4 373 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Mystik med avstängda taklampor som glöder.
Hej
Jag har ett litet bekymmer.
Har nyligen bytt mina spotlights som sitter i en armatur till sådana av LED typ. Det är GU10 sockel, 230V utan transformator och reostat/dimmer. De slås av och från med vanliga on/off brytare, 3st finns i rummet.
När jag har strömmen frånslaget, "glöder" lamporna med svagt sken. Mäter då ca 20V mellan nollan och fas. Märkligt? Ja ! Om man då givetvis tror att felet ligger i LED lamporna, eller i armaturen - då tar man fel! Flyttar jag armaturen till ett annat rum så glöder inte lamporna utan allt fungerar precis som normalt. Mäter jag då i hallen där jag hade problem, så har de 20v förvunnit. Det visas alltså spänning när jag last kopplat och brytarna är av. Slår jag på brytaren fungerar allt som normalt med 230v i uttaget.
Finns det någon elektriker som kan hjälpa mig? Är rädd att det är något fel på installationen i väggen som fackman gjort.
Jag har ett litet bekymmer.
Har nyligen bytt mina spotlights som sitter i en armatur till sådana av LED typ. Det är GU10 sockel, 230V utan transformator och reostat/dimmer. De slås av och från med vanliga on/off brytare, 3st finns i rummet.
När jag har strömmen frånslaget, "glöder" lamporna med svagt sken. Mäter då ca 20V mellan nollan och fas. Märkligt? Ja ! Om man då givetvis tror att felet ligger i LED lamporna, eller i armaturen - då tar man fel! Flyttar jag armaturen till ett annat rum så glöder inte lamporna utan allt fungerar precis som normalt. Mäter jag då i hallen där jag hade problem, så har de 20v förvunnit. Det visas alltså spänning när jag last kopplat och brytarna är av. Slår jag på brytaren fungerar allt som normalt med 230v i uttaget.
Finns det någon elektriker som kan hjälpa mig? Är rädd att det är något fel på installationen i väggen som fackman gjort.
Ja just det ja, du har ju trappkoppling faktiskt ser jag att du skrivit nu. Skulle kunna tänka mig att fenomenet kan uppstå i trappkopplingar utan att det är något fel också, för när lampan är släckt har man ju tändtråden som bara är ansluten till lampan i ena änden och hänger fritt i andra, men ligger tillsammans med fasledare i flera meter. Skulle gissa att den kapacitiva kopplingen som blir mellan dem räcker för att lysdioderna ska kunna lysa lite svagt eftersom de behöver så väldigt liten effekt (och därmed väldigt låg ström) för att göra det.
Klicka här för att svara