Byggahus.se

Nätägare vägrar låta oss byta elleverantör

26k läst  138 svar

1. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    1996/97 skrevs en motion om att man ska kunna deponera pengar hos tex länstyrelsen om man var i tvist med tex elbolaget.
    ”Behandlas i LU
    Betänkande 1996/97:LU13
    Utskottets förslag: avslag
    Kammarens beslut: = utskottet”

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ldes-ratt-vid-tvist-om-tele--el--och_GK02L701

Nedsättning av pengar (till länsstyrelsen) kan inte göras för tvistat belopp. Det går nedsätta pengar för bla, ”Om du inte vet vem som är borgenär.”.

https://www.lansstyrelsen.se/downlo...8/1526068438673/Nedsättning_av_pengar_ifb.pdf

2. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Tipsa lokala media.

3. V
    Medlem · Nivå 6
    Står inte anläggnings id på mätaren?
    Ring din nya leverantör och be dom sköta bytet!

• Laddar…
  4. D
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Id står inte på mätaren, och nätägaren vägrar att ge hjälp till ny leverantör!
    Detta står i inläggen från TS.

5. A
    Medlem · Nivå 9
    Hur är det med att stämma nätägaren? I småmål betalar man sina egna kostnader så det enda man riskerar är sina egna kostnader. Kolla med hemförsäkringen vad som gäller. Anlita en advokat och stäm nätägaren att du vill få ditt anläggnings-ID. Den där idén med att kontakta lokala media var bra.

• Laddar…
  6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Mmm, stämma är en möjlighet.
    TS har lidit (ekonomisk) skada, som fortgår. Det går att räkna ut ett belopp genom att ta fr.o.m den dagen då leverantörsbytet var anmält och nuvarande nätägare började försvåra byte till stämningsdagens dato.
    Och sen som belopp vad den allra billigaste elleverantören har jämfört med den krånglande nätägaren.

Det lär dock ta ganska lång tid innan kvarnar malt färdigt på detta vis.
    Men då skadan är ekonomisk, lätt att konstatera och räkna ut och torde vara rätt ostridig, så är möjligheterna till framgång rätt hyggliga, tror jag.

7. S
    Medlem · Nivå 3
    Hej!

Efter att ha läst flertalet inlägg föreslår jag följande: Om Telge inte lyckas beroende på att nätägaren uppger "fel nummer" så bör du be Telge om kopia på ett skriftligt besked från nätägaren att anl-numret inte finns.
    Om du har på papper att nätägaren inte känns vid det anl.nr som finns på din faktura så kan du bestrida fakturan. Du har ju bevis på att fakturan avser en obefintlig anläggning. Låt det gärna gå till domstol. Eftersom beloppet är så litet blir det automatiskt ett s k "enkelt tvistemål" där du, om du förlorar, max får betala motpartens kostnad för 1 timmes juridisk hjälp, dvs en dryg tusenlapp.
    Medan detta pågår skriver du till el-myndigheten och bifogar kopia på en faktura och pappren från Telge.
    Man kommer ingen vart utan bra dokumentation.

8. V
    Medlem · Nivå 6
    Har missat att man måste läsa alla inlägg får att få göra ett inlägg!!
    Tur vi har självutnämnda forumpoliser som städar upp i träsket!
    Keep up the good work

9. D
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Det är dock god sed att läsa igenom alla inlägg i en tråd, innan man svarar.

Nog med OT, tillbaka till att hjälpa TS.

• Laddar…
  10. Z
    Husspekulant Nivå 1
    Jag tycker BH är ett utmärkt forum där man lär sig nya saker av kunniga skribenter, själv läser jag med glädje flera trådar per dag.
    Jag kommenterar sällan då jag oftast känner att jag inte har nåt att bidraga med i sakfrågan och då där redan finns mer kompetenta deltagare.
    Behovet att känna sig manad att skriva fastän man inte följt diskussionen/tråden har jag aldrig förstått.
    Får vi bort de värsta nonsensinläggen och sakfelen (de som uttrycker sin egen gissning som fakta) blir BH ett än bättre ställe att vara på ! :):)

11. U
    Medlem · Nivå 9
    Som tidigare skrivits så är numret på mätaren inte samma som anläggnings id
    Kontrollera på din elräkning, där ska anläggnings id vara angivet.
    Anl id börjar på 735 999 sen följer 12 siffror
    Mätar nr kan börja på samma sex siffror eller på andra, i ett hus har jag en Itron och den börjar på (8004) sen följer 16 siffror.
    I det andra en landis & gyr, den börjar med 735 999 men de andra siffrorna är inte lika med anl id

12. D
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    TS skrev i sitt första inlägg
    "Vi har vid flera tillfällen försökt byta elavtal till en annan leverantör men nätägaren vägrar och hänvisar till felaktigt anläggnings-ID. Detta är dock samma anläggnings-ID som de själva uppger på sina fakturor och i mail vid direkt fråga."

• Laddar…
  13. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Jag förstår inte problemet. Företag A skickar räkning B på produkt C. Samma företag hävdar att du inte har konsumerat produkt C. Då är det ju bara att att bestrida fakturan och skicka tillbaka den. Har grannarna samma problem så är det ju bara att hänvisa dem till den här tråden så de får en överblick av rättsläget.

Om en hel gata slutar att betala sina räkningar blir det nog fart på ekonomiavdelningen hos leverantören. :cool:

14. M
    Medlem Nivå 1
    Hej. Utöver anläggnings-Id så finns också ett områdes-ID (tre bokstäver, se fakturan). Kolla att Telge har rätt uppgifter där.

Ett alternativ till nödlösning är att du byter abonnent på nätabonnemanget och ber Telge söka på det nya personnumret från samma ändringsdatum med märkning i flytt istället för leverantörsbyte.

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Länsstyrelsen kan man iallafall deponera hyran hos,m borde funka med elräkning också.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: