Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Självklart är det ditt ansvar som slutanvändare att säkerställa att fällorna är godkända. Att du är lat och ointresserad, är ingen ursäkt. Annat, än för dig själv.
... Är varken lat eller ointresserad, jag tycker inte det ska vara kundens ansvar att ha koll på att köpa godkända fällor. Vad är godkända fällor? Är inte insatt, aldrig fått någon information, är det så viktigt med att det ska vara godkända fällor får man väl kanske informera kunden att dom som Tex Bauhaus eller Granngården säljer inte är godkända ... Ska man anmäla företagen, hajar du vad jag menar?
Trots "Nissens" påstående om hur behagligt det är att bli dränkt, föreslår jag halshuggning, med ex.vis. spade. Snabbare och säkrare avlivningsmetod, har jag svårt att tänka mig. Hagelblås på nära håll fungerar säkert lika bra.

Staffan
Självklart är det ditt ansvar som slutanvändare att säkerställa att fällorna är godkända. Att du är lat och ointresserad, är ingen ursäkt. Annat, än för dig själv.

Trots "Nissens" påstående om hur behagligt det är att bli dränkt, föreslår jag halshuggning, med ex.vis. spade. Snabbare och säkrare avlivningsmetod, har jag svårt att tänka mig. Hagelblås på nära håll fungerar säkert lika bra.

Staffan
Är varken lat eller ointresserad,

Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
För den delen, rent anekdotiskt är det mycket länge sen jag såg någon katt på min gård ta en fågel. Möss har nog gått åt ett antal bara idag, skulle jag tro.
Däremot har varken vi människor eller katterna dränkt några gnagare i glykol. Noll.
Visst, just din katt plågar inte småfåglar, den har man ju aldrig hört förut... antagligen dödar din unika katt mössen blixtsnabbt oxå... not...

Här kommer lite fakta och hur man kan minska plågeriet åtminstone med småfåglarna:
https://svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/miljoner-smafaglar-dodas-av-katter-varje-ar

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Det är utrikiska, du får väl testa google(oxå ett exotiskt ord).
Kan du för enkelhetens skull markera, till ex. med en asterix, när ditt begränsade ordföråd tvingar dig att använda utländska ersättningsord i en mening? Som sagt. Googla!

jag lägger in min tidigare ställda fråga på nytt.

"(Nissens skrev) dessutom bestämmer varje land vilka arter som anses tillhöra landets naturliga fauna."
Vilken smörja! Så om riksdagen beslutar att älgar, igelkottar och knott inte tillhör vår naturliga fauna, så hux flux, har de blivit invasiva arter?:D

Staffan

Staffans2000
Husturken Husturken skrev:
Är varken lat eller ointresserad,
Bra!
Missförstod jag andemeningen i nedan citat, är det bara bra. Då tar jag genast tillbaka "lat och ointresserad". Men likväl, är det ditt ansvar att fällorna är godkända.

Husturken Husturken skrev:
(ej mitt ansvar eller intresse som konsument att kolla om träfällor är godkända eller ej)
Staffan

Nissens Nissens skrev:
Visst, just din katt plågar inte småfåglar, den har man ju aldrig hört förut... antagligen dödar din unika katt mössen blixtsnabbt oxå... not...

Här kommer lite fakta och hur man kan minska plågeriet åtminstone med småfåglarna:
[länk]
Förmodligen dödar mina katter (jag har flera, förstår du) en och annan fågel utöver gnagarna, ja. Tänker inte gå in på att det finns myskankor på gården också, för då lär jag få en drapa om hur de plågar sniglar, och att jag borde dränka sniglarna i glykol ihop med mössen - och där börjar det bli för OT, om du ursäktar.

Nu har du redovisat vad SVT har för tips om att hindra katter från att jaga, men vad du själv tipsar om framgår inte. Men jag tänker inte fråga igen, eftersom du ändå inte tänker svara. Så där sparar vi in ett inlägg!

Nissens
Kan du för enkelhetens skull markera, till ex. med en asterix, när ditt begränsade ordföråd tvingar dig att använda utländska ersättningsord i en mening? Som sagt. Googla!

jag lägger in min tidigare ställda fråga på nytt.

Staffan
Nu var det väl du, inte jag som hade begränsat ordförråd... jag kan både utrikiska och svenska, men du klarar det ena. ”Google” kan ju du översätta till svenska för mig, för jag vet inte det svenska ordet för det.

Du kan ju kalla lagar för smörja om du vill. Men det är så att varje land tar välgrundadd beslut om vilka arter som tillhör varje lands flora och fauna.
I Sverige har man tex avgjort att Vildsvin tillhör den Svenska faunan eftersom den en gång i tiden levt här naturligt och sedan kommit tillbaka.samma sak med vargen. Däremot är mårdhunden en invasiv art i hela EU, och även den förekommer i Sverige.

Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Förmodligen dödar mina katter (jag har flera, förstår du) en och annan fågel utöver gnagarna, ja. Tänker inte gå in på att det finns myskankor på gården också, för då lär jag få en drapa om hur de plågar sniglar, och att jag borde dränka sniglarna i glykol ihop med mössen - och där börjar det bli för OT, om du ursäktar.

Nu har du redovisat vad SVT har för tips om att hindra katter från att jaga, men vad du själv tipsar om framgår inte. Men jag tänker inte fråga igen, eftersom du ändå inte tänker svara. Så där sparar vi in ett inlägg!
Jag har ju svarat dig utförligt. Till och med med en länk från SVT, vet inte vad som får dig att tro att jag vet mer om det än vad SVT presenterat.

Du liksom de flesta kattägare försöker snacka bort djurplågeriet ni orsakar med era katter, lokalt försvinner småfågelbestånd, och många harungar råkar också illa ut(enligt SVT).

För mig personligen är det mest plågeriet jag har problem med. Katter plågar sina offer svårt innan de dör. Hade tamkatterna varit vilda djur hade det ju varit naturens gång. Men så är det inte.

Grejen är att kattägarna är de som är ansvariga för sitt djur och vad det gör. Det spelar liksom ingen roll hur mycket ni försöker snacka bort det.

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nu var det väl du, inte jag som hade begränsat ordförråd
Varför ersatte du isåfall en adekvat inhemsk vokabel?

Nissens Nissens skrev:
Men det är så att varje land tar välgrundadd beslut om vilka arter som tillhör varje lands flora och fauna.
Så om älg, räv och knott beslutas, att inte tillhöra vår fauna;), så gör de inte det?

Staffan

Karlia
Enligt Bo Söderström, forskare vid kungliga vetenskapsakademien, tar våra katter ca 4% av fåglarna - inte tillräckligt för att utrota dem. På Nya Zeeland däremot är det ett problem. Här i Sverige dör ca 80 % av alla fågelungar innan de når vuxen ålder, inte av katter då men av svält, sjukdomar och andra rovdjur - rovfåglar ex.

Jag ser fortfarande inte katternas katastrofala inverkan på fågelbeståndet. Och tycker att vi människor som inte har samma jaktinstinkt ska kunna klara av att avliva skadedjur på ett skonsamt sätt.

Katter är dessutom off topic här, har inte mycket med vippbrädor att göra.

• Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

[länk]
Men seriöst?? Är det ingen som ifrågasätter rimligheten i siffran 13 miljoner fåglar varje år, bara i Sverige???? Och då ska det handla om geografiskt befolkade områden då det handlar om tamkatter. Tillåt mig tvivla.

M Myckling skrev:
Men seriöst?? Är det ingen som ifrågasätter rimligheten i siffran 13 miljoner fåglar varje år, bara i Sverige???? Och då ska det handla om geografiskt befolkade områden då det handlar om tamkatter. Tillåt mig tvivla.
Kan säga att när vi hade maincoon och en vanlig bondkatt så bidrog dom kanske till 2-4st årligen tillsammans. Tydligen så borde jag kanske ha varit besviken på dom :/
Iofs sork och möss tog dom kopiösa mängder så där blev det mycket beröm istället. ;)

Karlia Karlia skrev:
Jag ser fortfarande inte katternas katastrofala inverkan på fågelbeståndet.
Det är förmodligen olagligt att låta katten jaga och äta fåglar. Hur liten påverkan än är.

Karlia Karlia skrev:
Katter är dessutom off topic här, har inte mycket med vippbrädor att göra.
Det är on topic såtillvida att i trådar om musfällor föreslår nästan alltid några att man istället för fällor skall låta en katt göra jobbet.
Och samtidigt poängtera att det är viktigt att använda lagliga fällor och metoder.

/Höghus

Karlia
Du får gärna visa mig var du hittat att det är förbjudet för katter att jaga fåglar. Jag letade utan att hitta något om det.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det är förmodligen olagligt att låta katten jaga och äta fåglar. Hur liten påverkan än är.
Förmodligen?

Karlia Karlia skrev:
Du får gärna visa mig var du hittat att det är förbjudet för katter att jaga fåglar. Jag letade utan att hitta något om det.
Jag har svarat tidigare, du får läsa tråden.

/Höghus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.