Hej! Jag har fyllt smitt Lay-Z-Spa Havana-spa med vatten från vår gena brunn/grundvatten som vi dricker/duschar/tvättar med. Vattnet delar vi med andra grannar och vi själva gör inga prover på det utan det gör föreningen. Jag använder ett partikelfilter när jag fyller spat men vattnet har en klar gul färg och det är omöjligt att bli av med det. Vad ska jag göra? Är det mycket järn i vattnet? Jag har använt filterbollar och kört filtrering i ca 36h utan resultat. Swim & Fun Metal Out ger inte heller någon effekt. Vi använder inte heller klor pga av hudproblem. Är lite desperat då jag vill ha det där kristallklara blåa vattnet.

• IMG_2055.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har järn i mitt och det blir brun ton på det. Däremot så kan jag få en grön ton pga kemiska reaktioner med kloret ibland.

Jag skulle gissa koppar med tanke på färgen. Har ni surt vatten som fräter på rören?

Det första du bör göra är att kolla om det är vattnet in till huset som är missfärgat. Spola länge med kallt vatten i kranen. Fyll upp en genomskinlig bringare med vatten. Vilken färg har detta?

Förresten, den gröna tonen i vattnet kan vara ett spratt som ljuset ger iom blå färg i botten av badet. Det kanske är gult egentligen.

Fråga föreningen om vattenprovernaboch se vad som kan vara högt i dessa.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har järn i mitt och det blir brun ton på det. Däremot så kan jag få en grön ton pga kemiska reaktioner med kloret ibland.

Jag skulle gissa koppar med tanke på färgen. Har ni surt vatten som fräter på rören?

Det första du bör göra är att kolla om det är vattnet in till huset som är missfärgat. Spola länge med kallt vatten i kranen. Fyll upp en genomskinlig bringare med vatten. Vilken färg har detta?

Förresten, den gröna tonen i vattnet kan vara ett spratt som ljuset ger iom blå färg i botten av badet. Det kanske är gult egentligen.

Fråga föreningen om vattenprovernaboch se vad som kan vara högt i dessa.
Vattnet i glasen/behållare är klart och inte missfärgat. Jag misstänker fortfarande att det är järn då jag förra gången (i ett äldre spa) hade i tre tabletter av aktivt syre vilket gjorde att vattnet blev brunt och missfärgade det gamla spat.

Järnet borde fällas ut (som rost) så småningom när vattnet syresätts med luftsyre.

Ett sätt att prova med en större provmängd vatten är att ha i några korn vanish oxi-action eller annat hushållsrengöring med hög halt av natrumperkarbonat(oxihydrat) då det löst i vatten frigör väteperoxid och som i sin tur reagerar fort med järn - syre frisätts och i sin tur oxiderar järnet till rostfällning, särskilt när pH når över pH 7

Det fins också testkit typisk köpa i akvariebutiker där man kan kan mäta järnhalten i vatten - tex. från JBL pro aquatest (från 0,02 till 1,5 ppm), finns också testkit för koppar (från 0,05 - 1,6 ppm) från JBL.

När det gäller klorering så handlar det mycket om att hålla det på rätt nivå, för mycket så kan det mycket riktigt ge både lukt och irritationer - dock inte så mycket av kloreringen själv utan av biprodukter av klor och ämnen som avges av huden själv (olika kloraminer - och är också det som gör att det luktar 'badhus' )

Man kan prova brombaserad desinfektion för pool om man tycker att klor är olämpligt/ger för mycket besvär, men börja först med försiktig klorering (vilket också innebär koll av pH och alkalitet) och att de som badar är ordentligt avtvagade och avduschade innan de tillåts gå ned i poolvattnet.

Det är ofta av dålig avtvagning innan man kliver ned i poolen som snabbt ger förorenad poolvatten och som senare ger irritationer på huden och detta med avtvagning innan bad gäller alla utan undantag som badar i poolen.

---

Väteperoxid-baserad desinfektion i pool är inte tillräckligt bra då en del bakterier - tex E.coli inte dödas av i vatten med låga halter väteperoxid då de har speciella enzymer i sig som snabbt bryter ned väteperoxid och skyddar sig själv med det då väteperoxid finns i deras naturliga livsmiljö (i magen) och kroppens immunförsvar.

Därför har kroppens immunförsvar (vita blodkroppar mm.) också hypokloriter (dvs. samma som bildas i poolvatten med kloreringen) i sin arsenal mot bakterier och där har än så länge inga bakterier skaffat sig resistans emot - och det skulle bli väldigt bekymmersamt om de en dag skulle göra det.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.