176 läst ·
6 svar
176 läst
6 svar
Frys låter extremt mycket
Hej!
Har en ny frys (2 år) från Ikea i ett BoKlok-hus. Frysen är självavfrostande.
Men är det normalt att den håller på att brumma väldigt högt ca 4 h /dag?! Den har flera ljud; tyst (rätt sällan), halvlågt brummande som är ok och sen ett högt brummande som ibland dessutom blir till ett ännu högre ljud. Det är öppen planlösning så hörs rätt bra i vardagsrummet. Dessutom när den brummar så går vibrationerna från frysen igenom köket, genom en vägg på motsvarande sida av rummet och in i ett sovrum som ligger på andra sidan väggen.
Ställer man sig hyfsat nära frysen låter den mindre än när man står på andra sidan rummet. Det är som att vibrationerna fortplantar sig rätt rejält.
Frysen står bredvid en kyl med en avskiljare i trä emellan. På ena sidan är altså avskiljaren och på den andra ett skåp.
Frågan är om man kan göra nåt så det låter mindre? Jag har försökt rucka lite på frysen och nån gång slog jag på den. Då blev det lite tystare för en stund! 😆
Jag har försökt nå IKEA men gick ej att felanmäla via hemsidan och alla gånger jag försökt ringa kundtjänst har det varit ca 50 min väntetid....
Vad göra?
Har en ny frys (2 år) från Ikea i ett BoKlok-hus. Frysen är självavfrostande.
Men är det normalt att den håller på att brumma väldigt högt ca 4 h /dag?! Den har flera ljud; tyst (rätt sällan), halvlågt brummande som är ok och sen ett högt brummande som ibland dessutom blir till ett ännu högre ljud. Det är öppen planlösning så hörs rätt bra i vardagsrummet. Dessutom när den brummar så går vibrationerna från frysen igenom köket, genom en vägg på motsvarande sida av rummet och in i ett sovrum som ligger på andra sidan väggen.
Ställer man sig hyfsat nära frysen låter den mindre än när man står på andra sidan rummet. Det är som att vibrationerna fortplantar sig rätt rejält.
Frysen står bredvid en kyl med en avskiljare i trä emellan. På ena sidan är altså avskiljaren och på den andra ett skåp.
Frågan är om man kan göra nåt så det låter mindre? Jag har försökt rucka lite på frysen och nån gång slog jag på den. Då blev det lite tystare för en stund! 😆
Jag har försökt nå IKEA men gick ej att felanmäla via hemsidan och alla gånger jag försökt ringa kundtjänst har det varit ca 50 min väntetid....
Vad göra?
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Det låter mer som att den inte står rätt och att brummet du hör är det som resonerar i nån skiva eller liknande. Har du provat att rucka lite på den när den låter högt, märks någon skillnad i ljudnivå då?
Jo, Ibland när jag ruckar på den när den låter som mest kan den gå ner till lite längre volym men inte alltid. Som det är nu måste jag stänga av den och sen på igen när den låter på kvällen när jag ska sova. Då slutar den brumma för några timmar.Discharged skrev:
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Mitt första tips är att dra ut den så den står fritt på golvet och se vad som händer med ljudnivån då.
Hade ett liknande problem med kombinerad kyl-frys från Ikea, löste det enligt inlägg i tråden här: https://www.byggahus.se/forum/threads/varfor-brummar-flakten-i-kylskapet.556762/post-6425262
Klicka här för att svara