Vi har under 2020 rivit den sommarstuga som fanns på vår fastighet, i syfte att 2021 bygga permanentboende. Rucklet som nu är borta var taxerat till 171 000kr. Rivningslov finns men slutgodkännande är inte inskickat.

Blir det några negativa konsekvenser om jag i fastighetsdeklarationen begär borttag av byggnaden i form av högre skatt för obebyggd tomt el dyl?
 

Bästa svaret

Kan bli, skatten för en obebyggd tomt är 1% av taxeringsvärdet.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Tack för din input
 
N nevinator skrev:
Blir det några negativa konsekvenser om jag i fastighetsdeklarationen begär borttag av byggnaden i form av högre skatt för obebyggd tomt el dyl?
ISkatteverkets beslut om taxeringsvärde för en fastighet står det
Taxeringsvärde: XXXXX kr
- varav markvärde XXXXX kr, - varav byggnadsvärde XXXXX kr
Så det borde vara lätt att se om det "lönar sig" att deklarera att fastigheten är obebyggd, eller har ett hus.

Har du kollat skatteverkets fastighetstaxering för stugan?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
ISkatteverkets beslut om taxeringsvärde för en fastighet står det
Taxeringsvärde: XXXXX kr
- varav markvärde XXXXX kr, - varav byggnadsvärde XXXXX kr
Så det borde vara lätt att se om det "lönar sig" att deklarera att fastigheten är obebyggd, eller har ett hus.

Har du kollat skatteverkets fastighetstaxering för stugan?
Tack för svar. Fastighetsavgiften slår i maxtaket på bara tomten, oavsett om SKV tycker att stugan finns där eller ej. Så baserat på tidigare inlägg är avgiften ,75% av totala taxeringsvärdet eller 1% av tomtens värde (utan stuga) om jag förstår rätt.
 
Fastighetsavgift är det bara så länge tomten är bebyggd, annars är det fastighetsskatt om 1%, och den har inget tak.
 
  • Gilla
gråsten och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.