3 839 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Någon som har erfarenhet av Grundplug markskruv?
Är det någon här som har testat markskruv från https://groundplug.se/ ??
Ska bygga friggebod och håller på att reka lika varianter på grundläggning
(Ca 6x2,5 m långsmal bod för lite trädgårdsprylar, vinterdäck mm)
Överväger allt från gjuten sula och murad grund till plintar eller markskruvar.
Vill helst ha en låg kunstruktion så det inte blir sånt stort insteg och vill kunna avsluta snyggt och gräsklipparvänligt med bara en rad marksten mellan boden och gräsmattan.
Snubblade över Groundplug. Ser ut att vara en nätt och smidig lösning. Kanske inte lika rejäl som skruvarna från Sluta Gräv, men samtidigt gillar jag att det blir en låg och dold infästning.
Plintar och Större markskruv blir ofta lite för klumpiga och synliga tycker jag eftersom jag helst inte vill ha en kunstruktion med extra bärlinor under golvbjälklaget.
Ska bygga friggebod och håller på att reka lika varianter på grundläggning
(Ca 6x2,5 m långsmal bod för lite trädgårdsprylar, vinterdäck mm)
Överväger allt från gjuten sula och murad grund till plintar eller markskruvar.
Vill helst ha en låg kunstruktion så det inte blir sånt stort insteg och vill kunna avsluta snyggt och gräsklipparvänligt med bara en rad marksten mellan boden och gräsmattan.
Snubblade över Groundplug. Ser ut att vara en nätt och smidig lösning. Kanske inte lika rejäl som skruvarna från Sluta Gräv, men samtidigt gillar jag att det blir en låg och dold infästning.
Plintar och Större markskruv blir ofta lite för klumpiga och synliga tycker jag eftersom jag helst inte vill ha en kunstruktion med extra bärlinor under golvbjälklaget.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Snubblade själv över dem idag och verkar onekligen smidigt. Ska själv bygga pergola på befintligt trädäck och tanken att bara lyfta upp en bräda och skruva ner ett borr för att fästa sina stolpar i gör mig mycket glad! Hittar dock inte mycket om det heller, men gör-det-själv tidningen har en artikel med bl.a. markskruv från Groundplug som de beskriver som "genialiska" https://gds.se/altan/tradack/85-m2-terrass-med-3-olika-fundament
Har använt julas markskruvar dels till ett större altandöck, samt till lite högre staketstolpar. Kanske sämre men de kostar runt 100:- st. För mindre uthus eller altan verkar dom helt klart göra sitt jobb. Jag har dock fått dra i dom för hand, har inte hittat någon lämplig maskin för jobbet. Det går fock relativt snabbt att driva ner dom med en lång hävstång. Har nog satt 50st totalt. Skall snart bygga om ett gammalt vedförråd till redskapsbod/cyckelförråd, kommer köra julas där med..
Det är väl infästningen mot regeln som gör mig mest tveksam. Det ser smidigt och trevilgt ut att infästningen enkelt göms på insidan regel. En plintgrund eller de större markskruvarna blir ju tyvärr rätt synliga när man vill ha en låg grund och tvingas sätta stöden ända ute vid ramen på bjälklaget. Samtidigt blir jag tveksam till att allt då bara hänger i de där vinkeljärnen på en sida av regeln.M Mohlajn skrev:Snubblade själv över dem idag och verkar onekligen smidigt. Ska själv bygga pergola på befintligt trädäck och tanken att bara lyfta upp en bräda och skruva ner ett borr för att fästa sina stolpar i gör mig mycket glad! Hittar dock inte mycket om det heller, men gör-det-själv tidningen har en artikel med bl.a. markskruv från Groundplug som de beskriver som "genialiska" [länk]
Jag ska ju bygga en förvaringsbod som över tid kommer fyllas med mycket prylar.
Med tanke på de nätta dimensioner som dessa markskruvar har så känns som att de kommer behöva placeras väldigt tätt, och då blir det inte så billigt längre.
Snubblade också över dessa, men svårt att hitta någon som använt dom.
Är det någon här som testat?
Är det någon här som testat?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden