Byggahus.se

Musgift?

1. S
    Medlem Nivå 8
    Jag vaknade inatt av att jag hörde en mus gnaga och insåg att jag hade tur förra året och inte lika tur iår. Tänkte åka och köpa vanliga fällor imorgon och satt nu och letade efter musgift. Finns det något i butik som funkar eller får det bli från utlandet? Tips på vad och varifrån, tack!:D

• Laddar…
  2. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Problemet med gift är att dom dör i något skrymsle och luktar illa i en vecka.

3. S
    Medlem Nivå 8
    Jo det är jag med på, men hellre det än massa möss. Lukta illa kommer det göra ändå, tar de vanliga fällorna möss måste jag vänta på att pappsen kommer hit och tömmer

4. K
    Husägare · Nivå 12
    Det klassiska svaret, som även skrivits i andra trådar med samma fråga, är att skaffa en katt, om du kan.
    Det är i särklass den mest effektiva gnagarbekämpningen man kan ha.
    Dessutom är den mer praktiskt än fällor.

Om du inte har möjlighet att skaffa en katt så skulle jag satsat på fällor istället för gift just på grund av anledningen som useless tog upp. Det luktar inte hallon när en mus har gonat till sig bakom ett skåp i sommarvärmen.
    Med fällor har du dessutom lite koll på hur mycket möss som du ”expedierat” och märker när bekämpningen börjat ge verkan.
    Sedan kan man diskutera vilka fällor som är mest effektiva. Jag har tagit mååånga möss med klassiska slagfällor i trä. Men även den svenska fällan i plast är bra. Minns inte vad den heter, men den funkar ok.
    Levandefällor är enligt mig mer anpassade för användning i ytterutrymmen som vind, förråd eller annat. Men även de är bra.

Men som sagt, kan du, skaffa en katt.

(Googlade lite. Fällan heter Mjölner.)
    https://www.miljocenter.com/produkt/musfalla-mjolner-original/

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 8
    Katt blir det inte.
    Har dem just nu uppe på vinden boende i isoleringen. Så kommer sätta ut fällor men det kommer inte bli några där mössen kan överleva. Tänkte att kombination av fällor och gift är bra, som sagt fällorna kommer börja lukta innan någon annan tömmer dem så känner inte att det är de största problemet.

6. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Det finns fällor där du inte behöver röra musen för att få ut den och där musen inte går sönder, som de ibland gör med klassiska musfällor i trä.

Jag håller just på och decimerar gnagarstammen på vinden med dessa fällor:
    https://www.granngarden.se/musfalla-giljotti/p/1019102
    På bilden på granngårdens hemsida är fällan utlöst. Musen sitter då strypt mot taket. Bara att trycka ner den svarta grejen så lossnar musen utan att du behöver röra något.

7. Sockerhög
    Medlem Nivå 4
    I sommarstugan har vi ett par manicker som man sticker in i en väggkontakt som skickar ut ett högfrekvent ljud som håller mössen borta väldigt effektivt. Finns sommar- och vinterläge.
    Ska inte låta något för ett mänskligt öra men vissa kan dock uppleva nåt sorts diffust pip. Borde funka att ha på timer när man inte är hemma...

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 8
    Får kika på lite olika fällor och kanske ska överge giftet..
    Det handlar inte så mycket om att röra den eller inte. Möss är superläskiga, levande och döda. Så tömmandet av fällor ger jag bort :crysmile:

9. S
    Medlem Nivå 8
    Funkar det tror du att ha sådana på våningen under där mössen bor?

10. K
    Husägare · Nivå 12
    Bor du med möss så kommer du att vänja dig.;)

11. S
    Medlem Nivå 8
    Dem bor inte med mig, dem bor på vinden. Flyttar de in där jag bor, flyttar jag.:crysmile:

12. T
    Medlem Nivå 11
    Bott på landet nu länge och haft möss från första hösten.

Bästa fällan hittills är vippbrädan/hinkfällan där de lockas ut på en spång som vippar och de ramlar ner i en hink och drunknar. Det bra med den är att den har hög kapacitet och behöver inte laddas om, du kan ha 5-10 möss i den över en natt om du har flax.
    Enda nackdelen är att om de ligger i sörjan för länge så börjar det lukta illa.

Alla fällor som slår ihjäl musen kan bara ta en åt gången, sen måste man tömma den. Det är inte vidare bra om man har mycket möss.

13. Sockerhög
    Medlem Nivå 4
    Kan inte svara på det. Ljudet måste ju komma in där mössen finns och där har sommarstugor ofta en klar fördel mot moderna isolerade hus. Risken är väl att de piper(...) iväg dit ljudet inte hörs.

14. S
    Medlem Nivå 8
    Har kikat på den idag men känns så brutalt att dem ska drunka även om möss är vidriga:oops:

15. H
    Medlem · Nivå 7
    • Laddar…