tommib
Enda jag kan komma på är att det skulle finnas någon form av inkompabilitet mellan en nordamerikansk firmware i centralkortet och en (förmodat) skandinavisk firmware på larmsändaren. Eller är den också amerikansk?

Sjukt irriterande med DSCs obefintliga support till privatpersoner. Jag kan fatta att de kanske inte vill svara på frågor men de kan väl publicera manualer och DLS för nedladdning i alla fall. Kan inte riktigt se vad de förlorar på att göra det.
 
tommib tommib skrev:
Enda jag kan komma på är att det skulle finnas någon form av inkompabilitet mellan en nordamerikansk firmware i centralkortet och en (förmodat) skandinavisk firmware på larmsändaren. Eller är den också amerikansk?

Sjukt irriterande med DSCs obefintliga support till privatpersoner. Jag kan fatta att de kanske inte vill svara på frågor men de kan väl publicera manualer och DLS för nedladdning i alla fall. Kan inte riktigt se vad de förlorar på att göra det.
Teletec har bra support. Har ni provat dem?

Edit: och manualer till DSCs prylar finns på deras hemsida. Teletec.se
 
tommib tommib skrev:
Enda jag kan komma på är att det skulle finnas någon form av inkompabilitet mellan en nordamerikansk firmware i centralkortet och en (förmodat) skandinavisk firmware på larmsändaren. Eller är den också amerikansk?

Sjukt irriterande med DSCs obefintliga support till privatpersoner. Jag kan fatta att de kanske inte vill svara på frågor men de kan väl publicera manualer och DLS för nedladdning i alla fall. Kan inte riktigt se vad de förlorar på att göra det.
Ja kanske det. Svårt att få någon uppfattning om vad som gäller i Sverige med mjukvaror.
 
J Johan456 skrev:
Teletec har bra support. Har ni provat dem?

Edit: och manualer till DSCs prylar finns på deras hemsida. Teletec.se
Supporten är säkert jättebra. Men som privatperson är den en hemlig klubb :)
Du kan ju prova den och skicka in en fråga, förslagsvis den ovan ;)
Det finns en öppen del för oss vanliga med manualer och en annan del för registerade återförsäljare med tex. DLS5 och mjukvaror.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Inget ovanligt beteende för en distributör. Dom vill inte sidsteppa sina egna kunder (ÅF).
 
tommib
Nej, det är inte ovanligt men det är irriterande. Troligen är det rätt ovanligt med privatpersoner som vill mecka själv med systemet och de individerna kommer troligen ändå inte köpa via larmfirmor. Därför innebär det väldigt lite tappad affärsmöjlighet att publicera dokumentation (och mjukvara).

Teletec har jag inte försökt kontakta men gissningsvis är de inte heller intresserade av direktkommunikation med privatpersoner.
 
tommib tommib skrev:
Nej, det är inte ovanligt men det är irriterande. Troligen är det rätt ovanligt med privatpersoner som vill mecka själv med systemet och de individerna kommer troligen ändå inte köpa via larmfirmor. Därför innebär det väldigt lite tappad affärsmöjlighet att publicera dokumentation (och mjukvara).

Teletec har jag inte försökt kontakta men gissningsvis är de inte heller intresserade av direktkommunikation med privatpersoner.
Jag har varit i kontakt med Teletecs support, men då hade jag först ställt min fråga till en av deras ÅF (där jag tidigare hade köpt lite grejor).
Kom fram till deras support och fick lite motsträvigt ett kort svar på min fråga.
 
Har för mig att det finns något amerikanst(?) dsc-forum. Det verkar vanligare att folk hempular med dessa där. Kanske värt ett försök?
 
Redigerat:
Jag har skickat TL260n tillbaka till inköpsstället för att få den utbytt.

Men nu när jag ändå dragit hit många kunniga. Är det någon av er som vet vad som skall ställas in om man skall koppla systemet mot Securitas med SIA?
Det är några saker som inte är helt solklart.
Bland annat DNIS [102]. Vad är det? Skall enligt manualen vara ett unikt nummer (NOTE: Each Ethernet receiver must be programmed with a unique DNIS.)

Sen undrar jag hur den vill att man skall fylla i sitt larmID. Om jag har förstått det rätt så är det mina 4 siffror + FF. Men varför är ert på så många ställen?
[101] Ethernet Receiver 1 Account Code
[021] Account Code
[310 på panelen] System Account Number

Gällande polling så skulle det ske en gång var 25 timma. Ställer jag in det manuell?
[124] Ethernet Test Transmission Time, till valfritt klockslag
eller
[125] Ethernet Test Transmission Cycle,till 25*60min?
Eller valfritt eller båda? :)
 
DNIS verkar vara om man har flera anläggningar på samma abonnent-ID om jag har förstått det rätt. Någon som vet?
 
För att knyta ihop säcken om någon med samma problem skulle läsa detta i framtiden så vet jag fortfarande inte vad felet är, TL260n är utbytt men det hjälpte inte, det är troligtvis något med panelen. Men allt annat verkar fungera som det skall så jag vet inte om det är något som är fel eller varför detta sker.
Men jag går runt det genom att bara ändra lite i taget och att endast skicka ändringarna (alltså inte en full download).
Sändaren är uppkopplad mot larmcentralen och verkar fungera bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.