30 018 läst ·
19 svar
30k läst
19 svar
Mysko lukt i enbart ett rum
Är rummet helt tömt på möbler och inredning? Jag har funderat länge på vad det är för skum lukt i dotterns sovrum. Var tydligare när det var kallt, av någon anledning, och stack ut mer när det var nyvädrat. För ett par veckor sedan upptäckte jag att det var hennes madrass. Det var någon ”memory foam”-grej som trots sin ålder fortfarande avger en speciell doft som jag och min mor, men inte min fru, känner.Björkebo Frösön skrev:
Köpte faktiskt en helt ny säng med järnstomme och nya madrasser förra hösten för att utesluta ”gammellukt”. Finns inget mer än ickedoftande träbyrå i rummet annars. Däremot har jag rivit ut och renoverat i övriga delar av huset och då hittat rikligt med karbamidskum i golv/innertak som öppnats underifrån, tagit bort det jag kommit åt innan jag skruvat igen med ny pärlspont, har dock ej tömt under sovrum/över vardagsrum. Kan det vara detta som drar åt sig fukt om hösten och som doftar när det blir några plussgrader? (Hade så mkt andra dofter från mattklister när jag rev så glömde sniffa på isoleringen.)
Hej! Vår doft lyckades jag identifiera när vi har sanerat huset och trapphuset från gammal tretex för att få fram original träväggar och trätrapp/trägolv under plastmattor och flytspackel. Dels doftade flytspacklet illa (förmodligen kasein), dels limmet under mattorna. Och så hittade vi en gammal fuktskada runt ett fönster som hade gjort ytterväggen murken ner till mellanbjälklaget mellan över och undervåningen. Och doften från det murkna spred sig genom mellanbjälklaget in under sovrummet och upp där när temperaturen ute låg mellan typ 0 och +10 på vårvintern. Så när det var rent i hallen avtog doften och även min nästäppa och luftrörsproblem. Har dock kvar att byta ut ytterligare en drabbad del i samma trapphus, men har kört flera ggr med ozon (ozonair go), så det är mest i förebyggande syfte känner bara en svagt unken doft av området ibland.K kungcoopa skrev:
Hoppas du hittar dert som luktar mysko i ditt hus. Tips iaf att klura på hur öppningen mellan golven/golvbjälkarna går och undersöka om det är något fuffens i anslutning till dessa kanaler. =)
Hej! i vårt fall så har jag antingen vant mig vid doften, eller så har den försvunnit. Dock tror jag inte att jag har vant mig då jag inte hört någon annan kommentera doften, vi har hyrt ut huset m.m. samt att man varit borta längre tider och inte känt igen doften. Så jag antar att problemet är borta.
Det jag har gjort sen renoveringen är att byta fönster, men där såg allt torrt och fint ut så jag antar att det inte varit ett problem. Sen har jag slipat golvet, var fernissa på, om det kunde ge något, fanns dock i andra rum med som inte hade doften.
Det gör att i mitt fall så tror jag att det antingen var fernissan, eller ett dött djur någon stans som nu inte längre ger av sig någon doft. Ett sista alternativ som jag tycker jag borde upptäckt är att det skulle kunnat komma ned någon fågel, typ kaja som kommit ned i skorstenen, självdrag.
Det jag har gjort sen renoveringen är att byta fönster, men där såg allt torrt och fint ut så jag antar att det inte varit ett problem. Sen har jag slipat golvet, var fernissa på, om det kunde ge något, fanns dock i andra rum med som inte hade doften.
Det gör att i mitt fall så tror jag att det antingen var fernissan, eller ett dött djur någon stans som nu inte längre ger av sig någon doft. Ett sista alternativ som jag tycker jag borde upptäckt är att det skulle kunnat komma ned någon fågel, typ kaja som kommit ned i skorstenen, självdrag.
Klicka här för att svara