124 077 läst ·
355 svar
124k läst
355 svar
Musfälla vippbräda. Ska hinken vara tom på vätska?
Böter och fängelse i straffskalan. Se till att hålla dig väl med grannarna så att de inte anmäler dig.K Kirre2 skrev:
/Höghus
Men snälla ni
Jag är djurvän om något. men det finns gränser vad som är djur och vad som är skadedjur.
Ta död på skiten omgående
Skulle man säga samma sak till husbocken eller andra otrevligheter som det finns skadedjur av.
Det är jag eller dom i detta fall.
Glykol, sprit , vad som helst , även gift ☠️ snabbt eller någelunda snabbt. Eller det som går.
Bättre det än att huset brinner upp med barnen innebrända pga av ätna elkablar eller huset blivit nya badhuset i kommunen. Playa del Skånes
Jag är djurvän om något. men det finns gränser vad som är djur och vad som är skadedjur.
Ta död på skiten omgående
Skulle man säga samma sak till husbocken eller andra otrevligheter som det finns skadedjur av.
Det är jag eller dom i detta fall.
Glykol, sprit , vad som helst , även gift ☠️ snabbt eller någelunda snabbt. Eller det som går.
Bättre det än att huset brinner upp med barnen innebrända pga av ätna elkablar eller huset blivit nya badhuset i kommunen. Playa del Skånes
Apropå diskussion om vätska i hinken eller ej.
Det kan vara krav på statligt jaktkort och fångstkort för att använda vanlig slagfälla för möss...
Det kan ha blivit ändrat på senare år, men på slutet på 19- början på 20- var det så enligt jaktlagen
Det kan vara krav på statligt jaktkort och fångstkort för att använda vanlig slagfälla för möss...
Det kan ha blivit ändrat på senare år, men på slutet på 19- början på 20- var det så enligt jaktlagen
Kan vara så, ett uppenbart regelfel isåfall.skoge skrev:
Nä.skoge skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/jaktlag-1987259_sfs-1987-259
23 §
Bara att döda mössen rakt av.
/Höghus
Du har kanske rätt, däremot är det krav på godkända fällorHöghus skrev:
https://www.land.se/djur-natur/godkanda-musfallor/
Allt myndigheterna inte vet är lovligt. Jag tycker absolut att man skall vara så mycket djurvän att man tar livet av dem snabbt och med minsta möjliga plåga men såna där lagar respekterar jag inte.
Verkligen inte lätt att få bort mösden med klappfällor om man inte är i huset varje dag. För att inte tala om katt då.J Jotsat skrev:Seriöst, vissa av kommentarerna... Djur avlivas på godkända sätt. Dränkning och saltsyra är inte godkända sätt. Att jag någonsin skulle behöva påpeka för vuxna människor att man inte får plåga djur. Man behöver inte moralpredika, vi har lagar. Att det är jobbigt eller inte att förhålla sig till dem saknar all form av relevans.
Köp godkända fällor, vittja. Köp katt.
Internet upphör aldrig att förvåna
Helt sjukt att man inte får släppa ut en mus fångad inne i huset utanför huset men slå ihjäl den är helt ok.skoge skrev:
Enligt jaktförordningen är det inte tillåtet att flytta fällan från fångstplatsen för att släppa ut musen. Om den fångats inomhus får man alltså inte släppa ut musen utomhus, säger Nils Mårtenson på Naturvårdsverket
Jag tror, alltså tror, att det inte är lagens mening. Jaktförordningen säger att fångst i fälla skall avlivas eller friges när fällan vittjas. Du kan ju knappast sägas frige ett djur om du släpper löst det inomhus, men utanför dörren gör du ju det. Förbudet mot flyttning borde innebära att du inte får frige djuret på ett helt annat ställe.D Dilato skrev:Helt sjukt att man inte får släppa ut en mus fångad inne i huset utanför huset men slå ihjäl den är helt ok.
Enligt jaktförordningen är det inte tillåtet att flytta fällan från fångstplatsen för att släppa ut musen. Om den fångats inomhus får man alltså inte släppa ut musen utomhus, säger Nils Mårtenson på Naturvårdsverket
Men vad vet jag... Lagstiftning och "vanligt folks" rättsuppfattning är inte alltid synkad.
/Höghus
Den där Nils på Naturvårtsverket har missförstått vad det handlar om. Man får inte flytta djuret till något annat ställe. Att släppa den ute är inte att flytta den. Kör du iväg det till en annan plats är det inte tillåtet.
Jag skulle tolka det som de sträckor djuret normalt sett rör sig över. Dvs. flyttar man det i syftet att det inte ska kunna komma tillbaka så är det för långt.
Att man inte skulle få flytta ut djur är definitivt fel.
Att man inte skulle få flytta ut djur är definitivt fel.