Ytterligare ett år har passerat sedan senaste Musikhjälpen och vår insamling.
Världen runtomkring oss är fortfarande full av osäkerhet och fler krig än vid samma tid ifjol.
Här hemma har inflation och räntor sjunkit till lägre nivåer än tidigare år vilket kanske gör det mindre kännbart att skänka ett bidrag.
Med det sagt vill jag tro att vi tillsammans kan göra livet lite bättre för några som inte har det lika bra som oss i Sverige
Musikhjälpen 2025 med Linnea Wikblad, Assia Dahir och Hampus Hedström i glasburen sänds från Kärlekens torg i Karlstad. under 1-7 december.
Din musik räddar liv.
Årets tema:
Utbildning är en mänsklig rättighet. Men att få gå i skolan är långt ifrån självklart för de miljontals barn och unga som lever i kriser som krig, fattigdom och naturkatastrofer. Förutom att de inte får lära sig läsa, skriva och räkna så förlorar de också skolans livsviktiga skydd mot de hot som uppstår i krissituationer.
I dag lever 234 miljoner barn och unga i krisdrabbade länder med begränsad eller ingen tillgång till utbildning. 85 miljoner av dem går inte i skolan alls. Krig, svält, naturkatastrofer och flykt slår sönder barndomen. När barn och unga dessutom berövas rätten att lära sig läsa, räkna och skriva ser inte heller framtiden särskilt ljus ut.
Här kan ni läsa mer om årets tema:
https://www.sverigesradio.se/artikel/alla-barn-har-ratt-att-ga-i-skolan
Länk till bössan hittar ni här:
https://bossan.musikhjalpen.se/byggahus-se/
Insamlingen har inget slutdatum, årets mål är satt till 10000:- som tidigare år men frågan är om vi inte lyckas slå föregående års rekord och de 20000:- som då samlades ihop till nyårsafton?
Vi är än fler medlemmar än i fjol varpå tanken nedan fortfarande är applicerbar:
En kan inte göra allt, men alla kan göra något! ❤️
Som tidigare år, väl mött och kom ihåg att det är högst frivilligt att bidra!
Världen runtomkring oss är fortfarande full av osäkerhet och fler krig än vid samma tid ifjol.
Här hemma har inflation och räntor sjunkit till lägre nivåer än tidigare år vilket kanske gör det mindre kännbart att skänka ett bidrag.
Med det sagt vill jag tro att vi tillsammans kan göra livet lite bättre för några som inte har det lika bra som oss i Sverige
Musikhjälpen 2025 med Linnea Wikblad, Assia Dahir och Hampus Hedström i glasburen sänds från Kärlekens torg i Karlstad. under 1-7 december.
Din musik räddar liv.
Årets tema:
Utbildning är en mänsklig rättighet. Men att få gå i skolan är långt ifrån självklart för de miljontals barn och unga som lever i kriser som krig, fattigdom och naturkatastrofer. Förutom att de inte får lära sig läsa, skriva och räkna så förlorar de också skolans livsviktiga skydd mot de hot som uppstår i krissituationer.
I dag lever 234 miljoner barn och unga i krisdrabbade länder med begränsad eller ingen tillgång till utbildning. 85 miljoner av dem går inte i skolan alls. Krig, svält, naturkatastrofer och flykt slår sönder barndomen. När barn och unga dessutom berövas rätten att lära sig läsa, räkna och skriva ser inte heller framtiden särskilt ljus ut.
Här kan ni läsa mer om årets tema:
https://www.sverigesradio.se/artikel/alla-barn-har-ratt-att-ga-i-skolan
Länk till bössan hittar ni här:
https://bossan.musikhjalpen.se/byggahus-se/
Insamlingen har inget slutdatum, årets mål är satt till 10000:- som tidigare år men frågan är om vi inte lyckas slå föregående års rekord och de 20000:- som då samlades ihop till nyårsafton?
Vi är än fler medlemmar än i fjol varpå tanken nedan fortfarande är applicerbar:
En kan inte göra allt, men alla kan göra något! ❤️
Som tidigare år, väl mött och kom ihåg att det är högst frivilligt att bidra!
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
Som underhållningsprogram i SVT2 hela nätterna för oss som hellre ligger och och tittar på TV är ju Musikhjälpen toppen. Har följt Musikhjälpen i 18 år och tycker att det är ett klart lyft i vintermörkret. Däremot själva insamlingarna som sådana ger jag inte mycket för. Alldeles för mycket kapital som strömmar helt ohämmat ut ur landet. Bättre att vi försökte råda bot på alla ekonomiska bekymmer vi har innanför våra egna gränser. Och vad beträffar våra egna ungar och deras skolor så är det självklart ett lyft om våra egna barn kan få en bättre skola. ❤️
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Karl webmaster Johansson skrev:
Som underhållningsprogram i SVT2 hela nätterna för oss som hellre ligger och och tittar på TV är ju Musikhjälpen toppen. Har följt Musikhjälpen i 18 år och tycker att det är ett klart lyft i vintermörkret. Däremot själva insamlingarna som sådana ger jag inte mycket för. Alldeles för mycket kapital som strömmar helt ohämmat ut ur landet. Bättre att vi försökte råda bot på alla ekonomiska bekymmer vi har innanför våra egna gränser. Och vad beträffar våra egna ungar och deras skolor så är det självklart ett lyft om våra egna barn kan få en bättre skola. ❤️
Det är lugnt, jag skänkte 50 spänn åt er var.Solhemsgatan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu åkte vi över 6000:- ! Bara att fortsätta !
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Jag skall lämna ett bidrag till Musikhjälpen den gång man gör en insamling till förmån för djuren och djurskydd.
Tills dess skänker jag pengar till djurskydd organisationer och t.ex. katthem varje månad.
Tills dess skänker jag pengar till djurskydd organisationer och t.ex. katthem varje månad.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag har skänkt en slant nu från Byggahus.se (men jag fyllde nog i fel fält för det visas upp som att jag har gjort det personligen). Mitt bidrag är från hela Byggahus.se även om det bara står mitt namn.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Om alla inloggade just nu skänkte en krona skulle vi göra det!
Tittar ibland på TV4-nyheterna på helgerna, och i morse handlade det mycket om flickors problem att inte kunna delta i skolundervisning, delvis för att toaletter helt saknas eller är undermåliga men också för att det är - i många länder - ett stigma att ha mens! Tänker inte dra upp allt som diskuterades för det gör mig så otroligt arg och det har jag inte "råd med" när jag själv inte mår bra.
Självklart har alla rätt till utbildning; den slant jag nyss skänkte (finns många organisationer jag skänker till över året) går i mina tankar till att tjejer i främst östafrikanska länder, ska få möjlighet att gå i skolan.
Självklart har alla rätt till utbildning; den slant jag nyss skänkte (finns många organisationer jag skänker till över året) går i mina tankar till att tjejer i främst östafrikanska länder, ska få möjlighet att gå i skolan.

