P
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Där är vi eniga.
Ett tillägg:

En komplikation är att många politiker i ledande ställning faktiskt förstår problemet. Åtminstone tror jag det.
Men när moderaterna har bytt fot från det mest invandringsvänliga partiet i riksdagen till det näst mest invandringsfientliga partiet så kan givetvis inte det M:s politiska motståndare göra annat än att säga emot.
Det blir svårt att nå samstämmighet om en bra lösning då.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett tillägg:

En komplikation är att många politiker i ledande ställning faktiskt förstår problemet. Åtminstone tror jag det.
Men när moderaterna har bytt fot från det mest invandringsvänliga partiet i riksdagen till det näst mest invandringsfientliga partiet så kan givetvis inte det M:s politiska motståndare göra annat än att säga emot.
Det blir svårt att nå samstämmighet om en bra lösning då.
Så, problemet, som du ser det, är invandringen?
 
P pmd skrev:
Det är inte unikt för den lagstiftningen. Påföljder för brott är olika beroende på brottslingens ålder (och då syftar jag inte på minderåriga).
Den som begår flera brott "samtidigt" får s.k. straffrabatt enligt asperationsprincipen, vilket inte den får som begår flera brott med tillräckligt långa tidsmellanrum.
Är inte straffrabatten avskaffad sedan ett par år tillbaka?
 
P pmd skrev:
Gängskjutningarna görs definitivt med vapen, men det handlar icke desto mindre inte om krig med skjutvapen.

Som jag skrev tidigare så är situationen på vissa håll i Sverige att likna vid hur det var i vissa områden i USA mellan 1920 och 1933. I Chicago lär organiserad brottslighet ha trefaldigats under den perioden. Orsakerna till gängvåldet i dagens Sverige är likartade (men inte identiska!) med orsakerna till dåtidens gängvåld i USA.
Gangsterkrigen i Chicago pågår väl ännu och ja, orsakerna är väldigt likartade.
 
P
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Så, problemet, som du ser det, är invandringen?
En del av invandringen till Sverige har lett till s.k. utanförskapsområden där parallellsamhällen har utvecklats. Det beror inte lika mycket på invandrarna som på hur våra härskare har lagstiftat om invandringen.

Vad det underliggande problemet är, som har skapat symtomet gängskjutningar, skrev jag om redan i inlägg #134.

Flyktingar ska vi dock vara mycket generösa mot. Det är en skam för Sverige hur ukrainska flyktingar behandlas här.
 
P
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Är inte straffrabatten avskaffad sedan ett par år tillbaka?
Inte helt. Åldersrabatten avskaffades delvis häromåret. Asperationsprincipen tillämpas dock fortfarande, så vitt jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.