J JeLö skrev:
Skrämman med ultraljud ser bara till att mössen inte bosätter sig där, men dom kan fortfarande komma för att leta mat eller bara passera.
Jag har provat flera ultraljudskrämmor men inte sett något som helst tecken på att de fungerar mot möss.
Den jag provade i köket hörde jag, fruktansvärt irriterande.

/Höghus

• Ledsen
  • Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
Har "en kompis" som tog fem möss i garaget i en hink med vippbräda och vatten med lite glykol i. Fungerade alldeles utmärkt. Man ska väl dock iofs inte bara kasta ut mössliken i naturen då med tanke på att det riskerar att förgifta andra djur.

• Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
P
K kimmens skrev:
Jävligt konstigt byråkratin tycker.
Man får inte plåga ihjäl möss.
Men låta dom äta elkabel så människor brinner inne är ok
Samt plåga ihjäl människor är okej
Världen har blivit konstig tycker jag.
Snart behöver man licens för fällor
Om byråkraten får bestämma så behöver vi nog sätta upp fällor för dom med.
Undrar hur man avlivar en byråkrat bäst??
fälla ,gift, el, vipbrygga[bild]
Är det här man skall svara Finspång och lyktstolpar?

• Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Har som så många andra husägare problem med möss. Tänkte prova en sån vippbräda man placerar intill en 10l hink. Dock står det att man inte får fylla hinken med vatten eller annan vätska?

Är meningen att mössen ska fångas levande i hinken och vad ska man göra med mössen sedan? Slå ihjäl dem själv eller släppa ut dem hos grannen eller vad?
Ska väl vara opastöriserad mjölk, pinnar dom på så det blir smör och grädde klarar dom sig som belöning. Sverige måste vara det enda landet med en jaktförordning för möss! Vilket trams.

• Gilla
hansan och 3 till
  • Laddar…
Nästan alla grannar har problem med möss. Vi har 2 katter. Vi har aldrig sett några andra möss än dem som katterna kommer in med. Tyvärr oftast mitt i natten då de väcker oss för att visa upp jaktbytet men som sagt inga möss i förråd eller källare.

• Gilla
Mick13
  • Laddar…
QUOTE="Höghus, post: 3979431, member: 100968"]Konstigt nog begår du jaktbrott om du släpper ut musen på något annat ställe än där du fångade den.

/Höghus[/QUOTE]Det är väl någon EU-förordning, speciellt för Sverige. I södra Europa är det nationalsport att plåga tjurar till döds, i Sverige är det förbjudet att släppa ut möss i skogen.

• Haha
  • Gilla
F450 och 7 till
  • Laddar…
Jag har beställt en sådan här av uppfinnaren. 90 euro är visserligen lite dyrt jämfört med en vippfälla men man får ett renare samvete. Ställer man den över en hink med glykol bör det inte vara något bekymmer om man är borta någon vecka heller. Man kan också tydligen köpa ritningarna om man hellre vill bygga själv.

• Gilla
  • Wow
Ville1001 och 1 till
  • Laddar…
Jag kör med elfälla.
En Victor med WiFi (praktiskt att få en notering när den behöver tömmas så de inte ligger och stinker) och agnar med jordnötssmör. I garaget har den hitintills tagit 4st på två veckor. Under diskbänken två stycken. https://www.kjell.com/se/produkter/...fallor/victor-elektrisk-smart-musfalla-p51258
Katter har jag 4 stycken av som alla är goda möss/sork fångare, men dom får inte vara under diskbänken (då rensar/tömmer dom soppåsen) eller i garaget så det näst bästa funkar bra. Att notera, även jordnötssmör måste bytas som bete då och då.

M Martin Lj skrev:
Har som så många andra husägare problem med möss. Tänkte prova en sån vippbräda man placerar intill en 10l hink. Dock står det att man inte får fylla hinken med vatten eller annan vätska?

Är meningen att mössen ska fångas levande i hinken och vad ska man göra med mössen sedan? Slå ihjäl dem själv eller släppa ut dem hos grannen eller vad?
Tips: Gör som du själv finner bäst. Om mössen vill klaga får dom väl vända sig till Musombudsmannen.
//BG

• Gilla
  • Haha
hansan och 5 till
  • Laddar…
M
K kimmens skrev:
Jävligt konstigt byråkratin tycker.
Man får inte plåga ihjäl möss.
Men låta dom äta elkabel så människor brinner inne är ok
Samt plåga ihjäl människor är okej
Världen har blivit konstig tycker jag.
Snart behöver man licens för fällor
Slutar väl med att man får sätta upp en varningsskylt för musfälla, skrivet med blindskrift och översatt till mössens språk :)

• Haha
  • Gilla
Zevv och 5 till
  • Laddar…
S
Jag kör med en elektrisk, kostade inte mer än ett par hundringar vill jag minnas. Funkar utmärkt.

S
Tidigare hade jag bur. Satte ett litet märke med färg på musen och släppte ut den ute. Så kunde jag se om samma mus kom in igen. När inga nya möss kom in visste jag att alla hål var tilltäppta.

Då var de frekventa besökare. Nu tar jag några enstaka per år. Så det verkar vara fortsatt ganska vältäppt i huset

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Har fångat endast två möss med en vippfälla så den är inte speciellt effektiv om man har mycket möss att "ta hand om". Däremot kan man skippa vattnet (drunkningsrisken) genom att använda en djupare hink så musen inte kan hoppa ur. De hoppar lätt ur en 10l hink utan vatten.

Slagfällan är dock oslagbar när det kommer till både effektivitet och pris. Eftersom det alltid finns mer möss än man ser behöver man garanterat mer än en hink för att bli lika effektiv som en slagfälla. Rekommenderar dock något under fällan som skydd mot ev blod.

När det gäller vad som är mindre plågsamt kan man ju fråga sig hur om det inte är lika illa för en mus att frysa/svälta ihjäl ute som att drunkna i en hink. Åtminstone under den kallare årstiden.

Redigerat:
M Maledictus skrev:
Har "en kompis" som tog fem möss i garaget i en hink med vippbräda och vatten med lite glykol i. Fungerade alldeles utmärkt. Man ska väl dock iofs inte bara kasta ut mössliken i naturen då med tanke på att det riskerar att förgifta andra djur.
Man får gräva ner likhögen.
Ni som tycker synd om mössen som drunknar och rekommenderar katt, har ni sett hur en katt plågar möss innan den dödas? jag har fått kliva in och gjort slut på lidandet flera gånger när vår katt har hållit på.

• Gilla
Höghus och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Därför använder man propylenglykol.
Jaså? Är det en snällare variant?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.