1 694 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Nackdel ange fastighet utan byggnad
Vi har under 2020 rivit den sommarstuga som fanns på vår fastighet, i syfte att 2021 bygga permanentboende. Rucklet som nu är borta var taxerat till 171 000kr. Rivningslov finns men slutgodkännande är inte inskickat.
Blir det några negativa konsekvenser om jag i fastighetsdeklarationen begär borttag av byggnaden i form av högre skatt för obebyggd tomt el dyl?
Blir det några negativa konsekvenser om jag i fastighetsdeklarationen begär borttag av byggnaden i form av högre skatt för obebyggd tomt el dyl?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
ISkatteverkets beslut om taxeringsvärde för en fastighet står detN nevinator skrev:
Taxeringsvärde: XXXXX kr
- varav markvärde XXXXX kr, - varav byggnadsvärde XXXXX kr
Så det borde vara lätt att se om det "lönar sig" att deklarera att fastigheten är obebyggd, eller har ett hus.
Har du kollat skatteverkets fastighetstaxering för stugan?
Tack för svar. Fastighetsavgiften slår i maxtaket på bara tomten, oavsett om SKV tycker att stugan finns där eller ej. Så baserat på tidigare inlägg är avgiften ,75% av totala taxeringsvärdet eller 1% av tomtens värde (utan stuga) om jag förstår rätt.KnockOnWood skrev:
ISkatteverkets beslut om taxeringsvärde för en fastighet står det
Taxeringsvärde: XXXXX kr
- varav markvärde XXXXX kr, - varav byggnadsvärde XXXXX kr
Så det borde vara lätt att se om det "lönar sig" att deklarera att fastigheten är obebyggd, eller har ett hus.
Har du kollat skatteverkets fastighetstaxering för stugan?
Fastighetsavgift är det bara så länge tomten är bebyggd, annars är det fastighetsskatt om 1%, och den har inget tak.
Klicka här för att svara
