Det ligger en gammal väletablerad myrstack ca 40 m från trädgårds- och jordgubblsland. Nu har det startat en myrvandring dit, det verkar som om de tänkt etablera sig i närheten, de släpar bås fram och tillbaka. Frågan är om myrorna kan tänkas hålla efter de där steklarna som lägger ägg i gubbarna så att de blir till små hårda knutar, eller om de i stället kanske börjar farma bladlöss i jordgubbar och grönsaker framåt sommaren? Det är alltså frågan om vanliga röd-svarta myror av den typ som bygger stackar.
 
Vi har myror överallt i trädgården, den typen som bor i marken och det har jag aldrig märkt ngt negativt av, snarare gör de jorden lucker och flyttar runt frön till exempelvis vitsippor, vilket jag bara ser som positivt.

Men om det är frågan om en myrstack kanske det blir annorlunda ur ett estetiskt perspektiv eller en utrymmesfråga. Då kan man nog helt enkelt gräva bort den innan den blivit allt för stor.

Min trädgårdsfilosofi är att det brukar jämna ut sig i slutändan . Det brukar komma någon och äta upp skadegörare om man bara låter alla hållas. Dock kan det ju vara konkurrens om ett utrymme och jag hade inte låtit myrorna bygga en myrstack på en gångstig i min trädgård tex.
 
  • Gilla
Processengine
  • Laddar…
Nä, de får hållas med sina stackar kring gårdens utkanter, har nog 5-6 st minst (stor tomt nära skog). Börjar det projekteras myrstack i själva landet eller på gångarna är det stopp. Lustigt förresten att fåglar inte är så förtjusta i myror, de hade ju haft ett smörgåsbord annars?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.