I vårt grannland Tyskland finns det företag som har fina och välfungerande hemsidor där man kan köpa deras produkter på det kända viset - leta upp det man vill köpa, markera, till varukorgen, vidare till kassan, fyll i namn, adress - inklusive land!, telefon, födelsedatum, gå vidare - och när man har gjort allt detta så dyker det upp ett meddelande att man inte skickar något utanför Tyskland! I dag råkade jag för andra gången ut för denna nedslående erfarenhet. Är Tyskland inte riktigt med i EU, eller? Är det någon som känner till om det finns svenska företag som säljer på nätet men inte skickar utanför Sverige?

Stickan56
P Pelotard skrev:
I vårt grannland Tyskland finns det företag som har fina och välfungerande hemsidor där man kan köpa deras produkter på det kända viset - leta upp det man vill köpa, markera, till varukorgen, vidare till kassan, fyll i namn, adress - inklusive land!, telefon, födelsedatum, gå vidare - och när man har gjort allt detta så dyker det upp ett meddelande att man inte skickar något utanför Tyskland! I dag råkade jag för andra gången ut för denna nedslående erfarenhet. Är Tyskland inte riktigt med i EU, eller? Är det någon som känner till om det finns svenska företag som säljer på nätet men inte skickar utanför Sverige?
Det finns det säkert.
Vad har det med EU att göra?
Varför vill du veta? :surprised:

Stickan

Kan bero på ett antal saker.

Fraktfirman kör inte ”farliga saker” som batterier, lösningsmedel eller orimligt tunga och stora saker över landsgränser. Vissa förtag vill inte att någon säljer i eller till ett land utan att gå genom landets generalagent/representant. Det finns filter i kassan som stoppar ordrar där transportkostnaden blir orimlig i förhållande till varukorgens innehåll. Vissa produkter är inte avsedda för vissa klimat och då hindras leverans till de områdena genom avtal med nätbutiken.

Det finns säkert fler, men det är exempel jag känner till från verkligheten.

Du kan läsa i fraktvillkoren innan så slipper du besvikelsen.
Det fanns en del näthandlare i Sverige som inte ville skicka till svenska öar fast det är länge sedan tror jag. Viss tyska företag vill inte skicka till tyska öar.

P Pelotard skrev:
Det är snarare så att dom kanske tror att Sverige inte är med i EU. Tyskland är ju ett av dom länderna som grundade EU, eller Kol- och Montanunion som det hette då. Men det är en annan sak.
Eller också vill dom inte bedriva handel folk utanför Euro-gruppen.

Tack för svar! Jag kan säga att i de fall jag har råkat ut för så har det varit helt generellt och utan någon koppling till typ av vara eller transportfrågor. Att man kan vilja skydda sina generalagenter på detta sätt är en logisk tanke (dock osäker om det är tillåtet enligt EU-lag) men i mina två fall har jag velat köpa från Tyskland just för att det inte finns någon i Sverige som säljer det jag söker, så det verkar inte finnas någon att skydda direkt.

Vad det har med EU att göra? Jo, EU:s kanske främsta syfte är fri rörlighet för varor och inga gränshinder mellan medlemsstaterna.

Tyskland har ju länge ansetts efterblivet på IT, men nu verkar det inte vara det som är problemet, för hemsidorna är hur fina som helst. Men köpa får man inte. (Om man inte vill besvära någon vän i Tyskland att vara brevlåda och skicka vidare.)

Nu vill jag inte låta dryg, men...om man vill få levererat till Sverige är det nog bäst att välja en nätbutik som erbjuder detta. Det finns massor. Om du berättar vilka sorts produkter kanske vi kan tipsa

Tyvärr inte så enkelt. Amazon levererar det mesta till Sverige, men inte allt. Till och med så illa att en hel del av deras utvalda produkter de gör reklam för i riktade mail till mig inte går att få hit. Conrad är en annan rätt stor handlare som skickar nästan allt till Sverige. Borde man välja bort dem menar du?

Vissa saker är ju inte tillåtna i Sverige som är tillåtna i andra länder om omvänt. Jag köpte myggmedel i en starkare dos i yskland än vad som var tillåten i Sverige, och ingen näthandlare vill råka i problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.