golvvärmen fungerar bra för övrigt.
Wirsbos 20mm-system.
Redigerat:
Blir fort svarta och dyngiga då? Var det jag var rädd för! Jag har ju själv ett äldre radiatorsystem i botten så att säga. Det mesta är ersatt med golvvärme men har ju några gamla raddar kvar. Den fördelare jag nu satt upp har jag flera slingor i kraftigt varierande längd, var därför jag funderade över flödesmätarna för att kunna justera in flödet mer exakt.
Inget att lägga pengarna på då, med andra ord?
Inget att lägga pengarna på då, med andra ord?
Jag är kanon nöjd, det är helt klart fina produkter och fördelare osv är rostfria så ingen förnickling som släpper med tiden. Har köpt komplett med trådlösa termostater osv men dom är inte på plats ännu.. Till centralen för motorerna kopplas även pumpen och när alla slingor varit stängda x minuter stoppas pumpen. Funktionen har även motionsschema.
Oj, blev lite OT, sorry..
Oj, blev lite OT, sorry..
Lyfter en gammal tråd här men jag har råkat ut för samma sak i mitt LK system nu efter ett par års gång.
Flödesmätarna på slingorna är helt svarta och även mätaren till fördelraen (Optiflow) är mörk och verkar sitta fast.
Någon som vet om det går att rensa/rengöra och om det lönar sig?
Nu vet jag inte alls om jag kan lita på dem och definitivt inte på Optiflow som visa 8 liter per minut även om jag stryper ventilen helt...
Flödesmätarna på slingorna är helt svarta och även mätaren till fördelraen (Optiflow) är mörk och verkar sitta fast.
Någon som vet om det går att rensa/rengöra och om det lönar sig?
Nu vet jag inte alls om jag kan lita på dem och definitivt inte på Optiflow som visa 8 liter per minut även om jag stryper ventilen helt...
Trist. Har du frågat LK om hur man kan serva mätarna?
Jag har också LK med både de flödesmätare som sitter på fördelaren samt ett par optiflow för att styra flödet mellan olika fördelare. Det blev ju svarta ganska omgående efter att jag startade systemet men jag tänkte inte på att det kan påverka funktionen på sikt. Visserligen så fipplar man ju inte så mycket med rattarna efter att systemet väl är igång men det är ju ändå bra att de fungerar.
Jag har också LK med både de flödesmätare som sitter på fördelaren samt ett par optiflow för att styra flödet mellan olika fördelare. Det blev ju svarta ganska omgående efter att jag startade systemet men jag tänkte inte på att det kan påverka funktionen på sikt. Visserligen så fipplar man ju inte så mycket med rattarna efter att systemet väl är igång men det är ju ändå bra att de fungerar.
Jag har mailat LK men inte fått svar (ännu). Vi har lite kallt på övre våningen och för varmt nere så jag tänkte justera om flödet lite och öka till övre våningen men upptäckte då att flödsmätarna sitter helt fast. Jag har knackat försiktigt på dem men de rör sig inte ur fläcken.
Kan ju vara att det är samma svarta klegg som sitter i dem men på optiflow ventilerna är glaset ganska rent, det är bara flödesmätarna som sitter uppe på fördelaren på övre våningen som är helt svarta så det måste ju vara något lättare material som då flyter uppåt eftersom mätarna på nedre våningen är rena...
Kan ju vara att det är samma svarta klegg som sitter i dem men på optiflow ventilerna är glaset ganska rent, det är bara flödesmätarna som sitter uppe på fördelaren på övre våningen som är helt svarta så det måste ju vara något lättare material som då flyter uppåt eftersom mätarna på nedre våningen är rena...
Lyfter en gammal tråd!anders07 skrev:
Jag har mailat LK men inte fått svar (ännu). Vi har lite kallt på övre våningen och för varmt nere så jag tänkte justera om flödet lite och öka till övre våningen men upptäckte då att flödsmätarna sitter helt fast. Jag har knackat försiktigt på dem men de rör sig inte ur fläcken.
Men minns du om och vad LK svarade?
Finns det möjlighet att rengöra glasen på fördelaren?
Produkter som diskuteras: "rengöra glasen"
Polermedel glasförnyare 200 ml Norenco
Rengör glaset i duschen
239 kr inkl moms
Läs mer
Jag vill också veta. Mina LK "flödesmätare" är helsvarta och en verkar ha beckat ihop och strypt slingan. Jag skruvade upp den lite försiktigt och då kom flödet igång igen. Men då började det läcka litegrann i plastgängorna
Jag fick stänga av flödet, skruva upp den helt och linda lite rörtejp.
Om jag har förstått det rätt så är justerar man flödet (="instrypning") genom att skruva på själva flödesmätaren. Returfördelarens skruvar (med piggar) är egentligen för magnetventiler.
Verkar vara dålig konstruktion dessa mätare?
Om jag har förstått det rätt så är justerar man flödet (="instrypning") genom att skruva på själva flödesmätaren. Returfördelarens skruvar (med piggar) är egentligen för magnetventiler.
Verkar vara dålig konstruktion dessa mätare?