Vi tog nyligen bort ett laminatgolv i ett rum i källaren. Under laminatgolvet låg en plastmatta (fuktspärr stod det på och eventuellt om det stod ljuddämpande också). Det här rummet i källaren är i en utbyggnadsdel som byggdes någon gång 1977/1978. I bygglovet står det följande:

Grundläggningssätt: Pålning, plintar, hel platta, utbredda plattor med dim. och betongkvalite.
Källarväggar: Murad källaryttervägg utföres med rent cementbruk.
Sockelbeklädnad: Liggande 1 "x6" tryckimpg.

Efter att golvet åkte av började det lukta ammoniak men tycker den lukten försvann ganska fort. Någon dag senare övergick lukten till vad som kan beskrivas som ruttet ägg, avloppslukt eller något liknande. I början luktade det väldigt mycket. Jag körde då två omgångar med Jape mögelfri utifall det skulle vara mögel på betongen från att den har varit instängd. Efter någon dag tycker jag den värsta lukten la sig. Men sedan några dagar tilbaka så är lukten hyfsat konstant. Blir varken bättre eller sämre.

Något tips på vad som kan vara fel och hur det åtgärdas?
Vad gäller den tryckimpregnerade sockeln så tycker jag mig inte kunna se någon. Åtminstone inte från insidan men det kanske man inte ska göra heller. Tänkte om det var den som kunde lukta. Om man sniffar på golvet så tycker jag det är den dåliga lukten man känner men då rätt svagt.

• Beskrivning av ett rum i källaren med ett nyligen exponerat betonggolv, sedd från en trappa upp, med en del av väggen och rör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonggolv i ett källarrum som nyligen fått laminatgolvet borttaget, med synlig färgförändring och potentiella luktproblem.
    Skapa konto
  • Betonggolv i en källare där ett laminatgolv nyligen tagits bort, med synliga lilla fläckar och oregelbundna mönster på ytan.
    Skapa konto
Skulle spontant gissa på gammalt flytspackel med kasein eller annan protein som legat inkapslat och nu släpper doft. Osäker på vad som rekommenderas att göra åt det dock.

R roger.lehrberg skrev:
Skulle spontant gissa på gammalt flytspackel med kasein eller annan protein som legat inkapslat och nu släpper doft. Osäker på vad som rekommenderas att göra åt det dock.
Har själv varit inne på att det kan vara det då jag sett andra trådar som tagit upp detta. Har dock inte sett något bra lösningsförslag....

Ventilerat golv är ett förslag, men det bygger ju en del. Direkta åtgärder just nu är väl annars att torka ut rummet, helst med en tork med bra filter för att få bort partiklar. Men jag rekommenderar absolut att ta dit någon mer kunnig som får titta på plats och bedöma.

Luktar det mer om du lägger näsan mot golvet? I så fall kanske de är värt att slipa en en rimligt stor yta och se om det luktar mindre dör efteråt.

D D_Anders skrev:
Luktar det mer om du lägger näsan mot golvet? I så fall kanske de är värt att slipa en en rimligt stor yta och se om det luktar mindre dör efteråt.
Jag tycker att det luktar men jag skulle inte säga att det luktar mer.

R roger.lehrberg skrev:
Ventilerat golv är ett förslag, men det bygger ju en del. Direkta åtgärder just nu är väl annars att torka ut rummet, helst med en tork med bra filter för att få bort partiklar. Men jag rekommenderar absolut att ta dit någon mer kunnig som får titta på plats och bedöma.
Har skickat provbitar på golvet för analys. Får se om det innehåller kasein. Tio dagar innan man får svar.

• Gilla
roger.lehrberg
  • Laddar…
C
Fick samma typ av dålig lukt efter flytspackling (pumpspackel utan täckande skikt) av ett oisolerat källargolv med tillskjutande fukt. Var särskilt påtagligt om man minskade luftväxlingen genom att stänga dörrarna.
Det gav med sig så småningom, men det tog över ett år.

Så det verkar som att även dagens produkter (som inte skall innehålla kasein eller några andra mögelskandalämnen) innehåller ämnen som kan avge denna typ av "rutten" lukt. Ingen vet väl riktigt säkert vilken hemlig soppa produkterna består av. Firmans rekommendation var att lukten skulle försvinna när man "byggde in" den 😕

• Gilla
FSoderlind
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fick samma typ av dålig lukt efter flytspackling (pumpspackel utan täckande skikt) av ett oisolerat källargolv med tillskjutande fukt. Var särskilt påtagligt om man minskade luftväxlingen genom att stänga dörrarna.
Det gav med sig så småningom, men det tog över ett år.

Så det verkar som att även dagens produkter (som inte skall innehålla kasein eller några andra mögelskandalämnen) innehåller ämnen som kan avge denna typ av "rutten" lukt. Ingen vet väl riktigt säkert vilken hemlig soppa produkterna består av. Firmans rekommendation var att lukten skulle försvinna när man "byggde in" den 😕
Kanske samma historia här då. Vi får se vad provsvaret säger. Jag är inte så kunnig men funderar på varför man måste flytspackla över huvudtaget.

C
F FSoderlind skrev:
Jag är inte så kunnig men funderar på varför man måste flytspackla över huvudtaget.
Måste måste man inte, men det är en ruskigt effektiv metod. För att ge en fingervisning tog det golvfirman 20 minuter att flyta vår tvättstuga. Att lägga en finsats med vanlig betong hade tagit en hel dag, och man får vara bra jäkla noggrann om man skall uppnå samma finish.

C cpalm skrev:
Måste måste man inte, men det är en ruskigt effektiv metod. För att ge en fingervisning tog det golvfirman 20 minuter att flyta vår tvättstuga. Att lägga en finsats med vanlig betong hade tagit en hel dag, och man får vara bra jäkla noggrann om man skall uppnå samma finish.
Har fått svar och det var inte Kasein i provet så det är väl helt enkelt bara som så att flytspacklet luktar dåligt. Möjligt att det luktar lite mindre nu än för ett tag sedan. Med lite tur kanske det försvinner om det får vädra ut ett tag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.