Byggahus.se

Musgift?

1. H
    Medlem Nivå 2
    Hade stora problem med möss på vinden i vårat nyinköpta fritidshus och provade allsköns varianter utan större framgång.
    I ren frustration så började jag stegvis täppa för alla tänkbara ingångar med aluminiumfolie och lyckades till slut få bort mössen helt från vinden.
    Mitt råd är att ta bort alla möjligheter för mössen att ta sig in istället för en evig kamp med diverse fällor.

2. GlennB
    Medlem · Nivå 5
    Efter sju år i ett hus som mössen uppenbarligen älskar så..

- Elektroniska musskrämmor är helt värdelösa.
    - Självklart mustätar man där man kan, men det är ett omöjligt projekt på vinden.
    - Fällor fungerar som markörer inne i huset, värdelösa på vinden (orkar inte klättra upp och tömma dagligen)
    - Gift är det enda som fungerar i längden.

Giftet vi har (från anticimex) är nåt som får mössen att gå ut och söka vatten och dör då, fungerar relativt bra, sällan man hittat muslik inomhus. Dessutom ska det vara okej för katter som äter mössen.

I början tyckte man synd om de söta mössen.. det gick över ganska snabbt.. likaså vande man sej snabbt vid att tömma musfällorna, men det gör man ju sällan nu efter giftanvändningen.

• Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 1
    HAR inte läst alla inlägg men billiga träfällor från Ica/Hemköp laddade med PEPPARKAKSDEG funkar kanon
    fördelen med billiga träfällor är att man kan slänga dem om man inte vill/kan/törs tömma dem.
    Fördelen med pepparkaksdeg är att den sitter bättre på utlösaren och är lockande för musen bättre än ost och annat hårt godis.
    Sätt ett snöre i fällan om de kryper iväg med fällan vilket händer vid dålig träff så är den lättare att hitta.

4. G
    Medlem Nivå 6
    Men så här kan du ju inte hålla på!

För herrans massa år sedan flyttade jag ut i ett hus tillsammans med ett ex där det var god tillgång på möss under diskbänken och i skafferiet. Första gången hon skulle tömma fällan så hade hon stora handskar på sig och med hjälp av pinnar försökte hon få loss musen. Gick inget bra.
    Hösten därpå hade hon vant sig och tömde fällorna i förbifarten.

Min fru i dag kan tjoa lite när hon går upp på nätterna och trampar på någon död mus som katterna släpat in. Med två katter så är mössens stora problem snarare att ta sig ut ur huset än in. Med jämna mellanrum har vi någon mus som bor bakom diskmaskinen eller i någon garderob där katterna inte kommer åt dem. Å så smyger de fram till kattmatskålen och hämtar torrfoder. Men de brukar inte bli så gamla innan katterna gör färdigt sitt jobb.

• Laddar…
  5. O
    Medlem Nivå 5
  6. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Jag tror att du i första hand ska fokusera på det här problemet:

7. D
    Medlem · Nivå 4
    Mus och råttgift är numera förbjudet att köpa som privatperson.
    Skall man nödvändigtvis ha tag på gift så är det via tex Anticimex.
    Möss är iofs ganska harmlösa - tillbringade lördagen med att byta PEX vattenledningar i krypgrunden som råttorna nästan gnagt hål på (!).
    Försökte även täta diverse hål med betong, brädor och byggfog.
    Om det hjälpte? Nä...
    Igår satt det två feta råttor i slagfällorna.
    Jag hade fö lite gammalt gift liggande som jag lade i en glasslåda o ställde in i krypgrunden. Giftet var uppätet och ersatt med stenar!!! Inga små gruskorn utan ca 2cm i diameter (sk gårdssingel) och glasslådan var fylld till ca 1/3...

8. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Ja, råttor är klokare än möss. För övrigt finns det fortfarande vissa substanser, som får säljas till privatpersoner, i syfte att ta livet av råttor och möss. När blodförtunnande medel förbjöds, så övergick man till sövande ( och hjärtstoppande) medel istället, då det inte anses lika plågsamt, som att dö av inre blödningar.

9. S
    Medlem Nivå 8
    Just nu är det inget större problem, försvinner mössen så behövs ju inga fällor. Lever på hoppet att det bara var 1 mus:thinking:

10. K
    Medlem Nivå 6
    Ledsen att säga det här, men det finns med all sannolikhet fler möss!
    Jag är inte rädd för möss eller spindlar och kan tycka att det är lite larvigt att få panik över såna djur och inte våga ta ut dem osv. Men sen tänker jag att om det vore en orm... Jag törs inte ens röra en leksaksorm och mår dåligt av att se bilder på ormar. (Däremot tycker jag, lite motsägelsefullt, att det är spännande med levande ormar i naturen, bara jag är beredd på mötet...) Då är det lättare att sätta sig in i din situation.
    Men du kommer säkert att vänja dig och lära dig att tömma fällorna! Du kan ju inte förlita sig på din stackars pappa hela livet!

11. T
    Medlem Nivå 11
    Mössen är helt säkert fler än en. Det bästa är väl att de kommer lite säsongsvis, när temperaturen kryper ner förbi 5°C så brukar det bli en invasion av dem men senare under vintern kommer det sällan så där värst många om man lyckas klämma de som kommer in från början.
    Om man däremot bjuder på boplatser och mat åt dem i huset så har man att tömma hela vintern i fällorna.

12. S
    Medlem Nivå 8
    En orm hade mycket hellre fått bo inne än mus. Ja tillslut lär jag väl mig kanske :crysmile:

13. T
    Medlem Nivå 11
    På temat relativisering, var glad så länge du inte har råttor.
    De förstör mycket mer, är mycket svårare att utrota och grisar ner något otroligt.

14. S
    Medlem Nivå 8
    2 nya möss när jag kom hem och pappa kunde inte idag. 35 minuter 2 grilltänger och 4 olika pinnar senare ligger nu mössen i skogen:crysmile:

15. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Seriöst, hon pratar om att fixa några möss och du föreslår direkt att skaffa en katt. Känns ju lite väl ogenomtänkt, ett djur skaffar man inte på en kafferast om man har lite empati och känsla för djuret.

• Laddar…