vilken diameter har elkablarna där det tagit fyr?
Är de för smala blir det värmeutveckling och skulle kunna närma sig dolt fel?
Men då är det ren dumhet/ okunskap av den som hemkopplat.

Sitter det 0,75 mm2 kablar och man belastar med konstant belastning 10 ampere så händer det sannolikt saker.

Att koppla alla dessa förbrukade på samma säkring är inget fel som ska orsaka brand i en kopplingspunkt.
Därför man har säkringar :P
Det är antingen felaktiga eller felaktigt gjorda kopplingar, eller så är det bara otur att det varit måndagsex.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med tanke på hur mycket försäkringsbolag drar bort i åldersavdrag och diverse friskrivningar så är det stor risk att man får en relativt liten del av alla kostnader ersatta av försäkringsbolaget.
Åldersavdrag gäller inte stommen i huset. Tapeten, åldersavdrag. Spånskiva bakom tapeten ersätts utan åldersavdrag.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Sa elektrikerna något om varför det började brinna?

S simpaplåtis skrev:
Hej! Vi köpte hus i september. I prospektet står det att elen delvis är nyrenoverad 2018. I förrgår började det brinna i bjälklaget då en kopplingspunkt brann upp. Golvvärme, tvättmaskin, torktumlare och fjärrvärme gick på samma säkring. Så det var brandkår och hela köret. Som tur var tog det inte fart i sågspånet. Jag förstår också att det är undersökningsplikt.

Vi har även haft flera andra punkter samt elektriker ute som kollat över allt. Jag har rätt bra dokumentation på alla problem. Vissa grejer han noterat som är relativt farliga säger han att man inte brukar kika på under en vanlig elbesiktning.

Är det här något man kan trycka på för dolda fel? All el i huset måste i princip dras om.

Ursäkta mitt ofackliga elspråk, är bara en liten plåtslagare.

Mvh
Simon
Tycker inte du ska lyssna på någon som säger att det ör tveksamt.

Överlag skulle jag undvika att ställa frågor i detta forum om sådana saker.

Ett, du får lika många gubbgissande svar från rena lekmän som användare.

Två, skulle det bli en tvist ”kan” motparten hitta tråden på internet å använda eventuella saker mot dig.

Har ni någon form av rättskydd så vänder du sig till en jurist istället.

PS! Undersökningsplikt gäller sådant som du kan se å förstå. Du som lekman förväntas inte kunna el

J jassaj skrev:
PS! Undersökningsplikt gäller sådant som du kan se å förstå. Du som lekman förväntas inte kunna el
En gubbgissning så god som någon...

Redigerat:
  • Gilla
Håessge och 4 till
  • Laddar…
Det är omöjligt att svara på ifall det är ett dolt fel utan att du samtidigt lägger fram alla fakta vad som framgått efter upptäckten.
Just elen hanteras inte som vanliga dolda fel vid bostadsförsäljning vad jag har förståt.
Olika regler tror jag dessutom tillämpas vid bostadsrätt resp husköp.

Som köpare sitter man därför i en knepig situation där det är svårt att få något 100% skydd för felaktiga installationer även om man köper en sådan specifik besiktningstjänst av företag som är certifierat för elbesiktningar.
Dom kan tex aldrig inspektera det som är dolt bakom väggar.

Dock finns det en del saker man som köpare kan göra i ditt fall.
Har säljaren intygat i dokumentationen för försäljningen så ligger det ett ansvar på säljaren att uppgifterna är riktiga annars kan det evt utkrävas hävning/skadestånd.
Titta om installationer ser ut att sitta "slarvigt" med osymmetriska avstånd på kabelklammer ect. Sånt kan man som lekman notera om man bara är lite observant.

För några år sedan sa försäkringsbranschen att 1 av 4 hus hade fulkopplingar och jag skulle nog säga att det är ännu vanligare idag varför man som köpare nog ska räkna med sådant vid köp att tidigare ägare kan ha gjort olagliga installationer.
Du kan be om kvitton på eljobben av säljaren och du kan försöka reklamera felaktigheter som ni upptäcker.
Vad som är en "felaktighet" är dock lite diffust för det kan vara fullt godkänt ibland även om det avviker från standard.
Är det utfört enligt standard så är huvudregeln att det alltid är godkänt.

En sakkunnig får titta på installationen och göra bedömning huruvida det är fackmässigt utfört och det går givetvis att konstatera sannolika orsaker till branden utifrån valt material, förläggningssätt, val av skydd ect.

Som det låter på din beskrivning med så många laster/maskiner på samma gruppledning så väcks misstanke om brister i installationen.
Man behöver klargöra orsaken till varför så många maskiner ligger på samma säkring. Ofta beror det på att man använder befintlig gammal elinstallation vid renovering av kostnadsskäl och sedan adderar på laster som installationen egentligen inte varit anpassad för. Dock bör gruppsäkringen ha löst ut i ditt fall om den varit ok.

Det kan också vara så att man valt ett felaktigt skydd till kabeldimensionen.
Vanligast skulle jag nog säga är att bränder uppstår i kopplingspunkter till följd av bristande kontakt/glapp med varmgång som följd. Särskilt vanligt problem vid elbilsladdning.
Har branden startat i kabel så sker det ofta pga isolationsfel, för klen dimension, felaktigt skydd/säkring.
Man bör kunna upptäcka sådana fel vid egenkontroll/provning av installationen.

Har du bilder på branden så kan jag kanske försöka ge dig någon vägledning om möjligt.

L lars80 skrev:
Just elen hanteras inte som vanliga dolda fel vid bostadsförsäljning vad jag har förståt.
Jo, fel på elsystemet är som vilket annat fel som helst på fastigheten. Det finns inget undantag för el i jordabalken.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
undersökningsplikten är ju en sak men man får även komma ihåg att man som anläggningsinnehavare fullt ut är skyldig att hålla sin anläggning i sånt skick att sånt här egentligen inte bör kunna hända. Elsystemet i fastigheter ses av många som ganska statiskt och det sitter ju bara där men det slits av tidens tand och med åren så ska man underhålla det. För de flesta så innebär ju det ett besök av nån elektriker emellanåt som undersöker och testar. Kan vara väl investerade pengar totalt sett om man jämför med brand och ev avslag på försäkring.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90
J jassaj skrev:
Tycker inte du ska lyssna på någon som säger att det ör tveksamt.

Överlag skulle jag undvika att ställa frågor i detta forum om sådana saker.

Ett, du får lika många gubbgissande svar från rena lekmän som användare.

Två, skulle det bli en tvist ”kan” motparten hitta tråden på internet å använda eventuella saker mot dig.

Har ni någon form av rättskydd så vänder du sig till en jurist istället.

Du verkar inte tycka forum för konsumenter är någon bra idé så vad gör du här?🤔

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
J jassaj skrev:
Undersökningsplikt gäller sådant som du kan se å förstå.
Så plikten varierar beroende på köparens kompetens? Verkar det rimligt tycker du?

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.