657 läst ·
4 svar
657 läst
4 svar
Få information om sin fastighet
Nej, det finns inga sådana databaser. Det är fastighetsägaren själv som ansvarar för detta. Kommunen brukar kunna bistå med gamla beslut om bygglov och ibland handlingar från eventuell gammal bygganmälan. Men det är långt ifrån säkert att dessa dokument är kompletta, särskilt om det handlar om längre bak i historien.
En handläggare visste för några år sedan, när jag skulle bygga något, exakt hur många kvm jag byggt och olika "potter" jag fyllt på fadtigheten avseende använda kvadratmeter, då det är begränsat i detaljplanen här. Men själv är jag lite osäker på vad det finns för byggnader på fastigheten, ifall förrådet räknas som friggebod tex. Man vill ju inte väcka den björn som sover heller, ifall 25 år gamla förrådet skulle visa sig vara okänt för kommunen.Claes Sörmland skrev:
Nej, det finns inga sådana databaser. Det är fastighetsägaren själv som ansvarar för detta. Kommunen brukar kunna bistå med gamla beslut om bygglov och ibland handlingar från eventuell gammal bygganmälan. Men det är långt ifrån säkert att dessa dokument är kompletta, särskilt om det handlar om längre bak i historien.
Gissningsvis en titt på ortofoto och en sökning i kommunens databas över gamla bygglov. Med det kommer man långt. Allt syns i princip på flygfoto, varenda liten byggnad.V varpan1 skrev:En handläggare visste för några år sedan, när jag skulle bygga något, exakt hur många kvm jag byggt och olika "potter" jag fyllt på fadtigheten avseende använda kvadratmeter, då det är begränsat i detaljplanen här. Men själv är jag lite osäker på vad det finns för byggnader på fastigheten, ifall förrådet räknas som friggebod tex. Man vill ju inte väcka den björn som sover heller, ifall 25 år gamla förrådet skulle visa sig vara okänt för kommunen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Räknas avhjälpning av fel som försening, samt vad gäller då man fått felaktig/a råd/information?
Juridik -
Rimligt att behöva betala bomkörningsavgift när man inte fått information om tömning?
Vatten & Avlopp -
Var hittar jag information om max belastning på olika infästningsmetoder?
Byggmaterial & Byggteknik