124 088 läst ·
355 svar
124k läst
355 svar
Musfälla vippbräda. Ska hinken vara tom på vätska?
Nu var jag mer inne på rörelsehindrade möss, som jag trodde det diskuterades ovan. När det gäller att döda kännande djur, finns det bara dåliga eller ännu sämre sätt. för ett friskt djur är döden aldrig varken human eller skonsam.hsd skrev:
Staffan
Eftersom du tycker att det är helt ok att katter plågar ihjäl både möss och småfåglar så känns det konstigt att du har problem med metoder som är mindre plågsamma än kattens...Staffan2000 skrev:
Självklart är det ditt ansvar som slutanvändare att säkerställa att fällorna är godkända. Att du är lat och ointresserad, är ingen ursäkt. Annat, än för dig själv.
Trots "Nissens" påstående om hur behagligt det är att bli dränkt, föreslår jag halshuggning, med ex.vis. spade. Snabbare och säkrare avlivningsmetod, har jag svårt att tänka mig. Hagelblås på nära håll fungerar säkert lika bra.
Staffan
När du själv inte tar något ansvar för djurplågeriet ditt husdjur gör, så kan du ju inte klanka ner på andra... som dessutom har mindre plågsamma metoder än de du förespråkar...ta ditt eget ansvar först...
Jodå, det finns humana och skonsamma sätt att avliva djur på. Oavsett om de är friska eller inte. Jag har varit med om det några ggr.Staffan2000 skrev:
Hos veterinären.
Visst, kan tycka det med. Men det är rätt tjatigt med folk som förespråkar ett grymt djurplågeri, men har synpunkter på andra som har liknande åsikter.Alfredo skrev:
Dessutom har mage att ge råd om hur man skall avliva så skonsamt som möjligt...
Den dubbelmoralen är ännu mer tröttsam.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
OK, men du har fortfarande inte berättat hur vi som har katt ska hindra katterna (eller hundarna, eller hönsen, eller rent av grisarna) från att döda möss?Nissens skrev:
För den delen, rent anekdotiskt är det mycket länge sen jag såg någon katt på min gård ta en fågel. Möss har nog gått åt ett antal bara idag, skulle jag tro.
Däremot har varken vi människor eller katterna dränkt några gnagare i glykol. Noll.
Är ju rätt svårt att styra våra djur dessvärre. Hur skulle man kunna hindra katter från att ta möss fåglar ekorrar? Äger själv ingen katt och kommer aldrig att göra det ( är allergisk) men det är svårt att ta ansvar för allt våra djur gör. Ta vår hund tillexempel . Vi har inhägnad trädgård där hunden går runt lös och med mindre uppsikt . Han har varit nära att ta båda harar och katter som tagit sig in det är svårt att hindra det och jag kan inte ta ansvar för det då hunden gå in och ut som han vill i en stängd inhägnad är ju trots allt hans hem . Katter och hundar är rovdjur dem har sina instinkter. Det kan vi inte göra något åt
När ska du berätta för oss som har fastigheter utan daglig tillsyn hur vi skall fånga och döda möss på ett godkänt sätt? Utan att de ligger och ruttnar och sprider liklukt?SågspånPappspikEternit skrev:
/Höghus
Hej! Vid användandet av en vippfälla placerad över en hink så ska hinken fyllas med vatten ungefär halvvägs. Sedan häller du i vanlig glukol(som man har till bilens kylsystem) Glokolen gör så att ytspänningen i vattnet försvinner så att mössen drunknar direkt. Glukosen hindrar även vattnet från att frysa. Man slipper även dålig lukt.M Martin Lj skrev:Har som så många andra husägare problem med möss. Tänkte prova en sån vippbräda man placerar intill en 10l hink. Dock står det att man inte får fylla hinken med vatten eller annan vätska?
Är meningen att mössen ska fångas levande i hinken och vad ska man göra med mössen sedan? Slå ihjäl dem själv eller släppa ut dem hos grannen eller vad?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Elfällor t ex kan ju döda flertalet möss, om en har ström i sin sommarstuga.Höghus skrev:
Oavsett avlivningsmetod kommer dock de avlidna mössen lukta ett tag.
(Även om jag utgår från att din fråga var retorisk.)
Glukol, glokol eller glukos... det är frågan...Jan Druidh skrev:
Hej! Vid användandet av en vippfälla placerad över en hink så ska hinken fyllas med vatten ungefär halvvägs. Sedan häller du i vanlig glukol(som man har till bilens kylsystem) Glokolen gör så att ytspänningen i vattnet försvinner så att mössen drunknar direkt. Glukosen hindrar även vattnet från att frysa. Man slipper även dålig lukt.