med en sån fräs blir det som en liten "fläns" upptill i spåret, som man klickar i slangen under, så den inte åker ut av sig själv då mao?

Octavianus skrev:
med en sån fräs blir det som en liten "fläns" upptill i spåret, som man klickar i slangen under, så den inte åker ut av sig själv då mao?
Just precis, skitsmidigt vid läggningen. Lämpligen använder du aluplåtar också för att sprida värmen, de har motsvarande form.

MattisH skrev:
Jag har möjlighet att låna en sådan såg.
MattisH, har du gjort detta nu? Hur funkade det att göra jobbet med en sådan såg?

Nej, jag struntade i golvvärmen. Hade tillräckligt att göra iaf.

Jag hade också tänkt fräsa spår i spånskivor då dessa redan är lagda. Problemet som jag har är att jag riskerar försvagningar i spånskivorna då jag måste fräsa längs med bjälklaget för matarslangarna (som mest 7 st slangar). Bjälklaget ligger med CC40cm förutom de två vänstra rummen som har bjälklag på CC30cm. Bjälklaget är dessutom förstärkt med 2st kortlingar per bjälklagsfack.

Det är 16mm slang + plåt som ska ner i 22mm spånskiva.

Någon som har erfarenhet, kommer det att bli ett sviktande golv om man fräser ner allting precis enligt ritning? Alternativet är eventuellt att borra hål och sticka ner slangen under skivorna för att sedan kunna fiska upp slangen ett par meter bort.

Golvvärmeritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1302.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, jag hade ju lagt dem under och fiskat upp på rätt ställe, klart enklast, åsså blir det kortare väg också. Alternativt förstärka under.

thomasx skrev:
Lite gammal tråd jag snubblade över här tydligen. Men för den som går i liknande tankar så kan jag berätta att jag har idag fräst 60m spår för golvvärme i spånskiva och det gick som en dans. Med rätt verktyg, mallar och inställningar är det inga problem alls och varken jag, maskinerna eller ens frässtålen har gått åt. Jag fräste först med en 16mm not-fräs i tre pass och därefter med en 19mm hålkälsfräs, vilket gav en nyckehålsprofil på spåret. I denna passar aluminiumplåtarna så bra att de snäpper fast perfekt, och slangen snäpper in i plåtarna så allt sitter som gjutet direkt, inga problem få vare sig slang eller plåtar att ligga på plats under läggningen.

Jag sparade flera tusen på att köpa vanliga golvspån istället för förfrästa och en hel del pyssel i och med att jag inte behöver ligga och passa in de förfrästa sektionerna för att få allt att passa med golvbrunnar och vårat "oformliga" badrum med 9 innerhörn och 4 ytterhörn. Det blev inte bara billigare utan även enklare och betydligt bättre.

Skulle du kunna ge en utförlig förklaring lite mer exakt hur du gjorde och vad du använde för fräs (Märke och modell)?

Skulle verkligen uppskatta svar eftersom jag funderar på att göra det själv, det blir dock ett lite större projekt på ungefär nittio kvadrat. Jag fattar att jag kan spara mycket pengar men samtidigt blir det mycket jobb, men jag måste ju ha nånting att göra på semestern :D

Jag köpte förfrästa med raka spår och la dom, sen så tog jag och fräste svängarna med Harald Nyborgs billigaste fräs, och även ett lågbudget frässtål.
Det var lite pyssel att tänka så svängarna gick åt rätt håll på rätt plats, men jag tror att jag sparade en del på detta vis.

Tommy Jonsson skrev:
Skulle du kunna ge en utförlig förklaring lite mer exakt hur du gjorde och vad du använde för fräs (Märke och modell)?

Skulle verkligen uppskatta svar eftersom jag funderar på att göra det själv, det blir dock ett lite större projekt på ungefär nittio kvadrat. Jag fattar att jag kan spara mycket pengar men samtidigt blir det mycket jobb, men jag måste ju ha nånting att göra på semestern :D
Hejsan Tommy

Jag hade möjligheten att använda två överhandsfräsar, två Bosch av olika modeller, en på 600w och en på 1200w tror jag det var. Vilket gjorde att det gick lite snabbare.

Jag har beskrivit ganska mycket tidigare i tråden vill jag minnas om hur jag gjorde, och det finns även en schematisk bild på min mall. Så var gärna lite mer specifik kring vilka delar du vill ha en mer exakt förklaring av.

Det är faktiskt inte så mycket jobb med just detta. det går ganska fort bara man har en bra mall.

90 kvm, det låter som en hel lägenhet. Vad är det för rum du ska fräsa golvvärme till?

Vad har du att fräsa i, nylagda golvspån eller gamla plank?

Jag tänkte göra om hela markplan på huset.

Som det ser ut nu så har jag vanliga radiatorer i varje rum. Golvet består av spånskiva, åsar och sågspån, gjuten platta och sen källare.

Har kollat på färdigfrästa skivor men det blir nog så dyrt tänkte jag så då funderar jag på att fräsa själv istället.

Kommer man nog nära väggen med en överhandsfräs eller ska jag försöka få tag i någonting smidigare, ska jag köpa dom dyraste stålen, finns det något annat jag ska tänka på rent allmänt?

Tommy Jonsson skrev:
Jag tänkte göra om hela markplan på huset.

Som det ser ut nu så har jag vanliga radiatorer i varje rum. Golvet består av spånskiva, åsar och sågspån, gjuten platta och sen källare.

Har kollat på färdigfrästa skivor men det blir nog så dyrt tänkte jag så då funderar jag på att fräsa själv istället.

Kommer man nog nära väggen med en överhandsfräs eller ska jag försöka få tag i någonting smidigare, ska jag köpa dom dyraste stålen, finns det något annat jag ska tänka på rent allmänt?
Ja visst, fräs själv, det är enkelt och roligt.
Ja, jag tycker man kommer nära nog, basen på fräsen går kanske 8-10 cm ut från centrum och närmare väggen än så behöver man inte komma.

Nej, till ett sånt här jobb behöver du inte köpa de dyraste stålen, jula-kvalitet funkar fint. Det är viktigare att köra på rätt varvtal och hastighet på fräsen.

Ok, så det är gjuten platta ovanpå källaren, och sen reglar och spån på det? Är det ny spån du lagt eller befintlig?
Hur gammalt är huset?

Jo det är gjuten platta på källaren, 10-15cm spån. Eftersom jag inte har rivit upp någon större yta än så vet jag varken måttet mellan reglarna eller hur mycket spån det är.

Huset är byggt -63 och det hade ju varit enklast om man bara kunde fräsa på spånskivan direkt på golvet men jag är nog rädd att jag kanske måste lägga lite mer isolering först. Samtidigt så känns det som att det inte skulle behövas eftersom jag har källare.

När jag skrev spån tänkte jag spånplatta ;)

Ja, ska du lägga golvvärme är det en utomordentligt bra ide att byta ut sågspånet mot bättre isolering. Framförallt ska du se till att vindsäkra golvbjälklaget kring ytterväggarna så det inte blåser in kalluft där, det är inte ovanligt.

Ett alternativ kan vara att injektera PU under spånskivan utmed ytterväggarna för att säkra vindtätningen och sen kanske låta resten vara. vad har du tänkt ovanpå spånskivorna med golvvärmen i sen?
Vilken del av landet bor du i?

Redigerat:
Tommy Jonsson skrev:
Jo det är gjuten platta på källaren, 10-15cm spån. Eftersom jag inte har rivit upp någon större yta än så vet jag varken måttet mellan reglarna eller hur mycket spån det är.

Huset är byggt -63 och det hade ju varit enklast om man bara kunde fräsa på spånskivan direkt på golvet men jag är nog rädd att jag kanske måste lägga lite mer isolering först. Samtidigt så känns det som att det inte skulle behövas eftersom jag har källare.
Är det platta på mark så bör du ta en funderar på tillskjutande fukt innan du lägger någon isolering eller golvvärme... Det finns ett gäng trådar om det här på BH...

thomasx skrev:
När jag skrev spån tänkte jag spånplatta ;)

Ja, ska du lägga golvvärme är det en utomordentligt bra ide att byta ut sågspånet mot bättre isolering. Framförallt ska du se till att vindsäkra golvbjälklaget kring ytterväggarna så det inte blåser in kalluft där, det är inte ovanligt.

Ett alternativ kan vara att injektera PU under spånskivan utmed ytterväggarna för att säkra vindtätningen och sen kanske låta resten vara. vad har du tänkt ovanpå spånskivorna med golvvärmen i sen?
Vilken del av landet bor du i?

Jag bor i Norrbotten så det kan ju bli lite kallt här ibland. Men tror du det skulle räcka att bara riva upp golvet närmast ytterväggarna och tilläggsisolera där eller måste jag upp med hela skiten och byta isolering? Jag har ju ändå en varm källare under hela huset så jag tänkte att jag kanske slipper rensa hela huset och bara fräsa på direkt på spånskivorna.
Jag har ju ändå treglasfönster och huset känns i allmänhet ganska varmt.

På spånskivorna hade jag väl kanske tänkt lägga golvgips eller bara laminat/parkettkolv direkt på.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.