Hej,

Står inför att bygga hus nu under året. Jag har funderat lite på att lägga spårad cellplast på bägge våningarna i huset, men även att lägga golvsspån och spåra själva. En byggare trodde att man med arbetskostnad inräknat endast skulle spara på att lägga färdigfrästa raksträckor och spåra vändningarna för hand.

Vad tror ni som gjort detta själva?
Hade ni sparat mycket pengar med arbetskostnaden inräknad, eller räknade in er egna arbetsinsats som gratis?

MVH,
Raginglynx

I mitt fall hade det nog blivit ungefär lika mycket arbete att lägga färdigspårade eftersom utrymmet var ganska komplext och man hade fått pussla en del. Sen måste man tänka efter ordentligt före också var rören kommer att gå in och ut ur golvskivorna. Fräser du själv har du full frihet

Om du ändå ska fräsa vändningarna, blir det ju inte så mycket merarbete att fräsa rakorna också, all overhead är ju där ändå.

Jag har för mig att jag räknade ut att jag sparade ca 2000:- på materialet att fräsa själv, minus kanske ett par hundra för fräsarna. Eftersom jag tycker det är kul att snickra ser jag det som en intäkt att få göra det själv istället för en kostnad, så då sparar man ännu mer. ;)

hade tänkt göra detta själv, men det slutade med att jag ringde min goda hantverkare som kom och styrde upp. 2 fräsar + 1 dags arbete för ca 15 kvadrat med knasiga vinklar.

tips: för att få vändningarna snygga använda han nedre biten från en avsågad 0.5l flaska med en skruv i mitten. när han kom till vändningen drog han i den i golvet och följde med fräsen runt. såg enkelt ut och blev resultatet blev bra.

I mitt fall är det totalt 193 m2 fördelat på två plan. I stort sett bara fyrkantiga rum. Hur skulle ni tackla det?

Jag skall själv vara med och jobba genom hela bygget. Det är därför jag ser till alla möjliga lösningar och där man kan spara in några tusenlappar med material och arbetsinsats inräknat försöker jag få till det ;)

På nedervåning är jag i nuläget mest inriktad på golvvärme ovanpå betongen i cellplast-skivor för ett snabb-justerat system med låg framledningstemperatur.

Någon som har erfarenhet av det?
Vissa säger att det knakar med cellplasten?
Vad har ni för framledningstemp som förlagt golvvärmen i cellplasten?
Har ni lagt något mellan golv och cellplast?
Har ni trägolv eller laminat?
Justerar det snabbt in sig om ni t.ex eldar i braskamin eller solen ligger på?

Raginglynx skrev:
I mitt fall är det totalt 193 m2 fördelat på två plan. I stort sett bara fyrkantiga rum. Hur skulle ni tackla det?
Vad har du räknat ut skillnaden i materialkostnad till om du fräser själv gentemot färdiga skivor?

thomasx skrev:
Vad har du räknat ut skillnaden i materialkostnad till om du fräser själv gentemot färdiga skivor?
Jag har inte kunnat räkna ut skillnaden i materialkostnad tidigare.

Proportionen i skillnad i ren materialkostnad är väl annars ca 1:3

Låt oss säga 75 kr/m2 för vanlig golvspån, 200/m2 för vanlig spårad och 386/m2 för spårade vändskivor

På övervåningen har jag 96 m2. Av dem är 3m2 garderober. Alltså 93 m2.
Låt oss anta att 1/3 av ytan består av vändskivor.

FÄRDIGSPÅRAT
2/3*93 m2*200 kr= 12 400 kr
1/3*93 m2*386 kr= 11 966 kr
SUMMA= 24 366 kr

EJ SPÅRAT
93 m2*75 kr= 6975 kr

Men jag har som sagt var aldrig lagt golvvärme, så jag vet inte om mina antaganden i proportioner är realistiska, ej heller om det finns billigare priser än de jag hittade nyss på nätet.

Där har du ju en fingervisning i alla fall.

17000kr/500kr/h=34h Om det tar hantverkaren 34h eller mer att fräsa spåren så lönar det sig inte. Sen kan man iofs räkna med att det tar lite extra tid att lägga spårade skivor gentemot ospåraden, men det blir å andra sidan kanske lite oförutsett i att fräsa också.

93kvm/34h = 3kvm/h, så slö är nog ingen hantverkare ;) Det bör alltså löna sig ganska hyfsat att låta fräsa istället, då får sannolikt också en bättre planering.

Raginglynx skrev:
Jag har inte kunnat räkna ut skillnaden i materialkostnad tidigare.

Proportionen i skillnad i ren materialkostnad är väl annars ca 1:3

Låt oss säga 75 kr/m2 för vanlig golvspån, 200/m2 för vanlig spårad och 386/m2 för spårade vändskivor

På övervåningen har jag 96 m2. Av dem är 3m2 garderober. Alltså 93 m2.
Låt oss anta att 1/3 av ytan består av vändskivor.

FÄRDIGSPÅRAT
2/3*93 m2*200 kr= 12 400 kr
1/3*93 m2*386 kr= 11 966 kr
SUMMA= 24 366 kr

EJ SPÅRAT
93 m2*75 kr= 6975 kr

Men jag har som sagt var aldrig lagt golvvärme, så jag vet inte om mina antaganden i proportioner är realistiska, ej heller om det finns billigare priser än de jag hittade nyss på nätet.
Jag skulle rekommendera att bara fräsa vändningarna. Det är ett riktigt skitgöra att fräsa spår i skivorna, det tar MYCKET tid, dammar som f*n. Räkna med att du kanske kan fräsa 1m på 10 minuter om du har tur.
Jag var inne på att fräsa allt själv när vi byggde om vårat hus(100 kvm värmegolv) men snickaren som vi anlitade övertalade mig att köpa färdig frästa och bara fräsa böjarna.

Bara på böjarna och ca 20-30m raka spår(som vi var tvungna att fräsa) förbrukade vi 2st skräp fräsmaskiner(dewalt maskinen höll dock), 7 st frässtål à 300kr. Räkna med att du kommer behöva betydligt fler frässtål än så. Du behöver dessutom köpa en riktigt bra fräs.

3kvm/Tim finns det inte en chans att någon klarar av... Det har inte med slöhet att göra utan att du bränner frässtålen och/eller hela maskinen.

Om du ändå har tänkt göra det här, börja med ett litet rum först... Då kan du alltid ändra dig ;)
Kolla rinkabyrör, de har grymt bra priser och nästan obefintlig fraktkostnad :)

Jag vet inte hur noone gjorde, men när jag fräste badrumsgolvets 13kvm c-c- 200mm körde jag först med en notfräs och sen med en radiefräs och jag förbrukade ingen fräs, båda är fortfarande användbara. Se bild på mitt frästa golv i inlägg 28.

Jag fräste spåren i 3 pass, matningshastigheten är sådan att det bara tar några sekunder/meter med själva fräsningen.

Notfräsen var en meec från jula, inget dyrt kvalitetsstål alltså och radiefräsen var antingen en från clas ohlson eller hornbach, kommer inte ihåg. Det lämpligaste är att koppla dammsugaren på fräsen så tar den hand om det mesta, men jag körde en del utan dammsugare och det funkar det också, men visst dammar det litel och andningsmask är att rekommendera oavsett.

Med rätt inställningar och mallar är det inga problem att fräsa spår i golvspån. Det är i alla fall min egen erfarenhet.

Redigerat:
  • Gilla
Bolak_jr
  • Laddar…
Riktigt snyggt fräst! Bra mycket snyggare än mina vändningar :)
Hur lång tid tog det att fräsa de 13 kvm?

Dammar lite? När tycker du det dammar mycket? ;)
Det är möjligt att jag hade fel inställningar och det kan gå snabbare, men jag skulle aldrig ge mig på att fräsa 100 kvm. Men det är kanske för att jag har bott i Stockholm för länge ;)

thomasx skrev:
Jag vet inte hur noone gjorde, men när jag fräste badrumsgolvets 13kvm c-c- 200mm körde jag först med en notfräs och sen med en radiefräs och jag förbrukade ingen fräs, båda är fortfarande användbara. Se bild på mitt frästa golv i inlägg 28.

Jag fräste spåren i 3 pass, matningshastigheten är sådan att det bara tar några sekunder/meter med själva fräsningen.

Notfräsen var en meec från jula, inget dyrt kvalitetsstål alltså och radiefräsen var antingen en från clas ohlson eller hornbach, kommer inte ihåg. Det lämpligaste är att koppla dammsugaren på fräsen så tar den hand om det mesta, men jag körde en del utan dammsugare och det funkar det också, men visst dammar det litel och andningsmask är att rekommendera oavsett.

Med rätt inställningar och mallar är det inga problem att fräsa spår i golvspån. Det är i alla fall min egen erfarenhet.
Verkar som att många har erfarit det noone gjort, men du verkar inte haft några större problem. Vad var det för fräs du använde?

Snyggt jobb förresten!

Man gör betydligt mer än 1m på 10 minuter.

Jag körde endel av min bottenvåning med en gammal Bosch, liten modell på 800W. Den brann upp och då blev det en röd Meec från jula på 1200W. Den tuggade på hur bra som helst. Med dammsugaren inkopplad dammar det inget. Det går bra att fräsa att med notfräs om man vill. När min sista hålkälsfräs va slut körde jag enbart
Med notfräs. Ingen skillnad när man lägger i plåtar och slang.

Jag körde endel av min bottenvåning med en gammal Bosch, liten modell på 800W. Den brann upp och då blev det en röd Meec från jula på 1200W. Den tuggade på hur bra som helst. Med dammsugaren inkopplad dammar det inget. Det går bra att fräsa att med notfräs om man vill. När min sista hålkälsfräs va slut körde jag enbart
Med notfräs. Ingen skillnad när man lägger i plåtar och slang.

Kommer inte ihåg exakt hur långt tid det tog, gjorde lite annat emellan också, det kändes som det tog längre tid att klura ut hur det skulle vara än att fräsa, men ett par timmar för fräsningen kanske, och då var det första gången jag gjorde detta.

Jag hade turen att få låna en fräs av en kompis, så jag hade två stycken, min egen och hans, en med notfräsen och en med radiefräsen, på så vis slapp jag byta fräs mellan varven. Min fräs är en liten grön bosch på bara 600w, hans var också en bosch, vet inte effekten med något mer än min skulle jag tro.

Dammar mycket eller lite, tja, om man kantfräser i normal arbetshöjd utan dammsugare tycker jag det dammar klart mycket mer än vad det gjorde när jag fräste spåren i golvspånet utan dammsugare, med dammsugare blir det så klart bättre. Det blev relativt mycket stora spånor och inte så mycket fint damm, när jag körde, kanske en effekt av spånskivans sammansättning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.