Nån som har en My Book Live (Western Digital)?
Såg i dag att jag inte kan logga in på den (dashboard).
Fungerar annars normalt med alla filer etc.

Surfade runt lite och det verkar som om det hör ihop med en programvaruuppdatering för ett tag sedan.
Hittade en bra sida på WDs forum, men måste erkänna att jag inte hängde med .
Men för att fixa problemet verkar man FTP:a programvaran
Tror att jag har ett problem. Jag har aldrig använt den för FTP, så därför är nog inte FTP aktiverat (SSH stod det något om, vad det nu är)

Nån som råkat ut för samma problem och fixat det?

Här är WDs forum:
http://community.wdc.com/t5/My-Book...ovember-2012-firmware-update/m-p/317361#M7186

Redigerat:
FTP använder man för att tanka upp och ner filer. SSH är (väl?) en krypterad Telnet-anslutning. Den gör att man kan prata med enheten.

Burken är ju en dator, men utan skärm och tangentbord. Så man använder SSH i stället.

För att du ska kunna göra som i länken krävs att både FTP och SSH är aktiverat på din enhet.

EDIT: Om du fortfarande kan lägga upp filer på den så behöver du inte FTP.

Jag kan lägga upp filer och använda den som vanligt.

Men problemet är alltså att SSH skulle varit aktiverat innan den låste sig.
Så verkar det vara de menar i WDs forum med.

Hur är det med garanti, "goodwill" (känns konstigt att kalla det så i det här fallet) etc.

Om WD har brickat din enhet så kan man ju tycka att de får stå för att återställa den.

Supporten har äntligen svarat och efter en lång mailkonversation, med uppmaningar om att resetta disken, testa det här och testa det där, så verkar enda lösningen vara att skicka tillbaka den.
Men att skicka den till fabriken och få en annan tillbaka verkar vara en hel vetenskap det med.

På jobb har vi haft två mybook och bägge la av med fyra veckors mellanrum fick skicka dom och fick tillbaka efter två mån. Givetvis utan data på diskarna. Efter sex mån la bägge av igen. Riktigt skräp, tyvärr.
Nu kör vi med Windows home media server. Egentligen overkill för uppdraget men den gör vad den ska och lite till!

Skickat från mig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.