Bifogar några bilder på vårt ladutak som är av eternit. Det är på större delen rejält tjockt med mossa, vilket såklart inte är bra. Det är också ett 10-15 sprickor och hål på olika ställen.
Sprickor och hålen ska jag nu laga med bitumentejp, hoppas det håller några år. Se bilder med sprickor som jag gjort rent med stålborste. Jag använder halvmask P3 och visir.
Men jag söker erfarenhet från dig som haft lika mycket mossa och vad du gjort? Jag förstår att det bästa är att borsta av mossan före jag sprejar på t ex Algrent proffs. Men det är stoooort tak, jag hade gärna sluppit det arbetet.
Som sagt - har du tips av liknande mosspåväxt på en lada med eternit som detta tas det gärna emot!
PS, jag har tillgång till en skylift så jag kommer undvika helt att gå på eternitplattorna, vissa ställen kommer jag inte komma åt.
Sprickor och hålen ska jag nu laga med bitumentejp, hoppas det håller några år. Se bilder med sprickor som jag gjort rent med stålborste. Jag använder halvmask P3 och visir.
Men jag söker erfarenhet från dig som haft lika mycket mossa och vad du gjort? Jag förstår att det bästa är att borsta av mossan före jag sprejar på t ex Algrent proffs. Men det är stoooort tak, jag hade gärna sluppit det arbetet.
Som sagt - har du tips av liknande mosspåväxt på en lada med eternit som detta tas det gärna emot!
PS, jag har tillgång till en skylift så jag kommer undvika helt att gå på eternitplattorna, vissa ställen kommer jag inte komma åt.
Jag har en "taksopen" , taksopen.se, men mitt tak är ju mindre...borde funka ihop med skylift, men ett arbete blir det ju ändå.
Produkter som diskuteras: "bensaltensid"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 398 kr inkl moms
Läs mer
Ja jag hade jätte mycket mossa på taket. All mossa dör och kommer följa med ned på vintern. Man kan få behöva göra om behandlingen år 2.G GårdsJens skrev:
Bensalkonklorid har samma verksamma ämne som Jape fast du betalar inget för vattnet.
Det är inte mitt tak, men jag var imponerad av resultatet. Enligt ägaren var det två öststatearbetare som gjorde jobbet.G GårdsJens skrev:
Själv har jag tvättat några tak ett med skylift och ett med 8 m stege monterad i arbetspatsform. Båda funkade bra men säkerheten var kanske inte den bästa stående på en stege med mer än 10m till mark, men jag hade högtryckshandtaget att hålla mig i.
Är där någon som tvättat eternitplattor och sedan behandlat dom med ett bitumen eller samma som man behandlar cement takpannor med ???
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden