Kontakta Anticimex. Vi har visserligen katt men han hinner inte med. Anticimex var här och lade ut något i kryputrymmena som ser ut som thepåsar och vips så var mössen borta. Vet inte vad påsarna innehöll men de var tydligen effektiva för mössen försvann utan att "thepåsarna" blev rörda. Dessutom gratis. Ingår i hemförsäkringen.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
S
Trodde bara dem ställde ut musfällor och tänkte att då löser jag det fortare själv men använder Anticimex andra alternativ också är det ju värt ett samtal.

T Trunk skrev:
Sen skär det lite i hjärtat när man ser katterna leka med en mus eller dyl. men samtidigt så är det i mina ögon inte helt jämförbart. En människa är klok nog att reflektera över sitt agerande, en katt mindre så.
Men det handlar väl inte om om katter förstår vad de håller på med utan hur musen upplever det. Tycker det finns bättre sätt att avliva oönskade djur.

S Sofia. skrev:
Om jag då ska undvika gift och kör på vanliga slå ihjäl fällor, bästa betet? Någon som provat den som är elektrisk och kan ha 10 st i behållaren innan pappa behöver tömma?
Jag testar en Victor som dödar med en rejäl elstöt och larmar till appen i telefonen (via wifi) vilken status den har antal möss den dödat mm.
Dock ber jag att få återkomma med resultatet då vi inte haft besvär med möss än denna säsong!

• Gilla
Sofia.
  • Laddar…
Förresten vad agnar ni era fällor med?

Gift dödar väl inte mössen omedelbart, de kan sticka och gömma sig med resultat av stank som man inte hittar var det kommer ifrån. Än värre om en stackars husdjur hittar och äter dem. Eller vilda djur för den delen. Så ta du till fällor och vänj dig för att handskas med döda möss, för de är ute på somrarna, men så fort de fryser, kommer de in i huset, så fungerar naturen.

lens lens skrev:
Jag rekommenderar en elektrisk fälla. Mycket dyrare men 100 ggr effektivare än vanliga smällfällor, och inte så otrevliga att tömma. Denna ser lovande ut:
[media]Hade en annan elektrisk fälla från Victor tidigare som jag var väldigt nöjd med.
Var det ändå inte lite kul att den som testar den "mest teknologiskt avancerade musfällan på marknaden" kör med en flip-phone. :)

Bete: Snickers och Dumlekola är toppen!

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Om du är på plats så att du kan tömma fällorna ofta så är mekaniska fällor det bästa. Om det är ett sommarhus som står obebott i perioder så är gift det bästa. Då inte sådant gift som du själv kan köpa, för det är värdelöst! Anticimex har effektivare grejer!

Du måste nog lära dig tömma fällorna själv! Helst så fort som möjligt efter att de har slagit igen! Om du låter fällorna med de infångade mössen stå i flera dagar så börjar musens kompisar äta på kadavret och då blir det verkligen äckligt!

Apparater som sänder ut ljud har jag också prövat, de kanske avskräcker till viss del, men förhindrar inte musangrepp. Jag tror mössen vänjer sig vid ljudet.

Hittade en mus eller råtta full med likmaskar under lite hästfiltar i garaget. Kan säga att det luktade FAAAAAAAAAAAN innan jag hittade eländet. En granne fick dessutom fixa rensandet det åt mig
Därav vet jag inte om jag rekommenderar gift.
Några olagliga tips:
Häll 10 cm vatten i en hink och lägg i något äckligt och en tippbräda så ramlar de i och drunknar.
Hinkar med lite frolic eller något som de gillar och och se till att de kan ta sig ner och inte upp. Då svälter de ihjäl. Jag kom på idén när jag hittade en död mus i en hink i garaget. Nu står det hinkar här och var med frolic.
Om du är hundägare så köp inte Black Pearl som gift för om hunden får i sig det så finns inget motgift än.

PNO PNO skrev:
Det finns fällor där du inte behöver röra musen för att få ut den och där musen inte går sönder, som de ibland gör med klassiska musfällor i trä.

Jag håller just på och decimerar gnagarstammen på vinden med dessa fällor:
[länk]
På bilden på granngårdens hemsida är fällan utlöst. Musen sitter då strypt mot taket. Bara att trycka ner den svarta grejen så lossnar musen utan att du behöver röra något.
Just den fällan tyckte jag var så svårbegriplig så den kastade jag! En fälla ska vara enkel att tömma o ladda om utan att man ska behöva vidröra delar som kan vara äckliga. Tycker den blågula Mjölner är bäst. De klassiska träfällorna har nackdelen att musen kan fastna med fel kroppsdel, vilket blir plågeri....

R Robert-san01 skrev:
Var det ändå inte lite kul att den som testar den "mest teknologiskt avancerade musfällan på marknaden" kör med en flip-phone. :)

Bete: Snickers och Dumlekola är toppen!
Vad menar du fattar inte poängen?

Vi har möss inne varje höst/vinter. Använder ljud i kontakterna och olika former av plastfällor och agnar med ost. I somras var Anticimex här och tog några getingbon och fick då några fällor med gift (ingår i hemförsäkringen). Efter att mössen ätit giftet kan dom förflytta sig max 20-30 cm. Ska prova dom denna säsong.

N
S Sofia. skrev:
Har kikat på den idag men känns så brutalt att dem ska drunka även om möss är vidriga:oops:
Dessutom är den typen av fällor olagliga.

N
S Sofia. skrev:
Jag vaknade inatt av att jag hörde en mus gnaga och insåg att jag hade tur förra året och inte lika tur iår. Tänkte åka och köpa vanliga fällor imorgon och satt nu och letade efter musgift. Finns det något i butik som funkar eller får det bli från utlandet? Tips på vad och varifrån, tack!:D
Bott här i snart 35 år. De första åren fångade jag vissa år mängder av möss på kattvindarna men med årens lopp har jag slutat bry mig om det. De flesta år hörs inte en mus men vissa år kan man i början på säsongen höra dem springa lite i taket på övervåningen men det brukar upphöra efter endast ett par veckor. Så även i år. Lite spring för några veckor sedan men nu helt tyst igen. Gift skulle jag aldrig komma på tanken att använda eftersom det kan drabba andra djur som får i sig en förgiftad mus. Fällor där mössen är tänkta att dränkas är inget alternativ för mig som djurvän.
Här finns två rena innekatter men även en "hittekatt" som bor i ett uppvärmt utrymme i uthuset. Misstänker att han bidrar till att hålla nere muspopulationen även om han får rejäla portioner exklusiv kattmat varje dag. :D

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
MultiMan
H HansOT skrev:
Förresten vad agnar ni era fällor med?
Müsli typ Start! Gärna med russin.

Men katt är effektivast. Tog bort alla mina möss som hemsökt mig under 15 år, på under 2 år. Helt tyst överallt numera. Inget mer gift, inga fällor. Bara spinnande sällskap. :heart:

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.