• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RoTe
L lat skrev:
Menar du att det partnervåld som begås av etniska svenskar/finnar inte har nåt med hederskultur att göra?
Eller är det en mer förståelig/acceptabel hederskultur ?
99% av allt partnervåld motiveras med heder på nåt sätt.
Och anmälningsviljan ifrån omgivningen är förvånande låg, oavsett kultur/religion/etnicitet helt enkelt för att "man vill inte lägga sig i".
Du kan inte ha läst något av det jag skrev eller? Jag säger ju att en svensk/västerlänning har mycket enklare att gå till polisen med såna här ärenden jämfört med en som kommer från en heders och klankultur där man löser saker inom släkten/klanen eller hos imamen. Det finns även en variabel där man från vissa länder har en otrolig låg tilltro till polisen/staten.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kul att se det där argumentet igen, har inte hört det från politiker på länge. Dom slutade för ett par år sen eller så.

Det är inte samma mord. Vi har en ny sorts mord som ökar statistiken och det hade vi inte behövt ha.

Det har definitivt blivit värre. Hur stor sannolikhet tror du att det var 1980 att du blev skjuten i huvudet för att du tillrättavisade ett ungdomsgäng? 🤔
Och hur stor sannolikhet var det 1980 att ett Eritreanskt inbördeskrig skulle bryta ut i Stockholm?
 
  • Gilla
liran och 5 till
  • Laddar…
Om du tittar på dödligt våld så får du bort den aspekten. Dödsfall går inte under radarn. Även bland etiska Svenska är anmälningsbenägenheten låg. Men den har sannolikt ökat.
 
RoTe
Är dödsfall det enda som spelar någon roll? Inte ens dom som skjuter eller spränger lyckas ju speciellt ofta...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För att jag uppfattade det som att det var utvecklingen under de den senaste årtionden som påstods vara hemsk.
Och då hamnar vi inte på 80 talet utan räkna istället från millenieskiftet
 
Okej, så det är år 2000 som är ”förr” när det var bättre förr?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Är dödsfall det enda som spelar någon roll? Inte ens dom som skjuter eller spränger lyckas ju speciellt ofta...
Fördelen med att titta på dödsfall är att man kommer bort från ändrad anmälningsbenägenhet och ändrade definitioner av bottsrubriceringar. Det är en fördel när man ska jämföra över tid. Men annars är det definitivt inte det enda som är av intresse.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Tittat man på statistik är det sambandet svårt att hitta.
[länk]
Kan bara konstatera att Sverige utmärker sig rejält.
2022 hade Sverige 6 gånger så många mord med skjutvapen som Finland, Danmark och Norge TILLSAMMANS.

Sen vet jag att Brå's 'forskning' är politiskt styrd av personer som Jerzy Sarnecki, deras slutsatser är helt klart osäkra, de vill ju inte ens ha statistik på dömdas etniska bakgrund, undrar varför ?
 
  • Gilla
Ganescha och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, så det är år 2000 som är ”förr” när det var bättre förr?
Det var inte bättre förr, varför skriver du det? Det ska bli bättre i framtiden. Vissa saker har blivit bättre, men har ersatts av andra saker som är sämre så att totalen är ungefär samma. Det vi kan jobba med är att fortsätta förbättra det som är på rätt väg och motverka försämringen så att totalen faktiskt blir bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Man kan ju anta att risken är proportionell till andelen personer med en kulturell bakgrund som innebär en begränsad impulskontroll ('hederskultur').
Att den andelen är mycket högre idag än på 80-talet kan väl inte ens du förneka?
Begränsad impulskontroll har inget med hederskultur att göra, det är en psykisk störning där personen ifråga agerar känslomässigt på plötsliga infall.

Hederskultur är inlärning och bygger på en skriande brist på jämställdhet.

Jag har inte kollat dagens siffror vad gäller kvinnofridsbrott men sannolikt har brott med ursprung i hederskultur ökat pga av att andelen män med ett stenåldersbeteende gentemot kvinnor har ökat i Sverige.
 
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Fördelen med att titta på dödsfall är att man kommer bort från ändrad anmälningsbenägenhet och ändrade definitioner av bottsrubriceringar. Det är en fördel när man ska jämföra över tid. Men annars är det definitivt inte det enda som är av intresse.
Nackdelen med att titta på dödsfall är att dom är så få, vilket gör det svårt att dra några slutsatser.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Kan bara konstatera att Sverige utmärker sig rejält.
2022 hade Sverige 6 gånger så många mord med skjutvapen som Finland, Danmark och Norge TILLSAMMANS.

Sen vet jag att Brå's 'forskning' är politiskt styrd av personer som Jerzy Sarnecki, deras slutsatser är helt klart osäkra, de vill ju inte ens ha statistik på dömdas etniska bakgrund, undrar varför ?
Ja, men då tittar du på en brottstyp som inte är särskilt vanlig.
 
P Pin skrev:
Det var inte bättre förr, varför skriver du det? Det ska bli bättre i framtiden. Vissa saker har blivit bättre, men har ersatts av andra saker som är sämre så att totalen är ungefär samma. Det vi kan jobba med är att fortsätta förbättra det som är på rätt väg och motverka försämringen så att totalen faktiskt blir bättre.
Jag skriver inte att det var bättre förr. Jag försöker bemöta dem som påstår att det var det.
 
P
A Abies koreana skrev:
Begränsad impulskontroll har inget med hederskultur att göra, det är en psykisk störning där personen ifråga agerar känslomässigt på plötsliga infall.

Hederskultur är inlärning och bygger på en skriande brist på jämställdhet.

Jag har inte kollat dagens siffror vad gäller kvinnofridsbrott men sannolikt har brott med ursprung i hederskultur ökat pga av att andelen män med ett stenåldersbeteende gentemot kvinnor har ökat i Sverige.
Och denna psykiska störning har förstärkts över de hundratals generationer med kusingiftemål som är en bieffekt av hederskulturen.
 
  • Gilla
  • Arg
liran och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.