Har dessa boende på vår veranda, är dom skadliga eller inte?
Grannen hade hästmyror för ett par år sedan men jag har inte sett några hos oss, eller är detta hästmyror?
Dom är ca 12-15mm

• En stor svart myra på en mönstrad yta, eventuellt en hästmyra, ca 12-15mm lång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En död svart myra bredvid ett människofinger för storleksjämförelse på mönstrad yta.
    Skapa konto
Någon myra är det ju inte, kanske ett vildbi. Syns inte så tydligt men ser ut som bakkroppen lossnat vid midjan.

Bakkroppen har nästan lossnat, det ser ut som den har en liten gadd men den ser inte ut som de vildbin jag sett bilder på innan, om det är vildbin så kanske man inte ska försöka ta bort dom utan låta dom leva kvar

A Andy78 skrev:
Ser ut som en flygmyra.
[länk]
Ja, fast den har inte så långa vingar och är större än de flygmyror jag sett förut

En bild till

• Närbild på en svart insekt med vingar mot en suddig bakgrund.
    Skapa konto
Tycker det ser mer ut som en myra än ett bi, bin brukar ha luden bakkropp men jag vet inte är ingen expert på myror :)

A Andy78 skrev:
Tycker det ser mer ut som en myra än ett bi, bin brukar ha luden bakkropp men jag vet inte är ingen expert på myror :)
Jag håller med dig, men jag är inte heller expert varken på bi eller myror, jag vill bara inte ha skadedjur i taket på min veranda

A Abies koreana skrev:
Såhär ser t. ex. ett skogssmalbi ut;

[länk]
Det där ser jäkligt rätt ut, den verkar ju harmlös

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.