Bifogar några bilder på vårt ladutak som är av eternit. Det är på större delen rejält tjockt med mossa, vilket såklart inte är bra. Det är också ett 10-15 sprickor och hål på olika ställen.

Sprickor och hålen ska jag nu laga med bitumentejp, hoppas det håller några år. Se bilder med sprickor som jag gjort rent med stålborste. Jag använder halvmask P3 och visir.

Men jag söker erfarenhet från dig som haft lika mycket mossa och vad du gjort? Jag förstår att det bästa är att borsta av mossan före jag sprejar på t ex Algrent proffs. Men det är stoooort tak, jag hade gärna sluppit det arbetet.

Som sagt - har du tips av liknande mosspåväxt på en lada med eternit som detta tas det gärna emot!

PS, jag har tillgång till en skylift så jag kommer undvika helt att gå på eternitplattorna, vissa ställen kommer jag inte komma åt.

• Ett rött och grönt lagerhus med mörkt tak i skymningen under en himmel med rosa moln och en flygplansstrimma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett äldre, oisolerat tak med träbjälkar och vågplat tak.
    Skapa konto
  • Eternittak täckt med mossa och vit beläggning, delvis rensat i ett streckmönster.
    Skapa konto
  • Närbild på ett äldre, mossa- och smutsbelagt eternittak med tydliga vågräta rader.
    Skapa konto
  • Närbild på takpannor med mögel och mossa samt del av en stege i förgrunden.
    Skapa konto
Jag har en "taksopen" , taksopen.se, men mitt tak är ju mindre...borde funka ihop med skylift, men ett arbete blir det ju ändå.

• Gilla
GårdsJens
  • Laddar…
Här är ett tvättat tak med högtryckstvätt samt behandlat med Jape produkt. Som nytt och varar minst 50 år till.
Renoverat hus med rött trä och nytvättat, behandlat tak, omgivet av stenmur och blommor.
Skapa konto
Renoverat eternittak efter högtryckstvättning och behandling med Jape-produkt, visar halva takets förnyade yta.
Skapa konto

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Här är ett tvättat tak med högtryckstvätt samt behandlat med Jape produkt.
[bild] [bild]
Det blev inga skador när du körde med högtryckstvätten på eternittaket? Har du också sprickor eller är det helt intakt?

Är det grönfri från Jape du använde?

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Spraya på och vänta.
[länk]
Frågan var om du har erfarenhet av att ha så mycket mossa redan på taket som jag har och om bensaltensiden både dödar och gör så att det rinner av taket?

Majgårdarna
G GårdsJens skrev:
Frågan var om du har erfarenhet av att ha så mycket mossa redan på taket som jag har och om bensaltensiden både dödar och gör så att det rinner av taket?
Ja jag hade jätte mycket mossa på taket. All mossa dör och kommer följa med ned på vintern. Man kan få behöva göra om behandlingen år 2.
Bensalkonklorid har samma verksamma ämne som Jape fast du betalar inget för vattnet.

• Gilla
GårdsJens
  • Laddar…
G GårdsJens skrev:
Det blev inga skador när du körde med högtryckstvätten på eternittaket? Har du också sprickor eller är det helt intakt?

Är det grönfri från Jape du använde?
Det är inte mitt tak, men jag var imponerad av resultatet. Enligt ägaren var det två öststatearbetare som gjorde jobbet.
Själv har jag tvättat några tak ett med skylift och ett med 8 m stege monterad i arbetspatsform. Båda funkade bra men säkerheten var kanske inte den bästa stående på en stege med mer än 10m till mark, men jag hade högtryckshandtaget att hålla mig i.:thinking:

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Är där någon som tvättat eternitplattor och sedan behandlat dom med ett bitumen eller samma som man behandlar cement takpannor med ???

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.