K knipo skrev:
Bor du med möss så kommer du att vänja dig.;)
Ja, som sagt. Bor man så man får in möss är det bara att gilla läget! Har själv på tre veckor fått sju möss i fällan under diskbänken. Gift skall man undvika då man aldrig vet var giftfyllda möss tar vägen. Grannens katt kan t.ex. dö av det... Det verkar bli ett mössens år i höst. Som sagt - bara att gilla läget. Kan rekommendera musfällan "Mjölner" från Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/se/Musfälla-Mjölner/34-5202 Enkel att ladda och tömma. Musfällan "Giljotin", som någon föreslog, är bra, men kan vara väl så blodig. Katt är alltid bra, men kräver ju sitt engagemang. Billigt är det inte heller. Lycka till!

S
Idag har pappa varit här och ställt ut 6 fällor, han tyckte att jag kunde klättra upp imorgon och kolla om någon mus hade fastnat i fällorna... Men det vet både han och jag att det inte kommer hända så antar att han tittar förbi imorgon igen för att kontrollera läget:crysmile:

• Gilla
evertb
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
Idag har pappa varit här och ställt ut 6 fällor, han tyckte att jag kunde klättra upp imorgon och kolla om någon mus hade fastnat i fällorna... Men det vet både han och jag att det inte kommer hända så antar att han tittar förbi imorgon igen för att kontrollera läget:crysmile:
Äh. Det är bara lite jobbigt första gången, om ens det.

Lagar du till köttmåltider emellanåt? Rent rationellt så borde det ju vara värre att hacka, skära och steka kött än att bara hiva iväg det in i skogen, om man tycker det är jobbigt att hantera djur.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Förresten vad agnar ni era fällor med?
Effektivaste jag upplevt är jordnötssmör av fast konsistens, med Giljotti-fällorna.

Extra effektivt blir det om man sätter dit ett nystan av sytråd där betet sätts fast, då fastnar mössen med tänderna och det smäller garanterat.

___
PS. Kan vara en god idé också att mata in mössen i fällorna via litet finrivna flarn av tex hasselnötter kring ingången på fällan. Detta gör att de känner sig trygga och säkra och mer benägna att ta steget in i fällan.

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
Jag vaknade inatt av att jag hörde en mus gnaga och insåg att jag hade tur förra året och inte lika tur iår. Tänkte åka och köpa vanliga fällor imorgon och satt nu och letade efter musgift. Finns det något i butik som funkar eller får det bli från utlandet? Tips på vad och varifrån, tack!:D
vi har pipmojäng i ett fritidshus med tidigare musproblem på höstarna. katten fick jobba hårt när vi var där. nu har vi mojäng sen några år och inga möss. varken vi eller hundarna har något obehag av den. ett lite vänligare sätt att slippa möss och ingen hantering av döda möss.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S
T Trunk skrev:
Äh. Det är bara lite jobbigt första gången, om ens det.

Lagar du till köttmåltider emellanåt? Rent rationellt så borde det ju vara värre att hacka, skära och steka kött än att bara hiva iväg det in i skogen, om man tycker det är jobbigt att hantera djur.
Det är inte så mycket för att musen är död. Möss är super obehagliga, chansen finns ju alltid att den lever och kan hoppa på mig... :oops:

It's not dead, it's just resting..

En mus fångad i en traditionell fjäderbelastad musfälla på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
S
Jag säger inte att det är logiskt :crysmile:

Gårdagens fångst.
Mus fångad i en snabb musfälla med ett russin som bete på ett betonggolv.
Skapa konto

Betad med ett russin. Gärna lite torrt, så det sitter kvar ordentligt.

Nu är mobilkameran inte snabb nog för att fånga den fallande musen när bygeln trycks ner, men så här får man ut musen i alla fall. Jag brukar inte ens behöva byta bete efteråt, det är så lite de får i sig innan fällan slår igen. Så nästa mus går gladeligen vidare på samma russin.
Hand håller en tom musfälla utomhus mot bakgrund av ett fält och en ladugård.
Skapa konto

God jakt!

T tompaah7503 skrev:
It's not dead, it's just resting..

[bild]
Om man skakar på skärmen kan man se att den rör sig:D

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Elektroniska fällor fungerar inte. Både enligt oberoende expertis och mig själv. Har haft flera olika sorter, både billigare och dyrare. Problemet är att mössen väldigt snabbt vänjer sig vid ljudet, För något år sedan hade de byggt bo en halv meter sidan om fällan!! Idag använder jag bara dessa från Granngården. Perfekta eftersom man inte behöver agna dem. Dom kommer färdiga med luktessens och när den har tagit slut efter någon månad byter man bara ut den mot en ny. Och dom funkar, nu i höstas fångade jag en mus om dagen i nästan en månad på fällor. Och man behöver inte röra musen heller när man tömmer den.
https://www.granngarden.se/musfalla-supercat-gra-2-pack/p/1148643

S
L Ljunie skrev:
Elektroniska fällor fungerar inte. Både enligt oberoende expertis och mig själv. Har haft flera olika sorter, både billigare och dyrare. Problemet är att mössen väldigt snabbt vänjer sig vid ljudet, För något år sedan hade de byggt bo en halv meter sidan om fällan!! Idag använder jag bara dessa från Granngården. Perfekta eftersom man inte behöver agna dem. Dom kommer färdiga med luktessens och när den har tagit slut efter någon månad byter man bara ut den mot en ny. Och dom funkar, nu i höstas fångade jag en mus om dagen i nästan en månad på fällor. Och man behöver inte röra musen heller när man tömmer den.
[länk]
Jag tänkte på sånna som ger elstötar inte ljud :)

S
P Plutus skrev:
Om man skakar på skärmen kan man se att den rör sig:D
Jag tror ingen av er har insett hur luriga möss är :crysmile:

S
Var uppe och lyfte snabbare än blixten på vindsluckan och där satt en mus fast mer än så kommer inte jag undersöka, nu är ändå pappa påväg(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.