Hej!

Jag utökade precis min anläggning PC1832 (v4.22NA) med en finfin IP-larmsändare (TL260 v1.13).
Allt var underbart, solen sken och det fungerade perfekt. Men så skulle jag ansluta ett sektionskort (PC5108 v2) till och då började det strula.
Sektion 9-12 på kortet var helt döda, inget liv alls. Fick bara 13-16 att bete sig normal. Jag grejade lite med det och gjorde några omstarter av panelen, några 902 (init av keybus) och lite almän felsökning. Det sista jag skulle göra var att aktivera alla 32 utgångar för att se om 9-12 dykt upp någon annanstans. Så jag aktiverade alla utgångar och la till dem till sektion 1. Fick bekräftat att det var något konstigt med kortet och skulle skicka in den senast fungerade konfigurationen innan sektionskoret med DLS5.
Men då vägrar TL260:n att ta emot den. Jag får "IP: Connection Broken Before Completion" när jag försöker ladda upp från datorn till panelen. Det går fint att ladda ner från panelen till datorn och det går även att ladda upp vissa delar. Jag kan tex ladda upp sidorna med telefonnummer 1 och 2 var och en för sig, men försöker jag att ladda upp dem tillsammans så blir det "IP: Connection Broken Before Completion".
Jag har provat att fabriksåterställa både panelen och TL260:n.
Att starta utan larmsändaren och ladda upp med PC-link, direkt på panelen går bra.
Sen ansluter jag TL260:n och laddar ner till datorn, trycker direkt ladda tillbaka till panelen, utan att ändra något "IP: Connection Broken Before Completion".
Har även provat en annan dator och en annan switch. Samma sak.

Jag har snart inget hår att slita av mig, blir inte klok på detta.
Har vi något riktigt larmproffs här inne som kan peka mig i rätt riktning. Även om det är till butiken för att köpa ett nytt. Även om jag ogärna ger upp!

Något jag sneglat lite på är mjukvaran på larmsändaren. Den har enligt DLS5 "0113010B" och den senaste för TL260 skall enligt DLS5 vara "3.05 build 003". Men det går inte att flasha. Den säger först att den inte kan identifiera mjukvaran på kortet och sen att det inte går att ladda.
 
Har också ett TL-xxx kort, är på resande fot och minns inte exakt vilket :seenoevil:. För det kortet står det fel i manualen och/eller på trycket på kortet hur keybusen ska anslutas. Vill minnas att de snurrat till det med färgerna. Nu har du ju haft det fungerande innan 5108 kortet innan... men det var bara en tanke som slog mig.

Har du provat att programmera TL-kortet direkt från panelen och inte via PC-link? Antar att du använder fast IP på kortet och inte DHCP?
 
Jag läste online (http://cms.dsc.com/download2.php?t=1&id=23846)
Tror de skall ligga "omvänt" så att den får tx -> rx och tvärt om. Men som du säger så fungerade det perfekt innan.

Jo det går att programmera allt via knappsatsen om jag skulle vilja. Men det har ju hänt något med koret som jag försöker lista ut. Jag kan heller inte ladda ner felminnet (om jag inte monterar bort TL-koret och knör in PC-link direkt på panelen då).
En funktion som e bra att ha om det börjar strula.
 
tommib
Hur mycket grejer har du som hänger på bussen/vaux? Tänk på att den bara kan leverera typ 700 mA. Funkar sektionskortet om du tar bort sändaren och vice versa?
 
Allt är bortkopplat för att hitta felet.
Har knappsatsen på 2m ny kabel och en glaskrossensor.
Men bra tips ändå. Detta är en sånt konstigt fel som säkert skulle kunnat orsakas av spänningsfall.
Har ett PC5204 som skulle kopplas in, men så hände detta...
 
Skumt. Vad har du för värden i sektion 301-303? (Om du kollar från knappsatsen?)
 
Vet att det kan bli problem beronde på vilken version man har på programvaran i larmcentralen, sitter väl någon klisterlapp där det framgår version
 
mexitegel mexitegel skrev:
Skumt. Vad har du för värden i sektion 301-303? (Om du kollar från knappsatsen?)
301-303 har jag inte rört än, jag hoppas ju att dem bara rört hur panelen skall kommunicera med en ev. larmcentral.
Har inte för mig att jag någonsin rört dem och att det fungerade innan ändå...
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Vet att det kan bli problem beronde på vilken version man har på programvaran i larmcentralen, sitter väl någon klisterlapp där det framgår version
Panelen har v4.22NA och enligt manualen till TL260:n så är allt efter 4.1 OK.
 
*[8] 5555 - 999 - 5555 - 999
Ingen? Korten kostar över 2000 kr och jag slipper gärna köpa ett nytt.
Är det någon som provat att uppgradera mjukvaran och vet vilken som det är som gäller i Sverige?

Det e synd att Teletec (och DSC för den delen) ger privatpersoner kalla handen när man har en supportfunktion.
 
R Rockit skrev:
301-303 har jag inte rört än, jag hoppas ju att dem bara rört hur panelen skall kommunicera med en ev. larmcentral.
Har inte för mig att jag någonsin rört dem och att det fungerade innan ändå...
301 - 303 är just den inställningen. 301 borde vara DCAAA och de andra FFFFFFF (fritt ur minnet - kolla i manualerna). Min poäng var att sätta alla inställningar via knappsatsen för att se om det fungerar.
 
mexitegel mexitegel skrev:
301 - 303 är just den inställningen. 301 borde vara DCAAA och de andra FFFFFFF (fritt ur minnet - kolla i manualerna). Min poäng var att sätta alla inställningar via knappsatsen för att se om det fungerar.
Ok, jag skall återställa och följa manualen till TL260:n och knappa allt manuellt.
Enligt den så skall 301-303 sättas till DCAA och är
"Central station telephone"
DCAA (Receiver 0); signals will be routed to Ethernet Receivers 1 and 2 depending on programming in Section [851][006].
 
mexitegel mexitegel skrev:
301 - 303 är just den inställningen. 301 borde vara DCAAA och de andra FFFFFFF (fritt ur minnet - kolla i manualerna). Min poäng var att sätta alla inställningar via knappsatsen för att se om det fungerar.
Fungerade tyvärr inte...
 
Då har jag slut på idéer tyvärr :(
 
mexitegel mexitegel skrev:
Då har jag slut på idéer tyvärr :(
Tack för hjälpen iaf :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.