H Harald Blåtumme skrev:
Vad gäller funktionen av Thermacell så har jag inget att invända. Extremt effektiv mot mygg och knott, och vi började använda det på allvar mycket tack vare mina vänner i Piteå med betydligt högre belastning av dessa flygfän.

Jag har fått justera upp värmeeffekten en smula på en av våra Thermacell-grunkor, den var för klent ställd från fabrik dvs för låg värme. Enkel operation att justera. På en korrekt fungerande Thermacell ska det vanligen ryka litet lätt under normal drift med fräscha Pads.
Hur justerar du värmen?

Nu kommer jag inte exakt ihåg, men det fins en justerskruv och fjäder som sätter förspänning (och därmed trycket på gasen till blandningsmunstycket) på bälgen med en stift genom till anslutningen för engångsbehållaren och som öppnar och stänger mässingsventilen som sitter på engångsbehållarna för gastrycksregelringen, öppna du upp thermacell så listar du snart ut hur det fungerar...

Det kan bli rätt oljigt där vid bälgen när man kört ett antal återfyllda engångspatronen då ciggarettändargasflaskorna har rätt mycket olja i sin butan/propanblandning (precis som campingasolflaskorna) och hålet i munstycket (som är skyddade med en liten skumgummikloss i gasvägen) är extremt liten att man knappt ser något hål genom alls även riktat mot ljus, så den delen bör man inte plocka isär alls om man inte måste, då skräp i denna så är det föga sannolikt att man kan få den ren igen...

Gasåtgången är ungefär 1 gram per timme och motsvarar ungefär 12 Watt i effekt om jag minns rätt.

elektrisk värmare med 1 pad av mr-mosqito typ (typisk köpt på ICA) eller motsvarande som säljs och kan beställas över internet från asien i storpack (motsvarar 1/2 thermacell-pad) ligger på 5-6 Watt.

Det förklarar lite också varför det är svårt att göra motsvarande myggsskrämma med pad med LiIon-batteri för uthållig drift över tiden - energidensiteten är helt enkelt inte ens i närheten mot var en sådan gaspatron innehåller i energi då det i princip käkar en hel fulladdad 3,5 Ah 18650-batteri i timmen för att hålla den varm, de flesta 18650-batterierna i handeln ligger inte ens på 3,0 Ah även om många av de 18650 tänkt för ficklampor (och E-cigaretter) man kan köpa billigt från kina och typnamn som 'Ultrafire' har bluffsiffror som indikerar (mycket) mer, men mätmässigt kanske inte är ens över 1 Ah, och många av dem är inte ens skyddade för djupurladdning...

Redigerat:
  • Gilla
Rogg63
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.