Hej!
Tänkte koppla in min tvättmaskin och ville bara dubbelkolla så att detta blir rätt.
Jag kopplar blå/blå brun/brun och jord sen lämnar jag bara den svarta?

• IMG_4269.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet!
Koppla fas,nolla och jord (om du inte vet vad som är vad i den befintliga installationen bör du nog ta reda på det)

Börja med att verifiera att du har en nolla i dosan. Eftersom det bara är fyra ledare kan det vara två faser, nolla och jord eller tre faser och jord. Är det det senare riskerar maskinen att brinna upp när du kopplar in den...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Börja med att verifiera att du har en nolla i dosan. Eftersom det bara är fyra ledare kan det vara två faser, nolla och jord eller tre faser och jord. Är det det senare riskerar maskinen att brinna upp när du kopplar in den...
Precis. Säkerställ att det verkligen är nolla, annars säger det mest säkerligen poff i kretskort vilket inte är en billig läxa..

Är det första gången som något skall kopplas in i dosan, eller har det funnits en tvättmaskin där förut?

Det finns en extremt liten, men inte försumbar risk att blå faktiskt inte är neutral (nolla), utan en 3e fas. Din svarta och bruna bör vara två faser, troligen förberett för tvättmaskin och tumlare på två olika säkringar. Men det är ett antagande som bör verifieras.

Skulle det vara så att blå är en 3e fas så ärdet 400V istället för 230V mellan brun och blå.

Som sagt väldigt osannolikt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det första gången som något skall kopplas in i dosan, eller har det funnits en tvättmaskin där förut?

Det finns en extremt liten, men inte försumbar risk att blå faktiskt inte är neutral (nolla), utan en 3e fas. Din svarta och bruna bör vara två faser, troligen förberett för tvättmaskin och tumlare på två olika säkringar. Men det är ett antagande som bör verifieras.

Skulle det vara så att blå är en 3e fas så ärdet 400V istället för 230V mellan brun och blå.

Som sagt väldigt osannolikt.
Det har varit tvättmaskin inkopplad tidigare av förra hyresgästen

Det är ju en kraftig indikation på att det bör gå att koppla in en maskin som du har tänkt dig. Personligen skulle jag ändå kontrollmäta, en multimeter som duger eller enklare spänningsprovare kostar typ 200 kr (Clas Olsson, Jula, Biltema, Kejll o company, eller något byggvaruhus).

Kontrollera före köp att den kan mäta minst 400V AC (AC = växelspänning). De allra enklaste går ofta bara upp till 250V.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Elcentralen/gruppförteckningen borde kunna ge en vägledning...

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Elcentralen/gruppförteckningen borde kunna ge en vägledning...
Hur då menar du?

A Anton Öien skrev:
Hur då menar du?
Är det två eller tre säkringar till gruppen?

useless useless skrev:
Är det två eller tre säkringar till gruppen?
två

A Anton Öien skrev:
två
Vilken storlek på säkring/ar är det?
Ta en bild på elcentralen

Inte svar på frågan. Men ta alltid till längden på den gulgröna, så att den är inkopplad även om du först drar ur de andra ledarna.

Och denna fasta inkoppling ska göras av behörig elektriker.

Tänk på att det är Du som blir ansvarig om det händer en olycka, ifall du kopplar själv. Någon förolyckas e t c.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A Anton Öien skrev:
två
Jaha... Då är det två faser framdragna till kopplingsdosan. Dvs fler möjligheter till felkoppling.

Tänk dig nu noga för TS.

A Anton Öien skrev:
Hej!
Tänkte koppla in min tvättmaskin och ville bara dubbelkolla så att detta blir rätt.
Jag kopplar blå/blå brun/brun och jord sen lämnar jag bara den svarta?
typ rätt om den bruna är den som har en säkring i centralen annars blir den svarta om den har en säkring

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.